11 mai 2020 | 15:00

Cum arăta prima mașină produsă de Dacia și cine a primit primul model

Diverse
Cum arăta prima mașină produsă de Dacia și cine a primit primul model
Cum arăta prima mașină produsă de Dacia și cine a primit primul model

Industria auto a României până în anul 1968 era aproape inexistentă, așa că Nicolae Ceaușescu și-a dorit o mașină autohtonă, ieftină și care să poată fi folosită de fiecare român din România Socialistă.

Cum arăta prima mașină produsă de Dacia și cine a primit primul model

Nicolae Ceaușescu decide ca la Mioveni (fostul Colibași) să se construiască, în 1966, prima fabrică de autoturisme românești. Licența pentru prima Dacia a fost luată de la Renault, și se baza pe Renault 8, și avea să se numească Daci 1100. Comercializarea acestui prim model de Dacia a început în 1968 şi până 1971, acest model, Dacia 1100 fiind unul intermediar până la intrarea în producţie a noului model, Daciei 1300.

Fiind sub licența Renaul, aproximativ toate componentele modelului Dacia 1100 erau furnizate de francezi, urmând ca angajaţii de la Dacia să le asambleze. Pentru vremea respectivă noul model putea atinge viteza maximă de 138 km/oră şi avea un motor de 46 CP. Cum era de așteptat, primul automobil ieşit pe poarta fabricii a fost făcut cadou preşedintelui Republicii Socialiste România, Nicolae Ceauşescu, și era o Dacia 1100 de culoare albă.

Cum arăta prima mașină produsă de Dacia și cine a primit primul model

Cum arăta prima mașină produsă de Dacia și cine a primit primul model

Următorul model, de altfel și cel mai popular în România acelor vremi, a fost Dacia 1300. Acest nou model a intrat pe linia de producție în august 1969, și, la fel ca la primul model, și acesta avea la bază un model Renault, este vorba de Renault 12. La acea vreme modelul avea un aspect modern şi economic și dispunea de o singură caroserie berlină cu 4 uşi şi 5 locuri. Blocul motopropulsor avea capacitatea cilindrică de 1,289 cm³ ce dezvolta 54 CP, o viteză maximă de 144 km/h şi consumul de 9,4 litri.

Fabrica de la Mioveni, între anii 1970-1980, dezvoltă o intreagă gamă de modele de autoturisme derivate din gama Renault 12 şi după anul 1978, iar din 1970 Mioveni lansează trei variante de echipare pentru modelul 1300, și anume Dacia Standard, Dacia Lux și Dacia Lux Super 1301, acesta din urmă fiind folosit ca maşină de serviciu a Partidului Comunist Român şi Securităţii.