Devenită populară pe rețele de socializare, provocarea „5+9=9” este un exercițiu care testează rapiditatea gândirii creative. La prima vedere, ecuația pare complet greșită, pentru că suma dintre 5 și 9 nu poate să fie egală tot cu 9. Cheia rezolvării constă într-o mutare simplă a unui singur băț de chibrit, iar elevii de clasa a II-a demonstrează că soluția este mai la îndemână decât pare.
Problemele de acest tip au devenit tot mai populare pentru că stimulează nu doar creativitatea, ci și inteligența și gândirea logică. De-a lungul timpului, exercițiile care combină elemente vizuale cu logică au fost utilizate pentru a dezvolta mai multe tipuri de inteligență, printre care:
Problema implică o ecuație formată din cifre construite cu bețe de chibrit, ceea ce permite modificarea acestora prin mutarea unui singur băț. Soluția este simplă și presupune următoarele etape:
Noua ecuație este acum 6+3=9, iar aceasta este corectă. Testul nu doar că provoacă rapiditatea gândirii, ci și capacitatea de a analiza probleme dintr-o perspectivă diferită.
Elevii de la clasele primare au reușit în medie să rezolve problema în doar 7 secunde, dovedind că gândirea creativă nu este legată neapărat de vârstă, ci poate fi invers proporțională cu aceasta.
Astfel de teste au un impact pozitiv asupra dezvoltării cognitive, atât la copii, cât și la adulți. Ele stimulează conexiunile neuronale și antrenează creierul pentru a găsi soluții mai rapid și mai eficient. Într-un context educațional, asemenea exerciții ajută elevii să devină mai întrăzneți în gândire și să exploreze multiple soluții pentru o problemă dată.
În plus, exercițiile ce provoacă gândirea alternativă au demonstrat că pot reduce stresul, oferind participanților satisfacția rapidă a rezolvării unei probleme. Datorită acestui tip de stimulare intelectuală, indivizii sunt mai bine pregătiți pentru a face față provocărilor din viața de zi cu zi.