Amendă până la 20.000 de euro pentru pasagerii care nu respectă regulile în avion. Țara vizitată masiv de români impune sancțiuni dure
Amendă până la 20.000 de euro pentru pasagerii care nu respectă regulile în avion, în Franța. Guvernul a impus noi reguli menite să combată comportamentul perturbator la bordul aeronavelor.
Franța a anunțat o măsură dură împotriva pasagerilor care perturbă zborurile, argumentând că acest comportament reprezintă o amenințare tot mai mare pentru siguranța aeriană. Autoritățile avertizează că, în Europa, agențiile de aviație raportează între 200 și 500 de incidente pe lună în timpul zborurilor. În 2024, Asociația Internațională a Transportului Aerian (IATA) a înregistrat un incident la fiecare 395 de zboruri.
Ca urmare, Franța a publicat un decret în Jurnalul Oficial, intrat în vigoare pe 8 noiembrie 2025, și a creat o bază de date specială pentru ca operatorii aerieni francezi să raporteze „comportamente dăunătoare”.
Amendă până la 20.000 de euro pentru pasageri
Pasagerii care încalcă cele trei reguli principale pot fi sancționați cu amenzi de până la 10.000 €, iar pentru recidivă, amenda poate ajunge la 20.000 €. În cazurile cele mai grave, pasagerii pot primi interdicții de îmbarcare de până la 4 ani.
Comportamentele vizate includ:
- utilizarea dispozitivelor electronice atunci când este interzisă,
- obstructionarea activității echipajului sau a misiunii de siguranță,
- refuzul de a respecta instrucțiunile de siguranță date de membri echipajului.
Aceste sancțiuni se aplică tuturor zborurilor operate de companii aeriene cu licență emisă de Franța.
Noile reguli se vor aplica alături de sancțiunile administrative existente, care includ și urmărirea penală pentru faptele grave, cu pedepse de până la 5 ani de închisoare și amenzi de 75.000 €.
Siguranța pasagerilor este prioritatea absolută
Philippe Tabarot, ministrul Transporturilor, a declarat pentru Euronews că siguranța pasagerilor și a echipajului este prioritatea absolută și comportamentul perturbator la bord este inacceptabil.
„Acesta pune în pericol siguranța zborului și compromite condițiile de muncă ale echipajelor. Prin acest decret, ne echipăm cu mijloace pentru aplicarea rapidă, echitabilă și proporțională. Acest cadru legislativ transmite un mesaj clar: comportamentul perturbator nu va mai fi tolerat”, a adăugat el.
Ryanair a dat în judecată un pasager recalcitrant
Noile sancțiuni vin pe fondul eforturilor tot mai mari de a reduce comportamentul antisocial în zborurile europene.
La începutul anului, Ryanair a dat în judecată un pasager pentru 15.000 € după ce un zbor de la Dublin către Lanzarote a fost redirecționat către Portugalia. Avionul a rămas peste noapte în Porto pe 9 aprilie 2024, iar compania a trebuit să asigure cazare hotelieră pentru 160 de pasageri.
Ryanair nu a oferit detalii despre identitatea pasagerului, dar a descris comportamentul acestuia drept „inexcusabil”.
„Ryanair aplică o politică de toleranță zero față de comportamentul neadecvat al pasagerilor și va continua să ia măsuri decisive pentru a proteja majoritatea pasagerilor care nu perturbă zborurile.”