În 2008, locuitorii din cartierul Rahova se bucurau de propriul Mall, iar la doar 4 ani de la inaugurare avea să fie închis. Recent, în urma unei tranzacții surpriză, un retailer celebru a achiziționat Mall-ul Liberty Center din Bucureşti, iar acum se pregătesc de remodelarea sa.
După anul 2000, Capitala avea să fie invadată de centrele comerciale de tip Mall, primul centru de acest fel fiind cel din zona Vitan. Ulterior, în urma unor investiții masive, au început să apară și altele, iar anul 2008 aducea un alt centru comercial, de data asta în celebrul cartier bucureștean Rahova.
Află și: Secretele investițiilor în imobiliare. Sfaturile prețioase de care să ții cont înainte să începi
Mall-ul Liberty Center a fost inaugurat în 2008, în urma unei investiții de aproximativ 70 de milioane de euro.
Dar din motive finanaciare avea să fie executat silit în 2012 de către cele trei bănci care au finanțat construcția, Eurobank EFG Luxembourg, Alpha Bank și Bank of Cyprus, pe baza unei datorii de 61 de milioane de euro. Ulterior, în 2012, Bank of Cyprus a recuperat aproximativ 21 de milioane de euro din creanțe.
Proprietarii inițiali, și cei care luau creditele de la grupul de trei bănci grecești, irlandezii de la Milvan și grupul deținut de frații Hassan și Mehdi Awdi, nu au reușit să-și acopere nici creditele, și nici investiția inițială, astfel că în 2012 băncile au fost nevoite să pună sechestru.
De altfel, este al doilea centru de acest fel care a trecut printre-o licitație deschisă, primul, City-Mall fiind vândut și el, tot prin licitație, dar la un preț cu mult mai mic decât cel inițial, și anume 17 milioane de euro.
Grupul celor trei bănci, după scoaterea la licitație, încearcă în următorii ani redresarea spațiului și readucerea sa în circuit, iar în 2016, respectiv 2017, bat palma cu brokerii de la JLL pentru a-l repune în circulație.
La momentul 2017, conform noilor administratori, prețurile pentru chirie în Mall-ul Liberty Center ajunseseră la 15 euro/mp, având un grad de ocupare de 70%, ceea ce însemna de fapt, o diminuare a veniturilor din chiriile încasate.
Vezi și: Jumbo a dat lovitura anului în România. Ce pregătește în 2023
Bilanțul nu arăta bine absolut deloc, având în vedere pierderile pe care le înregistra, încă din 2012, ajungând la nivelul anului 2015 la suma de peste 4 milioane de euro.
Cu o suprafață totală de 26 de mii de metri pătrați, Mall-ul Liberty Center ar fi putut deveni un centru comercial de succes, dacă nu ar fi fost proasta gestionare.
În cele din urmă, se pare că nici ultimul administrator nu a reușit prea multe, astfel că astăzi vorbim de o tranzacție importantă, între grupul de bănci și retailerul de jucării grecesc Jumbo.
După ani în care s-a tot încercat redresarea spațiului, creditorii au decis că nu mai merită să țină locația, așa se face că, din iunie a.c. s-a tot vehiculat ideea vânzării imobilului către un mare retailer.
În cele din urmă, tranzacția s-a adeverit, retailerul grec Jumbo fiind acum noul proprietar al unui spațiu de peste 26 de mii de metri pătrați.
Nu a fost dată publicității valoarea totală a tranzacției, iar cei de la wall-street.ro spun că, de fapt, totul a fost făcut pe baza unui acord între mai multe companii cu capital greesc și cipriot.
Sursa citată mai precizează că retailerul grec va avea posibilitatea de a deschide un nou magazin, iar spațiul agreat ar fi cel de la primul nivel din interiorul Mall-ului.
Află despre: Istoria se repetă, băncile vor prăbuși imobiliarele. Ce se întâmplă acum, e alertă peste tot
Odată cu achiziția spațiului din cartierul Rahova, Jumbo își adaugă un al doilea Mall în portofoliu, după ce în urmă cu ceva vreme achiziționa un spațiu asemănător în Brașov, pentru suma de 4 milioane de euro, coincidență sau nu, acesta fiind deținut tot de un fond de investiții cipriot.
În ciuda mediului economic incert, strategia grecilor de la Jumbo dă roade în toate țările în care Grupul.
În 2022, vânzările au crescut cu 14,12% față de anul precedent, ajungând la 949,38 milioane de euro, iar profitul net a ajuns la 248,6 milioane de euro sau în creștere cu 14,78% față de 216,59 milioane de euro în 2021.
Vânzările pentru primul trimestru din 2023 sunt în creștere cu 33% față de anul precedent.
În ciuda mediului inflaționist complicat care afectează puterea de cumpărare a consumatorilor, conducerea estimează că pentru 2023, vânzările totale ar putea crește cu 15% față de anul precedent, iar profitul net să se situeze între 270 și 275 de milioane de euro.
Vezi și: Orașul din România unde se deschide un nou magazin Jumbo. Când va fi inaugurarea
Conform datelor, afacerea merge bine și în România, având în vedere că vânzările din martie 2023 au crescut cu aproximativ 18% de la an la an. Pentru primul trimestru al anului 2023, vânzările în România au crescut cu 29% față de anul anterior.