Semnarea contractului pentru construcția unui nou ansamblu de poduri peste Prut, la Ungheni, marchează un moment istoric pentru relațiile dintre România și Republica Moldova. Acest proiect simbolizează reconectarea între cele două state și restabilirea legăturilor istorice între malurile râului Prut, legături care au fost întrerupte în urma celui de-al Doilea Război Mondial.
Un eveniment de mare însemnătate a avut loc la Ungheni, unde s-a semnat contractul pentru construirea primului pod nou peste Prut din ultimii 60 de ani.
Podul va lega județul Iași din România de raionul Ungheni din Republica Moldova și va face parte din infrastructura Autostrăzii A8. Proiectul, finanțat prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei (CEF), are o valoare de 151,68 milioane lei (fără TVA) și o durată totală de 24 de luni, dintre care șase luni sunt dedicate proiectării și 18 luni pentru execuție.
Proiectul constă în două poduri paralele, câte unul pentru fiecare sens de circulație, cu o structură mixtă de oțel și beton. Cel mai lung dintre cele două poduri va avea aproximativ 260 de metri. Aceasta este o investiție strategică, care va interconecta infrastructurile rutiere dintre România și Republica Moldova, facilitând transportul și comerțul între cele două țări.
Secretarul de stat în Ministerul Transporturilor, Irinel Scriosteanu, a subliniat în cadrul ceremoniei importanța simbolică a acestui proiect. El a amintit că, până în anul 1940, au existat nu mai puțin de 27 de poduri peste Prut, care conectau comunitățile de pe ambele maluri.
Aceste poduri erau o parte esențială din viața românilor de pe ambele maluri ale Prutului, dar multe dintre ele au fost distruse sau abandonate în urma celui de-al Doilea Război Mondial și a schimbărilor politice ulterioare.
Irinel Scriosteanu a afirmat că este datoria noastră să reconstruim aceste poduri și a stabilit un obiectiv ambițios: până în 2030, fiecare dintre cele 11 raioane ale Republicii Moldova care au graniță cu România să aibă cel puțin un pod rutier. Acest proiect de la Ungheni este doar începutul, dar este un pas important spre realizarea acestui vis.
Proiectul nu se oprește la construcția podurilor. Autoritățile din ambele țări discută și posibilitatea construirii unui singur punct vamal pe teritoriul României, unde să opereze autoritățile ambelor state. Această inițiativă ar simplifica trecerea frontierei și ar facilita schimburile comerciale și călătoriile între România și Republica Moldova.
Podul de la Ungheni face parte dintr-un proiect mai amplu, Autostrada A8, care va lega Târgu Mureș de Iași și de granița cu Republica Moldova.
Pe partea moldovenească, podul va fi conectat la drumul național R1, care leagă Chișinău de Ungheni și frontiera cu România. Secretarul de stat Irinel Scriosteanu a menționat că, până în 2030, se va putea circula la nivel de autostradă de la București până la Chișinău, inclusiv pe noul pod.
Citește și Apare un nou drum de mare viteză în România. Se va lega direct de Autostrada Transilvania!
Ansamblul de poduri peste Prut de la Ungheni este mai mult decât o simplă investiție în infrastructură; este un simbol al colaborării și al apropierii dintre România și Republica Moldova.
Finanțat din fonduri europene nerambursabile, proiectul va avea un impact semnificativ asupra regiunii, facilitând transportul și creând noi oportunități economice.
Prin construirea acestor poduri, România și Republica Moldova își reafirmă angajamentul de a reconstrui legăturile istorice și de a deschide calea spre un viitor mai conectat și prosper pentru cetățenii de pe ambele maluri ale Prutului.