12 dec. 2025 | 08:30

Dacia și sistemele de climatizare: de ce unii șoferi se plâng de încălzirea sau răcirea insuficientă

AUTO
Share
Dacia și sistemele de climatizare: de ce unii șoferi se plâng de încălzirea sau răcirea insuficientă
Dacia Bigster interior

Pe forumuri și grupuri de proprietari Dacia apar des discuții despre climatizarea care pare „cam leneșă”, fie că vorbim de încălzirea în zilele geroase, fie de răcirea în caniculă. În special posesorii de modele compacte sau de motorizări mici, inclusiv variante pe GPL sau electrice, remarcă uneori că durează mai mult până când habitaclul ajunge la o temperatură confortabilă. Nu este neapărat un defect punctual, ci mai degrabă rezultatul unor alegeri de proiectare făcute pentru a ține costurile și consumul sub control.

Trebuie să ții cont că sistemele de climatizare moderne nu mai funcționează în logica brută de acum 20 de ani, când dădeai drumul la aer rece sau cald la maximum și restul era simplă forță. Electronica intervine puternic, gestionează compresorul, ventilatorul, debitul de aer și pompele de lichid de răcire în funcție de modul eco, de temperatura exterioară și de solicitările celorlalte sisteme ale mașinii.

De ce pare climatizarea mai slabă pe anumite modele Dacia

La încălzire, motoarele mici turbo pe benzină sau GPL produc mai puține pierderi termice, deci au nevoie de ceva timp până când lichidul de răcire se încălzește suficient. Dacă mergi preponderent în oraș, pe distanțe scurte, este normal să simți că aerul cald vine mai greu și că habitaclul nu ajunge rapid la 22 de grade. Unele modele au și o strategie software care prioritizează încălzirea motorului, pentru emisii mai mici și consum redus, abia apoi trimițând căldura către interior.

La mașinile electrice, situația este inversă. Nu mai ai motor termic fierbinte, așa că încălzirea se face prin rezistențe sau pompă de căldură, în funcție de echipare. Pentru a proteja autonomia, sistemul limitează uneori puterea de încălzire, mai ales în modul eco. De aici impresia că mașina „nu suflă destul de cald”, mai ales pe drumuri scurte, în oraș. Dacă ridici temperatura setată la 23–24 de grade și scoți modul eco, vei vedea de obicei că puterea de încălzire crește, cu prețul unei consum mai mare.

Pe partea de aer condiționat, compresoarele moderne sunt cu capacitate variabilă și sunt gândite mai degrabă pentru eficiență decât pentru efect de „frig instant”. Dacă mașina a stat ore întregi în soare, orice sistem de climatizare are nevoie de timp ca să învingă masa termică a bordului, scaunelor și geamurilor. La Dacia, izolarea fonică și termică este corectă, dar nu la nivel premium, ceea ce înseamnă că vara căldura intră și iese mai ușor. În plus, pe motorizările mici, ECU poate limita temporar puterea compresorului la accelerări puternice, pentru a nu sufoca motorul.

Ce poți face ca să îmbunătățești încălzirea și răcirea în utilizarea reală

În primul rând, asigură-te că sistemul tău de climatizare este întreținut corect. Un filtru de polen înfundat reduce drastic debitul de aer, indiferent cât de tare setezi ventilatorul. La doi ani sau chiar anual, în condiții de praf și trafic urban, un filtru nou face o diferență surprinzătoare. La fel, o încărcare corectă cu agent frigorific la 3–4 ani și o dezinfecție a instalației ajută atât la performanță, cât și la miros.

La încălzire, folosește inteligent recircularea. În primele minute, recircularea poate ajuta la încălzirea mai rapidă a aerului din habitaclu, pentru că sistemul nu mai preia constant aer foarte rece de afară. După ce ajungi la o temperatură confortabilă, revino pe aer proaspăt pentru a evita aburirea geamurilor. Iarna, dezaburirea eficientă înseamnă combinație de aer cald pe parbriz, aer condiționat pornit pentru dezumidificare și ventilator la o treaptă suficient de puternică.

Vara, încearcă să reduci încălzirea inițială a mașinii. Folosește parasolare, parchează la umbră dacă se poate și, înainte să pornești AC-ul la maximum, deschide toate geamurile pentru un minut, ca să evacuezi aerul fierbinte acumulat. Abia apoi pornește climatizarea pe recirculare, la o temperatură setată în jur de 20–22 de grade. Dacă o setezi la 16, nu se va răci mai repede, ci doar vei obliga sistemul să lucreze la maximum mai mult timp.

Dacă simți în continuare că performanța este sub așteptări, merită o vizită la service pentru a verifica termostatul, clapetele de mixare aer cald rece și senzorii de temperatură interiori. Uneori, o clapetă blocată sau un senzor defect poate păcăli unitatea de climatizare și o face să creadă că habitaclul este deja suficient de cald sau de rece.