Deși ar putea părea o întrebare nelalocul ei, conform unui proiect de lege, momentul când eşti obligat să opreşti motorul maşinii va deveni obligatoiru prin legea care schimbă regula. Citește mai departe și vezi despre ce este vorba.
De multe ori în trafic găsim șoferi care staționează, dar cu motorul pornit, iar conform unui proiect de lege ce va schimba, din nou, Codul Rutier 2024, acest lucru nu va mai fi acceptat de către legiuitor. Ceea ce poate nu știu șoferii români este că astfel de concepte legislative există și în alte state ale lumii.
Vezi despre: Se schimbă Codul Rutier în 2024. Șoferii trebuie să afle, proiectul este deja în Parlament
De exemplu, în Statele Unite ale Americii există o astfel de legislație care spune că nu ai voie sa staționezi mai mult de 10 secunde cu motorul pornit. Unul din principiile acestui act normativ este, în mort cert, poluarea. Cu cât staționezi mai mult cu motorul pornit, cu atât noxele sunt mai mari, spun specialiștii.
În acest context, un nou proiect a fost depus în Parlament prin care, dacă va fi adoptat, se va interzice staționarea pe carosabil cu motorul pornit. Este vorba de un proiect legislativ pornit de la o campanie a unor ONG-uri din București, care de altfel au anunțat că demersul va intra în Codul Rutier, de anul viitor:
”Campania «Oprește Motorul!» reprezintă un pas concret către responsabilizare civică și conștientizarea impactului pe care fiecare dintre noi îl are asupra mediului. Îmi doresc ca acest proiect să modeleze comportamentul șoferilor pe termen lung dar să fie și un exemplu pentru autorități.
Iată cum campanii simple și orientate spre comunitate pot conduce la schimbări pozitive în comportamentul social și pot avea un impact pozitiv asupra sănătății publice”, declară Elena Lucaci, președintele Asociației Părinți de Cireșari.
Istoria acestei campanii începe în primăvara acestui an, când unul din cele două ONG-uri, Ecopolis, în parteneriat cu PMB, montau în anumite zone din București mai mulți senzori de monitorizare a calității aerului. În urma colectării datelor, s-a constatat că mașinile staționate, cu motorul pornit, provocau mai multă poluare decât cele care seaflau în mers.
”O inițiativă civică, plecată dintr-o problemă punctuală și reală va deveni normă pentru București.
Proiectul a făcut chiar mai mult de atât, a reușit să sensibilizeze sute de copii, părinți și profesori cu privire la problema mai generală privind poluarea din oraș și sursele ei, precum și soluțiile la îndemâna cetățenilor pentru a contribui la o mai bună calitate a aerului.
Acest tip de colaborare între societatea civilă și autoritățile publice pentru promovarea unei politici necesare, care de altfel este regulă generală în multe state din lume, este un exemplu de «Așa da», pe care sperăm că îl vom putea replica și pe viitor”, arată Oana Neneciu, director executiv Ecopolis.
Citește și: Cum poți verifica online rapid și ușor nivelul de poluare din București
Ca urmare a acestor colectări de date privind poluarea din Capitală, atât la nivelul primăriilor de sector, cât și la nivel legisaltiv, s-a luat decizia introducerii acestui amendament în Codul Rutier, și va intra în vigoare odată cu 1 ianuarie 2024.