Aliens: Colonial Marines – Game over, man!
Realizarea unui nou episod dintr-o serie indragita precum Aliens este o provocare pentru orice studio, insa cei de la Gearbox au crezut ca sunt capabili de a aduce pe piata un joc demn de acest nume. Aliens: Colonial Marines a fost un proiect cu multe probleme, inceput initial la inceputul anilor 2000 acesta a fost anulat si luat de la capat de cateva ori.
SEGA si Gearbox au anuntat noua incarnare a lui Colonial Marines inca din 2008, iar de atunci am primit foarte putine detalii despre joc. Acum ca am pus mana pe varianta finala a acestuia, motivul pentru valul de mister din jurul proiectului este clar: calitatea sa este sub asteptari. Cat de slab este noul joc? Aflati in cele ce urmeaza.
Poveste
Din punct de vedere al firului narativ, Aliens: Colonial Marines nu este o dezamagire completa. Avem de a face cu o continuare directa a filmului Aliens regizat de James Cameron, iar multe dintre elementele care au definit originalul se regasesc si in jocul de fata. Nava Sulaco, colonia Hadley’s Hope, nava Inginerilor (The Derelict) si intregul echipament al marinilor sunt redate pe ecran cu mare acuratete. De fapt, fiecare element in parte a fost integrat in joc pentru a servi fanilor un soi de tur turistic pe planeta LV426.
Deranjant insa este faptul ca anumite evenimente au fost modificate pentru a fi integrate in joc. Includerea unuia dintre personajele din film este o aditie intriganta, insa faptul ca povestea din filme este alterata nu va bucura niciun fan. Cu adevarat enervante sunt elementele noi ale povestii, realizate de cei de la Gearbox (& co.), care prezinta marinii coloniali ca pe niste masinarii de lupta neinfricate, complet in antiteza cu ceea ce am vazut in filmul original.
Daca punem la socoteala faptul ca in jumatate din joc inamicii nu sunt tocmai extraterestri, ci forte armate ale companiei Weiland-Yutani, iar personajele nu au niciun fel de personalitate, putem deduce ca povestea jocului nu a primit o atentie sporita din partea producatorilor, asa cum era sugerat in clipurile publicate inaintea lansarii.
Gameplay
Aliens: Colonial Marines incearca uneori prea mult sa ofere o experienta autentica in universul creat de Riddley Scott, insa de putine ori reuseste. In timp ce gameplay-ul este cel clasic pentru shootere, foarte asemanator cu cel din seria Call of Duty uneori, foarte multe conventii mai noi au fost complet ignorate. Din punct de vedere mecanic, Aliens: Colonial Marines este un shooter parca uitat de timp, care functioneaza pe principiile jocurilor lansate in urma cu zece ani.
Problema este ca un gameplay bazat pe actiune frenetica nu este o alegere buna pentru o serie care pune accentul pe tensiune. Munitia ar trebui sa fie limitata, inamicii de temut, iar totul ar trebui sa fie mult mai intunecat. Gearbox insa a lansat un joc in care xenomorfii sunt doar carne de tun, in care atmosfera este distrusa din cauza iluminarii excesive a mediilor de joc si al AI-ului incompetent.
Fiecare nivel este plin de xenomorfi si inamici umani. Probabil vezi mai multi inamici intr-o singura misiune din Colonial Marines decat apar in tot filmul Aliens. Mai mult decat atat, munitia este disponibila la tot pasul, iar jucatorul poate sa care un intreg arsenal dupa el. Atmosfera este stricata si de faptul ca rareori te plimbi singur prin niveluri. De cele mai multe ori ai alaturi unul sau doi coechipieri controlati de AI. Curios este faptul ca acestia nu sunt tocmai inutili, ci chiar reusesc sa elimine xenomorfi sau soldati Weyland. Focul inamic este insa intotdeauna directionat catre jucator.
Intreaga campanie poate fi jucata si in mod cooperativ cu maxim trei alti prieteni, insa nu pot spune ca aceasta functie adauga puncte in plus jocului. In primul rand, campania este clar realizata pentru un singur jucator, iar evenimentele sunt scriptate in asa fel incat alti trei oameni trebuie de multe ori sa stea degeaba asteptand finalul secventelor. De asemenea, inamicii sunt la fel de numerosi indiferent de numarul de jucatori. Dificultatea este de asemenea neafectata de modul coop.
Vorbeam mai sus de inteligenta creaturilor si soldatilor din joc, un aspect foarte important pentru un shooter la persoana intai. Avand in vedere inteligenta creaturilor din filme si din alte jocuri bazate pe aceasta licenta, nu pot decat sa rad in fata celor de la Gearbox. In momentul in care creatura considerata cea mai letala din univers nu face decat sa sara si sa mearga spre mine direct, fara sa foloseasca de abilitatile de catarat pe pereti, fara sa incerce sa ma ia prin surprindere sau fara sa incerce macar sa se fereasca de salvele mele de gloante, clar avem o problema. Inamicii umani nici nu merita mentionati la acest capitol, intrucat nu au nicio tactica. In momentul in care te vad pur si simplu incep sa traga, fara sa se miste prea mult din locul original.
