Ai primit 2-3 facturi la gaze și curent electric? Ce se întâmplă dacă nu ai bani să plătești toată suma
Facturi la gaze și curent electric. La data de 1 septembrie, Guvernul emitea o nou ordonanță referitoare la prețurile la energie sau gaze. OUG 118/2022 intra în vigoare cu aplicabilitate în aceeași zi. Efectul a fost că a dus la mari probleme pentru furnizori în a emite facturile cu noile prețuri. Pe scurt, asta se traduce în întârzierile la emiterea de facturi, sau chiar emiterea a două, sau trei facturi consecutive. Situația este una extrem de delicată, punând clienții în imposibilitatea de a plăti toate facturile în același timp. Reprezentanții Federației Asociațiilor Companiilor de Utilități din Energie au explicat ce se întâmplă dacă nu ai bani să plătești toată suma.
România în criză energetică și a prețurilor mari la gaze și curent electric
Așa cum de multe ori s-a tot semnalat, criza energetică ne-a luat pe nepregătite. Odată cu reglementarea pieței de energie și gaze, lucrurile au avut un traseu crescător al prețurilor, scenariu enunțat de analiștii din piață.
Colac peste pupăză, odată cu declanșarea războiului din Ucraina și sancțiunile economice împotriva Rusiei, am constatat că suntem extrem de vulnerabili. Efectul a fost explozia prețurilor la aceste două servicii, extrem de vitale pentru toată lumea.
Ca contracarare a efectelor crizei, guvernul lua decizia de a plafona prețurile, pe baza unor criterii de consum. Numai că, ultima OUG emisă în septembrie, cu aplicabilitate din aceeași zi, avea să dea peste cap tot sistemul de facturare al furnizorilor.
Asta s-a tradus în întârzieri a facturilor clienților finali, sau chiar un scenariu în care furnizorii vor fi nevoiți să emită cel puțin 2-2 facturi unui singur client.
Salariile sunt așa cum sunt, iar prețurile sunt cele deja cunoscute. Dacă avem 3 facturi emise pentru un singur serviciu, poate da peste cap întreg bugetul familiei.
Aici intervin explicațiile reprezentanților Federației Asociațiilor Companiilor de Utilități din Energie.
Ai primit 2-3 facturi la gaze și curent electric? ACUE explică ce se întâmplă dacă nu ai bani să plătești toată suma
Acest scenariu nu este unul fictiv, ci s-ar putea întâmpla chiar în perioada următoare. Motivul acestor situații, de altfel explicat anterior, a fost clarificat și de cei de la ACUE:
„Cred că toți furnizorii vor întâmpina probleme în implementarea noilor criterii de selecție a beneficiarilor. De aplicare a plafonului la anumite marje de consum. Este foarte posibil să ducă, în anumite situații, la întârzieri. Noi am văzut legea adoptată la 1 septembrie, cu aplicabilitate la 1 septembrie.
Este o chestiune pe care am spus-o de mai multe ori: avem nevoie de o perioadă de 30 de zile pentru a opera schimbările. Furnizorii nu vor întrerupe activitatea de furnizare. Va depinde de la caz la caz.
Fiecare furnizor va încerca să fie cât mai puțin afectat, pentru că emiterea cu întârziere a facturii înseamnă o întârziere și pentru ei în încasări, ceea ce se adaugă la riscurile și la problemele de acces la lichiditate ale furnizorilor”, explică Dana Dărăban, director executiv al Federației Asociațiilor Companiilor de Utilități din Energie (ACUE).
Același director executiv explică ce se întâmplă dacă nu ai bani să plătești toată suma. Dana Dărăban spune că în această situație, recomandarea este ca furnizorii și clienții să ajungă la un numitor comun, să găsească o soluționare la acest gen de situație.
Furnizorul are tot interesul să aibă lichidități și să încaseze, iar clientul să beneficieze de servicii. Deci, se recomandă ca acei clienți care primescu mai mult de o factură, să găsească o soluție de plată eșalonată cu furnizorul în cauză.