Ai voie să claxonezi și să dai flash-uri în trafic? Ce spune legea

de: Anca Lupescu
19 01. 2024

Te-ai întrebat dacă ai voie să claxonezi și să dai flash-ui în trafic? Șoferii știu că o modalitate comună de a comunica în trafic este prin claxon sau chiar flash-uri, chiar dacă în Codul Rutier scrie că aceste mijloace sunt folosite pentru a evita pericole imediate și respectiv pentru a ajuta șoferii când se află singuri pe drumuri complet neiluminate. Cu toate acestea, mulți ignoră regulile și apelează la flash-uri și claxoane. 

Ce înseamnă flash-uri și claxoane în limbajul șoferilor români

Flash-urile și claxoanele reprezintă două modalități comune de comunicare între șoferi, însă niciuna dintre acestea nu este legală, cu excepția unor cazuri specifice prevăzute de Codul Rutier. Șoferii români știu că cele două mijloace sunt folosite drept „avertisment” pe străzi.

Vezi și: Amenzi pentru şoferii care circulă cu viteze mai mici pe aceste şosele. Legea de care puţini ştiu

Fash-urile și claxonul sunt printre cele mai des utilizate de șoferii care vor să transmită ceva în trafic. 

Cel mai adesea, claxonul înseamnă să te grăbești, că ai făcut o greșeală sau că cineva îți atrage atenția în trafic. Flash-urile sunt semnalele șoferilor prin care îți comunică să schimbi banda dacă mergi cu viteză prea mică, să „te dai din cale” sau să faci anumite acțiuni.

Flash-urile reprezintă un mijloc de comunicare prin lumină, iar când un șofer le utilizează, poate transmite diferite mesaje. De la avertizarea despre un pericol până la solicitarea de a se da la o parte, aceste semnale au diverse înțelesuri.

Dar flash-urile și claxoanele sunt măsuri care au cu totul altă însemnătate în cadrul Codului Rutier. Conform legii, aceste semnale pot atrage amenzi și puncte de penalizare în anumite condiții.

Ai voie să claxonezi și să dai flash-uri în trafic? 

Claxonul și flash-urile agresive, folosite pentru a impune priorități, nu sunt permise conform legii. 

Vezi și: Greșeala banală pentru care șoferii plătesc scump. Ce amendă primești, chiar dacă nu ești în mașină

Codul Rutier prevede amenzi și puncte de penalizare pentru utilizarea incorectă a acestor semnale. 

Un șofer poate primi o amendă substanțială și puncte de penalizare pentru utilizarea neadecvată a flash-urilor.

Este important de menționat că folosirea corectă a fazei lungi este permisă doar în condiții specifice, precum circulația pe timp de noapte, fără a exista alte vehicule în fața șoferului. 

În ceea ce privește claxonul, acesta poate fi utilizat doar pentru evitarea unui pericol iminent și nu pentru a comunica cu alți șoferi, iar distanța minimă la care se poate claxona este de 25 de metri conform regulamentelor în vigoare.

Vezi și: Un gigant online din domeniul anunțurilor publicitare, amendat de CNCD. Sancțiunea pentru anunțurile discriminatorii

Amenzi pentru folosirea claxonului și a flash-urilor în mod neconform cu legea

Șoferii care dau flash-uri sau frânează brusc riscă o amendă de până la 1.000 de lei și suspendarea permisului de conducere.

Cei care folosesc flash-urile în mod necorespunzător riscă o amendă de până la 3.000 de lei.

Claxoanele, flash-urile sau frânarea bruscă sunt sancționate cu o amendă cuprinsă între 580 de lei și 725 de lei, dar și suspendarea permisului pentru 30 de zile.

Dacă prin astfel de comportamente rezulta un accident rutier cu pagube materiale, amenda crește până la 1.160 e lei și permisul este suspendat pentru 60 de zile.

Vezi și: Amenzi de până la 200.000 de lei pentru șefii care fac această greșeală, în România: cum faci plângere, unde

 „În ultima vreme s-a putut observa că românii au anumite dificultăți în a circula pe astfel de drumuri de mare viteză. Unii sunt grăbiți și încearcă să treacă de cei din față, fie cu presiuni sau semnale luminoase.

Cum ar trebui să răspundem la flash-urile șoferilor agresivi? În primul rând, pe autostradă se circulă pe prima bandă, cea de a doua fiind folosită pentru depășiri. Legat de flash-uri, a fost introdusă o prevedere care sancționează astfel de comportamente.

În caz că facem o depășire, iar un alt șofer ne presează cu flash-uri, ar trebui să ne păstrăm calmul. Nu ar trebui să bruscăm comenzile mașinii, să ne continuăm depășirea, după care revenim pe prima bandă.

Nu trebuie să dăm atenție celui din spatele nostru, deoarece atenția noastră trebuie să se concentreze asupra mașinii din fața noastră, pentru a evita orice pericol. Principala cauză a accidentelor este nepăstrarea distanței față de mașina din față”, conform declarației Poliției Română pentru Promotor.