10 dec. 2025 | 09:30

Ce se întâmplă dacă alergi pe zebră în România – trecerile de pietoni sunt clar reglementate de Codul Rutier

ACTUALITATE
Share
Ce se întâmplă dacă alergi pe zebră în România - trecerile de pietoni sunt clar reglementate de Codul Rutier
Pietonii au responsabilități mari la zebră

Mulți șoferi sunt convinși că pietonul „n-are voie să alerge” pe trecerea de pietoni și că, dacă o face, își pierde automat prioritatea. Realitatea juridică este complet diferită. Codul Rutier 2025 nu conține nicio interdicție privind traversarea în fugă pe trecerea de pietoni, atât timp cât pietonul respectă regulile de bază: traversează pe marcaj sau la semafor și se asigură înainte să pășească pe carosabil. Cu alte cuvinte, poți merge la pas, poți grăbi ritmul sau chiar poți alerga pe zebră, dar nu poți ignora regulile de prudență.

În caz de accident, lucrurile devin serioase: dacă pietonul este angajat regulamentar în traversare, chiar și în fugă, șoferul care îl lovește va fi, de regulă, cercetat penal pentru vătămare corporală din culpă. Asta nu înseamnă că pietonul are voie să se arunce fără nicio asigurare în fața mașinilor, ci că legislația pornește de la ideea că trecerea de pietoni este un spațiu protejat, în care responsabilitatea șoferului crește semnificativ.

Când ai voie să alergi pe trecerea de pietoni și ce obligații ai ca pieton

Din perspectiva Codului Rutier, nu există niciun articol care să te oblige să mergi „doar la pas normal” pe trecere. Legea spune altceva: traversarea trebuie să se facă perpendicular pe axa drumului, doar pe locurile special amenajate și semnalizate și numai după ce te-ai asigurat că o poți face fără pericol pentru tine și ceilalți participanți la trafic. Asta înseamnă că ai libertate de mișcare, dar nu libertate de inconștiență.

Există însă situații în care, chiar dacă ești pe trecere, nu ai voie să te angajezi în traversare. Legea îți interzice să treci atunci când se apropie un autovehicul cu regim prioritar care are în funcțiune semnalele speciale luminoase și sonore. Nu ai voie nici să traversezi printre mașinile oprite în stația unui mijloc de transport public, dacă nu există trecere amenajată, să stai nepăsător pe marcaj sau să prelungești inutil timpul de traversare. Orice comportament prin care blochezi carosabilul intenționat sau te joci pe trecere intră deja la încălcarea regulilor și îți poate aduce amendă, iar în caz de accident poți fi considerat vinovat total sau parțial.

Traversarea în fugă este, deci, legală, dar nu este neapărat sigură. Cu cât alergi mai tare, cu atât ai mai puțin timp să te asiguri, iar șoferii au mai puțin timp să te observe și să frâneze. Dacă intri pe trecere brusc, fără să te uiți, chiar și pe „verde”, iar un șofer care circulă regulamentar nu reușește să oprească, ancheta va analiza foarte atent dacă ți-ai respectat obligația de a te asigura.

Când este obligat șoferul să oprească și cum se aplică prioritatea pe sens

Pentru șoferi, regulile sunt mult mai clare. Trebuie să oprești și să acorzi prioritate pietonilor angajați regulamentar în traversare, pe trecerile marcate și semnalizate sau la trecerile semaforizate, atunci când aceștia au verde. Obligația rămâne valabilă indiferent dacă pietonul merge încet, grăbește pasul sau aleargă. Nu contează viteza de deplasare, contează faptul că este deja pe trecere sau se angajează corect în traversare.

Există, totuși, o nuanță importantă: legea vorbește despre pietonii aflați pe sensul de deplasare al autovehiculului. Asta înseamnă că, dacă pietonul pornește de pe sensul opus, tehnic nu ești obligat să frânezi imediat din momentul în care a pus piciorul pe zebră. În practică însă, din momentul în care persoana se apropie de axul drumului și devine evident că urmează să intre pe banda ta, trebuie să reduci viteza și, dacă e nevoie, să te oprești pentru a-i acorda prioritate. Ignorarea pietonului care ajunge pe jumătatea ta de drum este contravenție gravă, cu amendă mare și suspendarea permisului.

Mai există și situația în care pietonul traversează neregulamentar: pe roșu la semafor, prin locuri nepermise sau se aruncă în fugă fără asigurare în fața mașinilor. În astfel de cazuri, răspunderea se poate împărți, dar șoferul nu este exonerat automat. Organele de cercetare vor analiza viteza cu care circulai, dacă aveai timp rezonabil să frânezi, dacă erai atent la drum sau distras de telefon, de exemplu. Faptul că pietonul a greșit nu îți dă dreptul să îl „pedepsești” în trafic.

Pentru tine, regula de bază este simplă: dacă ești pieton, poți să alergi pe trecere, dar doar după ce te-ai asigurat cu adevărat, nu doar din reflex. Dacă ești șofer, tratezi orice trecere de pietoni ca pe o zonă de risc major, reduci viteza și ești gata să frânezi, chiar dacă ai verde. Codul Rutier nu interzice fuga pe zebră, dar pedepsește sever lipsa de prudență de ambele părți.