Purtătorul de cuvânt al Bisericii Ortodoxe Române (BOR) s-a arătat revoltat de câștigătorul Eurovision 2024, precum și de evoluția concursului muzical, dar nu numai. Vasile Bănescu a publicat în mediul online un text în care se vorbește despre modul în care Diavolul lucrează în timpurile moderne. Foto
Eurovision 2024 a stârnit reacții mixte în spațiul public, după ce cântărețul Nemo Mettler, în vârstă de 24 de ani, din Elveția a fost declarat câștigătorul competiției muzicale cu un număr de 591 de puncte, sâmbătă seară, 11 mai 2024. Evenimentul a fost organizat la Malmo, în Suedia.
Nemo, numele de scenă al tânărului de 24 de ani care a reprezentat Elveția la Eurovision 2024, înseamnă în limba latină „nimeni”.
Numele câștigătorului Eurovision 2024 nu este unul întâmplător, este de părere purtătorul de cuvânt al Bisericii Ortodoxe Române (BOR). Mai degrabă, este foarte expresiv, fiindcă piesa interpretată, „The Code”, nu reprezintă altceva decât „codul” unei uși desenate pe un zid, potrivit lui Vasile Bănescu.
Prin piesa „The Code”, cântărețul de 24 de ani a ținut să promoveze un mesaj important despre acceptarea de sine și perseverența de care oamenii au nevoie pentru a trăi deschis și liber. De altfel, chiar Nemo a declarat că i-a luat mult timp pentru a descoperi că nu e, de fapt, nici femeie, nici bărbat.
Nu la fel privește lucrurile și reprezentantul BOR, care crede că piesa interpretată de tânăr reprezintă destinația spre orice sminteală ideologică. „The Code” este, în opinia lui Vasile Bănescu:
„un imn chinuit înălțat non-binarității, fluidizării aberante a datului ontologic al sexualității masculine și feminine, lichidării distincțiilor dintre chipurile binelui & răului și a distincției dintre Adevăr și minciuna numită deconstructivist „post-adevăr” , dincolo de care începe nu vreo superioară libertate, ci curtea strâmtă a sordidului”.
Pe scurt, purtătorul de cuvânt BOR consideră că artistul de 24 de ani care a câștigat Eurovision nu a făcut altceva decât să se prostească în fel și chip, distrugând prin mesajul transmis tot ce onorează ființa rațională și salvează oamenii pentru a trăi o veșnicie.
Vasile Bănescu a notat în punctul de vedere publicat pe Facebook că victoria „lui Nimeni (Nemo)” este una zdrobitoare asupra firescului, insultătoare la adresa muzicii adevărate și exterminatoare a bunului simț și a bunei purtări în rândul oamenilor.
„O masă în stare de ebrietate ideologică din care cultura reală, elementarele repere morale și însuși Sensul au fost izgonite de activismul șleampăt care huiduie realitatea, siluiește arta, face țăndări ierarhiile și cântă ridicol prohodul planetei căreia i-a crescut temporar temperatura, un simptom manifestat recurent în istoria cosmică”, a punctat Vasile Bănescu.
Actualitatea, realitatea din zilele noastre este reprezentată perfect de Denis de Rougemont, în una dintre cele mai profunde cărți scrise, respectiv „Partea Diavolului”, potrivit purtătorului de cuvânt BOR. Acesta a publicat un fragment din lucrare despre răul secolului curent, depersonalizarea/ masificarea:
„Marea strategie a Diavolului în timpurile noastre nu se mai sinchiseşte de individ, pentru că acesta a dispărut, ci de mase. Diavolul lucrează en gros.
Kierkegaard a înţeles mai bine decât oricine şi înaintea tuturor principiul diabolic care creează masele: fuga de propria persoană, dorința de a nu mai fi răspunzător, deci vinovat, şi de a deveni deodată participant la puterea divinizată a Anonimului. Or, Anonimul are multe şanse de a fi cel căruia îi place să spună: Eu sunt Nimeni… Mulţimea este locul de întâlnire al oamenilor care fug de ei înşişi, de ei şi de vocaţiile lor”.
În altă ordine de idei, Eurovision a stârnit controverse nu numai prin prisma câștigătorului anunțat sâmbătă, ci și prin ceremonia de deschidere, ce a oferit câteva momente teatrale pe „covorul roșu”. Artiștii s-au afișat în ținute considerate de unii revoluționare, iar de alții scandaloase.
Nu e nevoie să folosim cuvinte pentru a descrie atitudinea concurenților la Eurovision 2024, fiindcă imaginile din galeria foto prezintă look-uri ce vorbesc de la sine.