România, mai aproape de Grecia pe autostradă: Se construiesc trei poduri peste Dunăre
România, Bulgaria și Grecia fac un pas major pentru conectarea rapidă pe axa nord–sud a Europei de Sud-Est. Un nou acord semnat la Bruxelles deschide drumul către autostrăzi mai rapide, căi ferate modernizate și trei noi poduri peste Dunăre. Miza este atât economică, cât și strategică.
Ce presupune noul acord semnat la Bruxelles
Memorandumul de cooperare a fost semnat de Bulgaria, Grecia, România și Comisia Europeană și vizează dezvoltarea infrastructurii de transport în regiune, cu un accent clar pe legătura dintre Marea Egee, Dunăre și Marea Neagră.
Documentul creează cadrul pentru investiții coordonate în drumuri, căi ferate și navigație interioară, astfel încât transportul de mărfuri și pasageri să devină mai rapid și mai sigur.
Un rol central în toată această arhitectură îl are axa Salonic–Alexandroupolis–București. ”va constitui una dintre cele mai importante artere strategice din Europa”, atât pentru conectivitatea, cât și pentru mobilitatea militară a UE și NATO, potrivit Agerpres.
Tot în baza acordului a fost instituită Platforma coridorului Marea Neagră–Marea Egee, care va reuni miniștrii transporturilor din cele trei state, pentru coordonare politică și orientări strategice, la nivel tehnic și instituțional.
”Acest angajament al Greciei, Bulgariei și României marchează un pas decisiv în consolidarea celui mai strategic coridor nord-sud din Europa de Sud-Est. Prin aprofundarea cooperării, consolidăm conectivitatea pentru cetățeni și întreprinderi şi întărim securitatea, competitivitatea și reziliența Europei în Marea Egee, Marea Neagră și Dunăre. Comisia Europeană le va fi alături în fiecare etapă”, a declarat comisarul pentru transport durabil şi turism, Apostolos Tzitzikostas.
Unde vor fi construite cele trei noi poduri peste Dunăre
Unul dintre obiectivele majore ale memorandumului este construirea a trei noi poduri peste Dunăre între România și Bulgaria. Este vorba despre a doua instalație combinată Giurgiu–Ruse, un pod la Silistra–Călărași și un altul la Nikopol–Turnu Măgurele. Aceste legături vor reduce presiunea uriașă de pe actualele puncte de trecere și vor scurta considerabil timpii de transport.
În paralel, liniile de feribot Oryahovo–Bechet, Svishtov–Zimnicea şi Silistra–Călărași vor fi modernizate la standarde de dublă utilizare, inclusiv pentru mobilitate militară, crescând flexibilitatea fluxurilor de transport în zonă.
Cum va schimba acest proiect drumul României către Grecia
Memorandumul include modernizarea conexiunilor rutiere și feroviare pe trei axe majore. Axa vestică va lega Atena de Sofia, apoi prin Vidin și Calafat va ajunge la București și mai departe spre Europa Centrală.
Axa centrală pornește de la Salonic și Alexandroupolis, traversează Svilengrad și Ruse, ajunge la București și continuă către Ucraina și Moldova. Axa estică va conecta direct Marea Egee de Marea Neagră, de la Alexandroupolis prin Burgas și Varna până la Constanța.
Pentru România, proiectele vin în completarea inițiativelor deja începute. Din luna mai, CNIR a atribuit contractul pentru Studiul de Fezabilitate al Drumului de mare viteză București–Giurgiu, esențial pentru conectarea rutieră rapidă cu Bulgaria.
Cele trei state s-au angajat să valorifice la maximum fondurile din Mecanismul pentru Interconectarea Europei până la viitorul buget UE 2028–2034, ceea ce ar putea transforma radical modul în care românii ajung pe autostradă până în Grecia.