Ministrul Sănătății a vorbit despre problemele pe care vizitatorii și aparținătorii pacienților din spitale le au de înfruntat atunci când solicită accesul în spital. Din păcate, există reguli extrem de stricte privind programul de vizită, fiind astfel un mod dur de a priva ambele părți de prezența persoanelor dragi. Mai mult, există spitale care funcționează după programul și restricțiile impuse de pandemie, lucru de neacceptat pentru Alexandru Rafila.
Cel mai probabil, nu există român care să nu se fi lovit de regulile stricte și, uneori, de neînțeles privind programul de vizită în unitățile medicale. De multe ori, acesta este stabilit la ore inaccesibile sau este foarte scurt, iar vizitatorii sunt tratați de către angajați precum niște infractori, dacă doresc să mai rămână puțin cu pacienții.
Alexandru Rafila a vorbit deschis despre această situație incomodă prin care aparținătorii pacienților trec atunci când vor să-și viziteze persoanele dragi, de cele mai multe ori din cauza birocrației.
Ministrul Sănătății a confirmat că anumite spitale funcționează după un program stabilit în timpul pandemiei, potrivit ordonanțelor impuse de situația epidemiologică de la acea vreme. Medicul a transmis că acest program trebuie să se schimbe, fiind acordată mai multă flexibilitate vizitatorilor.
„Comunicarea cu pacientul în interiorul spitalului este o problemă uneori. Trebuie să comunici cu pacientul, să fii empatic, să-l sprijini, să simtă interesul tău pentru problema lui, dar şi (…) comunicarea în exterior continuă să fie o problemă.
Chiar sunt spitale care probabil încă aplică ordonanţele militare emise în timpul pandemiei, au fost două ordonanţe militare care nu mai sunt valabile în niciun fel şi evident că programul de vizită în spital trebuie să fie foarte clar, să fie accesibil şi să se poată desfăşura la ore la care oamenii pot să ajungă să-şi vadă rudele, sigur, cu anumite rigori, cu anumite limitări, dar nu putem să împiedicăm accesul în spitale, nu avem niciun motiv în momentul de faţă”, a spus Rafila, la Europa FM.
Alexandru Rafila a recunoscut că în spitalele din România, indiferent în subordinea cui s-ar afla, există o problemă la nivelul comunicării dintre medici și rudele pacienților, cei din urmă neavând dreptul de a afla informații despre pacient, fiindu-i respectată confidențialitatea datelor despre starea sa de sănătate. Cu toate acestea, ministrul Sănătății face apel schimbarea regulilor și la introducerea unui serviciu de informare către aparținători, prezent în toate spitalele din țară.
„Avem o problemă legată şi de legea drepturilor pacientului, care limitează comunicarea informaţiilor legate de pacient către rudele foarte apropiate şi încercăm să găsim o soluţie şi la această chestiune. Aceasta este o problemă de management strict a unui spital.
Un spital poate să organizeze un serviciu de informare, introducerea în criterii a unui astfel de indicator de evaluare a managerului este foarte importantă şi cel mai important este ca toată lumea, indiferent de subordonarea spitalului, să utilizeze aceeaşi grilă, pentru că nu poţi să spui că într-un spital de la Ministerul Sănătăţii există şi la unul, să spunem de la o primărie, nu există aceste criterii”, a adăugat Rafila.