Amendă de 600 de lei dacă oprești pe avarii la farmacie – care sunt excepțiile din Codul Rutier, când scapi de sancțiuni
Imaginează-ți scenariul clasic: ești în grabă, ai nevoie urgentă de un medicament sau de pâine, vezi o farmacie ori o brutărie, aprinzi avariile, tragi mașina pe dreapta „două minute” și te gândești că așa e în regulă. În realitate, avariile nu sunt un fel de permis magic care te scutește de reguli, iar polițistul nu va ține cont de faptul că ai coborât doar pentru un pachet de medicamente.
Codul Rutier tratează foarte clar atât folosirea luminilor de avarie, cât și oprirea sau staționarea voluntară. Dacă oprești unde nu ai voie, amenda pentru oprire neregulamentară ajunge ușor spre 600 de lei, indiferent că ai sau nu avariile aprinse. În cazurile mai grave, cu staționare interzisă, poți trece de 1.000 de lei și riști ridicarea mașinii, cu costuri suplimentare deloc neglijabile.
Ca să nu ajungi în astfel de situații, merită să înțelegi diferența dintre oprire voluntară și imobilizare involuntară, când chiar ești acoperit de lege dacă rămâi pe carosabil, dar și ce excepții îți oferă Codul Rutier atunci când chiar ai o urgență reală.
Ce spun, de fapt, legea și Poliția Rutieră despre folosirea avariilor
Luminile de avarie nu sunt un semnal pentru „stau puțin, revin imediat”, ci pentru situații în care vehiculul tău reprezintă un pericol sau este imobilizat involuntar. OUG 195/2002 și clarificările Poliției Române spun că avariile se folosesc în principal în trei cazuri: când mașina nu se mai poate deplasa și rămâne imobilizată pe carosabil, când te deplasezi foarte încet și devii tu însuți un pericol pentru ceilalți sau când autovehiculul este remorcat.
Tot la avarii se recurge și pentru a semnaliza un blocaj de trafic în față ori un accident. În toate aceste situații, este vorba de împrejurări fortuite, independente de voința ta: defecțiune tehnică, drum blocat, accident, o problemă medicală gravă pentru tine sau un pasager. Legea acceptă că nu ai putut preveni momentul și îți cere doar să semnalizezi corect pericolul.
În schimb, când tragi pe dreapta în fața unei farmacii, brutării sau oricărui magazin pentru a-ți rezolva treburile, ești în zona opririi voluntare. Avariile aprinse nu schimbă deloc statutul juridic al manevrei. Dacă locul în care ai oprit este unul în care oprirea este interzisă, rămâi pasibil de amendă, chiar dacă ai stat două minute, ai lăsat motorul pornit sau ai crezut că „nu deranjezi pe nimeni”.
Amenda pentru oprire voluntară neregulamentară este încadrată în clasa I de sancțiuni, cu 3 puncte de amendă. La valoarea curentă a punctului de amendă, asta înseamnă un minim de 405 lei și un maxim de aproximativ 607,5 lei, foarte aproape de pragul rotund de 600 de lei de care probabil ai tot auzit.
Când ai voie să oprești în fața farmaciei fără să iei amendă
Dacă vrei să oprești în fața unei farmacii sau brutării, regula de bază este simplă: trebuie să respecți toate regulile generale de oprire și staționare, ca și cum avariile nici nu ar exista. Practic, ai voie să oprești doar dacă nu ești în una dintre situațiile în care Codul Rutier interzice oprirea voluntară.
Nu ai voie să oprești, chiar și „pe fugă”, în dreptul unui indicator Oprirea interzisă, la mai puțin de 25 de metri înainte sau după o trecere de pietoni, pe poduri, în curbe cu vizibilitate sub 50 de metri, în intersecții sau în zone unde este interzisă depășirea tocmai din cauza vizibilității. La fel, nu ai voie să te pui fix în dreptul unei intrări în curte sau în gang, să blochezi o alee de acces sau să reduci practic la o singură bandă un drum îngust.
Dacă toate aceste condiții sunt respectate, poți opri pentru câteva minute, inclusiv cu avariile aprinse, pentru a semnaliza celorlalți participanți la trafic că vehiculul tău este momentan oprit. Important este să nu transformi oprirea într-o staționare mascată. Din punct de vedere legal, dacă stai mai mult de 5 minute, nu mai este considerată oprire, ci staționare, iar regulile devin mai stricte: nu ai voie să staționezi pe drumuri cu lățime mai mică de 6 metri, în pante, în rampe, în dreptul căilor de acces sau în alte zone expres interzise.
În momentul în care încalci regulile de staționare, vorbim de o altă categorie de sancțiuni, cu amenzi care pot depăși 1.000 de lei. Pe lângă asta, autoritatea locală poate dispune ridicarea mașinii, iar costurile de depozitare și transport, în special în orașe mari precum București, pot urca ușor cu încă 500–1.000 de lei peste amenda propriu-zisă.
Singurele situații în care poți să scapi de sancțiuni chiar dacă te afli teoretic într-o zonă interzisă țin de acele urgențe reale pe care le recunoaște Codul Rutier: defecțiune bruscă a vehiculului, o problemă medicală acută apărută la tine sau la un pasager, drum brusc blocat sau implicarea într-un accident. În astfel de cazuri, este esențial să pornești avariile și, dacă poți, să muți mașina cât mai aproape de marginea drumului, dar nu ți se mai cere să respecți schema clasică de oprire sau staționare.
Dacă nu te afli într-un astfel de scenariu și doar te grăbești la farmacie, soluția cea mai sigură rămâne să cauți un loc de parcare legal, chiar dacă asta înseamnă să mergi câțiva pași pe jos. Îți protejezi bugetul, nervii și, mai important, nu blochezi inutil un spațiu în care altcineva s-ar putea afla într-o urgență medicală reală.