08 dec. 2025 | 18:02

Probleme pe Drumul Expres Craiova–Pitești: alunecări de teren după ploile abundente din ultimele zile

ACTUALITATE
Share
Probleme pe Drumul Expres Craiova–Pitești: alunecări de teren după ploile abundente din ultimele zile
DEx12. Sursa foto: colaj video/Tibi Spirescu (Facebook)

Drumul Expres Craiova–Pitești se confruntă cu alunecări de teren după ploile abundente din ultimele zile. Suprafețe mari de sol s-au desprins pe ambele laterale ale unui pod, iar intervențiile pentru stabilizarea terasamentului sunt în desfășurare. Autoritățile și constructorii monitorizează situația pentru a evita afectarea carosabilului.

Ce se întâmplă pe Drumul Expres Craiova–Pitești

Valul de precipitații din ultimele zile a provocat alunecări de teren pe Drumul Expres DEx12, supranumit și ”Autostrada Ford”. Pe ambele laterale ale unui pod, suprafețe întinse de sol s-au desprins și alunecă la vale, vizibil afectând terasamentul drumului.

Deși eroziunile sunt semnificative și pun sub semnul întrebării stabilitatea pe termen lung, calea de rulare nu a fost afectată, iar circulația nu este pusă în pericol imediat. Intervențiile sunt în desfășurare pentru oprirea extinderii fenomenului.

Imaginile de la fața locului arată degradări mai vechi, care indică faptul că terenul a mai necesitat intervenții în trecut. Cu toate acestea, ploile recente au amplificat eroziunile, crescând necesitatea unor lucrări urgente de consolidare a terasamentului.

Constructorii și echipele de drumari monitorizează constant situația, iar CNAIR a transmis deja constructorului să rezolve problema pentru a preveni riscuri viitoare.

Cum a fost construit DEx12 și ce tronsoane sunt afectate

DEx12, primul drum expres construit în România, leagă Pitești de Craiova prin Slatina și are o lungime totală de 121,18 kilometri. Lucrările au început la finalul anului 2021 și au fost planificate să se finalizeze în toamna lui 2024. Șoseaua a fost împărțită în patru tronsoane:

  • Craiova–Robanești, 17,7 km, inaugurat în noiembrie 2024
  • Robanești–Slatina, 39,8 km, inaugurat între aprilie și iulie 2022, cu punctul critic Balș
  • Slatina–Colonești, 31,7 km, inaugurat în decembrie 2023
  • Colonești–Pitești (A1), 31,8 km

Tronsonul Robanești–Slatina, care conține și punctul critic Balș, este unul dintre segmentele cele mai vulnerabile la alunecările de teren, în special în urma ploilor abundente. Intervențiile de consolidare se concentrează pe aceste zone sensibile, pentru a menține siguranța și stabilitatea drumului expres.

Care sunt riscurile și măsurile de siguranță

În prezent, nu există un risc direct pentru șoferi, iar traficul se desfășoară normal. Totuși, dacă alunecările de teren vor continua, stabilitatea terasamentului ar putea fi afectată pe termen mediu și lung.

Intervențiile includ consolidarea solului, refacerea unor porțiuni afectate și monitorizarea constantă a zonelor critice. Autoritățile recomandă constructorilor și echipelor de drumari să mențină supravegherea permanentă a alunecărilor și să adapteze măsurile preventive în funcție de evoluția ploilor.

Asigurarea unui terasament stabil este esențială pentru funcționarea sigură a DEx12 și pentru protejarea infrastructurii rutiere pe unul dintre cele mai importante drumuri expres din țară.