Cel putin echipamentul puscasilor marini este satisfacator. Iconicul Pulse Rifle pe ecran este prezent pe ecran inca din primele momente si poate fi folosit aproape exclusiv pe tot parcursul jocului. Avem selectia clasica de shotgun-uri, aruncatoare de flacari, Smart Gun-ul care pune tinta automat si o selectie vasta de mitraliere futuriste. Toate acestea pot fi imbunatatite odata cu avansarea in nivel, care se pastreaza si in modurile de multiplayer. Probabil cel mai placut va fi sa folositi detectorul de miscare, care vine echipat cu sunetul clasic. Uneori doar sunetul acestui gadget poate sa revigoreze atmosfera Aliens, insa aceasta dispare odata cu evidentierea lipsei de inteligenta a xenomorfilor.
Nu pot spune ca din cand in cand jocul nu da dovada de sclipiri. Nivelul in care trebuie sa te furisezi printre extraterestri orbi este probabil cel mai intens din tot jocul, in timp ce explorarea iconicului Derelict este o placere pentru fanii hardcore ai licentei. Din pacate, nici aceste idei nu sunt executate foarte bine, lasand doar un gust amar la sfarsit si dezvaluind potentialul neatins al lui Colonial Marines.
Pe langa componenta cooperativa a multiplayer-ului, exista si cateva genuri de joc competitive, in care echipe de xenomorfi se lupta impotriva echipelor de soldati coloniali. Niciun mod de joc nu este in mod special placut, iar lipsa serverelor dedicate duce la un timp indelungat de asteptare pentru a gasi un meci. Mai mult, lagul este o problema majora pe PC, iar reputatia proasta a jocului a dus la un numar foarte mic de jucatori. Modul cooperativ Survival este cel mai rasarit dintre toate, o echipa de patru marini fiind nevoiti sa supravietuiasca valurilor consecutive de xenomorfi.
Grafica si Sunet
Este greu de crezut ca un joc din 2013, cu ani intregi de productie si un buget destul de mare, nu poate sa arate cel putin decent din punct de vedere grafic. Gearbox a ales sa foloseasca motorul Unreal 3 pentru Aliens: Colonial Marines, insa rezultatele sunt cel putin dezamagitoare. Texturile folosite in tot jocul lasa de dorit, iluminarea strica de cele mai multe ori atmosfera, modelele oamenilor sunt realizate parca pe fuga, iar xenomorfii seamana cu personaje de desene animate.
Singurul aspect care salveaza acest joc de la un dezastru total este sunetul. Coloana sonora este foarte bine realizata, incluzand melodii care amintesc de filmul original, in timp ce armele scot sunetele clasice. Exista cateva probleme pe partea de interpretare a actorilor. Pe langa replicile scrise parca de un licean dependent de Coca-Cola si Red Bull, nici actorii folositi pentru rolurile principale nu isi dau interesul prea mult. Lance Henriksen isi face aparitia in rolul lui Bishop, insa nu apare in foarte multe secvente, iar Hicks este interpretat de actorul original, Michael Biehn, insa varsa ambilor actori se simte. Se pare ca cei trei zeci de ani care separa jocul de film si-au lasat amprenta asupra timbrului vocal.
Concluzie
Da, Aliens: Colonial Marines este dezamagitor din multe puncte de vedere. Cei care vor avea cel mai mult de pierdut de pe urma acestui joc vor fi fanii licentei, care probabil se asteptau la un joc bun din partea Gearbox. Rezultatul este insa un titlu mediocru, care sufera de pe urma lipsei de interes a studioului producator. Se pare ca alaturi de echipa lui Randy Pitchford, alte trei studiouri au oferit o mana de ajutor, iar rezultatul este un amalgam de elemente lipite cu banda adeziva.
Din pacate insa, recomandarea mea merge tot catre fanii licentei. Cu putine mod-uri puteti face jocul sa arate mult mai bine. Mai mult decat atat, povestea jocului a fost integrata in canonul oficial al seriei, deci daca sunteti curiosi ce s-a intamplat pe LV426 dupa Aliens, va trebui sa jucati Colonial Marines. In orice caz, doua elemente ale produsului de fata sunt mai bune decat in Alien 4: povestea si actiunea. Poate ca aceasta afirmatie nu spune foarte multe, insa poate face expeerienta din Aliens: Colonial Marines mult mai digerabila.
Galerie
[dmalbum path=”/wp-content/uploads/dm-albums/Aliens Colonial Marines/”/]