10 dec. 2025 | 16:35

Românii conduc mai puțin cu aceeași mașină decât restul Europei, dar își schimbă vehiculele mai des

AUTO
Share
Românii conduc mai puțin cu aceeași mașină decât restul Europei, dar își schimbă vehiculele mai des
Câți kilometri fac românii cu aceeași mașină față de restul Europei

Cumpărarea unei mașini second-hand nu mai înseamnă de mult doar alegerea corectă a mărcii sau a motorizării. Tot mai mulți șoferi se uită la istoricul vehiculului, numărul de proprietari și kilometrii parcurși înainte ca mașina să ajungă din nou pe piață. Un studiu recent realizat de compania de date auto carVertical arată că, în România, șoferii parcurg, în medie, mai puțini kilometri cu aceeași mașină decât media europeană, dar își schimbă vehiculele relativ des.

Conform datelor analizate de carVertical, un proprietar din România parcurge în medie 63.554 de kilometri cu o mașină înainte să o vândă. Această valoare este semnificativ sub media europeană, care se situează la 75.928 de kilometri. Studiul ia în calcul doar mașinile verificate pe platforma carVertical, ceea ce înseamnă că cifrele reflectă înregistrări reale din istoricul vehiculelor, nu estimări teoretice.

În alte țări, însă, mașinile sunt „stoarse” mult mai intens înainte de a-și schimba proprietarul. În Polonia, un vehicul rămâne, în medie, la același șofer pentru 112.977 km, în Slovacia pentru 109.044 km, iar în Portugalia pentru 108.256 km. La polul opus, există piețe unde mașinile se vând mult mai repede sau nu sunt folosite atât de intens. Serbia este exemplul extrem: acolo, o mașină parcurge doar 18.807 km cu un proprietar. În Ucraina media este de 22.580 km, iar în Ungaria de 47.845 km.

Aceste diferențe nu înseamnă neapărat că șoferii din unele țări conduc mai mult sau mai puțin în fiecare an, ci reflectă și ritmul în care își schimbă mașinile. „Kilometrajul mediu anual arată cât de intens a fost folosită mașina. Utilizarea intensă afectează longevitatea vehiculului, ducând adesea la apariția mai frecventă a unor defecțiuni ulterior. De aceea, în rapoartele noastre de istoric evidențiem perioadele de condus intens – este ceva la care cumpărătorii ar trebui să fie mereu atenți atunci când aleg o mașină second-hand”, explică Matas Buzelis, expert auto carVertical.

Pentru România, cifrele arată că șoferii parcurg în medie 15.425 km pe an – o valoare foarte apropiată de media europeană. Cu alte cuvinte, românii nu conduc semnificativ mai puțin decât restul europenilor, dar își schimbă mașinile mai des, ceea ce scade kilometrii parcurși cu același vehicul.

Cât timp păstrează românii aceeași mașină și ce înseamnă asta pentru fiabilitate

Studiul arată că, în medie, un șofer român păstrează o mașină timp de 4,1 ani înainte de a o vinde. Este o perioadă moderată raportat la alte piețe europene. În Portugalia, de exemplu, mașinile rămân la același proprietar în jur de 7,2 ani, în Polonia 6,1 ani, iar în Lituania 5,5 ani. La celălalt capăt, în Serbia și Ucraina, mașinile se schimbă la fiecare 1,1 ani, ceea ce înseamnă o piață extrem de dinamică, dar și un risc mai mare pentru cumpărătorii de second-hand.

Experții carVertical atrag atenția că numărul de proprietari este un indiciu important al stării generale a vehiculului. Cu cât mașina a trecut prin mai multe mâini, cu atât crește probabilitatea ca ea să fi fost exploatată diferit, uneori neglijent. Un proprietar care știe că va păstra mașina mulți ani are, în general, mai multe motive să investească în reparații și întreținere corectă. În schimb, cine cumpără un vehicul cu intenția clară de a-l revinde într-un an sau doi are, de multe ori, mai puțină motivație să repare defecțiuni costisitoare.

„Longevitatea unei mașini este puternic influențată și de obiceiurile de condus. Călătoriile scurte, condusul agresiv și neefectuarea reviziilor la timp vor afecta întotdeauna negativ starea vehiculului în timp”, subliniază Buzelis. De aceea, atunci când analizezi o mașină second-hand, nu contează doar numărul de kilometri, ci și în câți ani au fost făcuți, câți proprietari a avut și în ce țară a circulat.

România se poziționează astfel într-o zonă intermediară: șoferii nu își schimbă mașinile la fel de des ca în Serbia sau Ucraina, dar nici nu le păstrează la fel de mult ca în Portugalia sau Germania. Pentru piața locală a mașinilor la mâna a doua, acest lucru înseamnă o ofertă bogată de vehicule care au avut câțiva proprietari, au un kilometraj total decent, dar au fost folosite cu o intensitate apropiată de media europeană.

Din ce țări merită să cumperi și ce piețe sunt mai riscante pentru second-hand

Unul dintre cele mai interesante aspecte ale studiului carVertical este clasificarea țărilor în funcție de riscul pe care îl implică achiziția unei mașini second-hand, analizând frecvența schimbării proprietarilor și kilometrajul mediu anual. Concluzia: Cehia, Finlanda, Spania și Ucraina se numără printre cele mai riscante piețe.

În Spania, de exemplu, șoferii își păstrează mașinile în medie 4 ani, dar parcurg anual 23.186 km – mult peste media europeană. În Ucraina, vehiculele se schimbă la fiecare 1,1 ani, iar kilometrajul mediu anual ajunge la 19.816 km. Finlanda are un model similar: mașinile sunt păstrate 3,1 ani, cu 21.213 km parcurși în fiecare an. În Cehia, proprietarii stau cu o mașină cam 3,6 ani, însă rulează în jur de 20.201 km anual.

Aceste cifre indică o combinație destul de delicată: mașini folosite intens într-un timp relativ scurt și trecute prin mâinile mai multor proprietari. Pentru un cumpărător, asta înseamnă un risc crescut de uzură ascunsă, reparații amânate sau kilometraje corectate.

La polul opus, țările considerate mai „sigure” pentru achiziția de second-hand sunt Germania, Lituania, Portugalia și Regatul Unit. Acolo, mașinile sunt păstrate mai mult timp și parcurg, în medie, mai puțini kilometri anual. În Regatul Unit, șoferii păstrează un vehicul, în medie, 4,5 ani și fac doar 12.710 km pe an. În Germania, durata de deținere crește la 4,8 ani, cu 17.688 km parcurși anual. Portughezii sunt campioni la fidelitate: 7,2 ani cu aceeași mașină și 15.133 km pe an. Lituanienii schimbă vehiculul cam la 5,5 ani, cu 16.367 km anual.

Pentru a ajunge la aceste concluzii, carVertical a analizat rapoarte de istoric auto din 18 țări europene, generate între ianuarie și octombrie 2025. Au fost luate în calcul mașinile care au avut cel puțin un proprietar și pentru care existau înregistrări clare de vânzare, reînmatriculare sau import/export.

Rezultatul este un tablou detaliat al modului în care europenii își folosesc mașinile, cât de des le schimbă și cât de intens le exploatează. Pentru cumpărătorii de mașini second-hand din România, aceste informații pot fi un filtru esențial: nu doar marca și anul de fabricație contează, ci și țara din care vine mașina, numărul de proprietari, durata medie de deținere și kilometrii parcurși în fiecare an.