Se schimbă legea asociațiilor de proprietari din 28 septembrie. Locatarii și comitetul care nu respectă noile prevederi vor suporta amenzi de până la 10.000 de lei.
Cadrul legislativ al asociațiilor de proprietari se modifică prin intrarea în vigoare a Legii nr. 196/2018 privind înființarea, organizarea și funcționarea asociațiilor de proprietari și administrarea condominiilor. Noua lege se va aplica din 28 septembrie.
Conform noilor prevederi legislative, toți locatarii sunt obligați să permită accesul președintelui sau al unui membru al comitetului executiv, administratorului și al unei persoane calificate în realizarea lucrărilor de construcții/reparații, după caz, în proprietatea sa individuală.
E valabil atunci când este necesar să se inspecteze, să se repare ori să se înlocuiască elemente din proprietatea comună, la care se poate avea acces numai din respectiva proprietate individuală.
Fac excepție cazurile de urgență când termenul pentru preaviz este de 24 de ore.
De asemenea, punerea în pericol de către proprietari a integrității structurale a condominiului sau a altor proprietăți individuale, precum și a bunei funcționări a instalațiilor aferente acestora, se sancționează cu amendă cuprinsă între 500 și 3.000 de lei.
Chestiunile ce-i privesc pe toți locatarii unui bloc se discută și se dezbat doar în cadrul adunărilor generale, conform prevederilor legale.
Dacă vrei să efectuezi lucrări care afectează structura de rezistență a blocului, trebuie să înștiințezi asociația de proprietari și administrația financiară locală pentru a obține avizul. Nu contează dacă tu crezi că nu afectează blocul. Astfel de decizii privesc întreaga comunitate, chiar dacă lucrările le faci pe domeniul tău privat. În caz contrar, riști amenzi cuprinse între 200 și 1.000 de lei.
Mai sunt sunt prevăzute amenzi cuprinse între 2.500 de lei și 5.000 de lei pentru nerespectarea statutului, a acordului de asociere, precum și neîndeplinirea sau depășirea atribuțiilor de către președinte, membrii comitetului executiv, cenzor/comisia de cenzori sau de către administrator și neluarea măsurilor în scopul constituirii fondului de reparații sau a fondului de rulment.
În plus, riști amenzi de 5.000 până la 10.000 de lei dacă schimbi scopul/destinația locuinței. Adică, dacă acel apartament a fost făcut pentru locuit, atunci doar în acest scop trebuie folosit.
Toți administratorii de bloc sunt obligați să-și procure câte un certificat de calificare profesională, până cel mai târziu 28 septembrie 2019 (deci au suficient timp să intre în legalitate toți cei care administrează blocuri în mod fraudulos).
Administratorii au posibilitatea de a lucra și în baza unui contract de prestări servicii, nu doar cu contract de muncă. Astfel, vei putea să administrezi un bloc și în baza unui PFA.
Unii administratori vor fi obligați să-și facă polițe de asigurare, altfel riscă să fie amendați. Aceasta este o decizie care ține de membrii asociației de locatari. Acolo unde i se va impune acest lucru, administratorul este obligat să-și procure o astfel de poliță.
Toate asociațiile de proprietari sunt obligate să aibă un cont bancar, prin care să circule toți banii acesteia. Administratorii nu vor mai putea face plăți către furnizori sau pentru diverse lucrări decât prin acest cont bancar.
Administratorul nu mai poate vota în numele unui proprietar la adunarea generală, ceea ce înseamnă că nu va mai primi mandat în acest sens. Interdicția e prevăzută expres în noua lege, unde scrie că mandatul se va putea da, dar altui proprietar.
Când va primi o plată în numele asociației, administratorul are la dispoziție cel mult o zi să transfere suma în contul curent al asociației. Excepțional, se va putea păstra o sumă de maximum 1.000 de lei pe lună pentru efectuarea unor plăți pentru cheltuieli neprevăzute.
Noua lege îi obligă pe administratori să notifice în scris restanțierii la plata cheltuielilor asociației.