Respingeri pe bandă rulantă pentru Tesla Model Y a lui Elon Musk, la prima inspecție în Germania
Tesla Model Y a ajuns în centrul atenției în Germania după publicarea celor mai recente statistici TUV, care arată că modelul electric are o rată de respingere neobișnuit de ridicată la prima inspecție tehnică.
Practic, aproape una din cinci mașini cu o vechime de până la trei ani eșuează această verificare obligatorie, o performanță considerată îngrijorătoare pentru o mașină atât de populară.
Cu o rată de 17,3% respingeri, Tesla Model Y depășește toate celelalte tipuri de propulsie și se apropie periculos de mult de media națională a respingerilor TUV, 21,3%, medie care include și autovehicule vechi de peste un deceniu.
Defecte frecvente la modelele Tesla și comparația cu alte electrice
Conform experților ADAC, nu a existat în ultimul deceniu un alt model care să fi înregistrat o rată atât de mare de probleme la prima inspecție tehnică.
În zona mașinilor electrice de 2–3 ani, Tesla Model Y se situează clar în fruntea topului negru, fiind urmat de Tesla Model 3, cu o rată de 13,1%.
La mică distanță se află Dacia Spring, cu 13%, aceasta reușind astfel să se plaseze înaintea modelelor Tesla în privința fiabilității.
Printre modelele electrice cu performanțe mai bune la inspecțiile TUV se numără Skoda Enyaq, Volkswagen ID.4 și ID.3, Fiat 500e și alte vehicule similare, care prezintă procente de respingere mult mai reduse.
Cele mai frecvente probleme depistate la mașinile Tesla sunt legate de discurile de frână, de componentele suspensiei și de sistemele de iluminare.
Specialiștii TUV subliniază că la o parte dintre vehiculele electrice discurile de frână tind să se corodeze mai repede, ca urmare a utilizării reduse datorită frânării regenerabile.
În plus, suspensiile sunt afectate mai devreme decât în cazul mașinilor pe combustie, pe fondul greutății suplimentare generate de bateriile mari.
Paradoxal însă, cele trei modele electrice cu cele mai multe defecte sunt, în medie, mai ușoare decât majoritatea vehiculelor electrice analizate.
Modele cu probleme la alte categorii de vârstă și situația generală a parcului auto german
În categoriile de vârstă mai ridicate, problemele se schimbă. BMW Seria 5 și Seria 6 înregistrează cele mai mari rate de respingere în intervalele 4–5 ani și 8–9 ani, cele două modele fiind analizate împreună deoarece folosesc aceeași platformă tehnică.
La rândul ei, Dacia Duster prezintă procente ridicate de respingeri la inspecțiile TUV pentru vehiculele de 6–7 ani și 10–11 ani.
Ținând cont de prețul accesibil și kilometrajele mari acumulate de aceste vehicule, statisticile sunt considerate relativ explicabile. Important este că Dacia nu apare în segmentele de vârstă mai tinere.
ADAC a publicat și o listă a celor mai fiabile modele, cu cele mai mici rate de respingere la TUV:
-
2–3 ani: Mazda 2
-
4–5 ani: VW Golf Sportsvan, VW T-Roc
-
6–7 ani: VW T-Roc
-
8–9 ani: Mazda CX-3
-
10–11 ani: Mercedes B-Class
-
12–13 ani: VW Touareg
Statisticile generale arată că, la cinci ani, aproximativ una din zece mașini nu trece inspecția tehnică, iar după 11 ani rata aproape se dublează, ajungând la 22,9%. La 15 ani, rata de respingere crește până la 32,9%.
Autoritatea federală KBA raportează că 27,4% dintre vehiculele înmatriculate în Germania au peste 15 ani, ceea ce corespunde unui total de 13,5 milioane de mașini.
În ultimul an, 135.000 de autovehicule au fost clasificate drept „periculoase pentru condus”, prezentând defecțiuni grave la conductele de frână sau alte sisteme critice.
Dintre acestea, 12.000 au fost considerate într-o stare atât de precară încât au primit ordin de retragere imediată de pe drumurile publice; 90% aveau peste 10 ani vechime, însă surprinzător, aproximativ 1.200 aveau sub 10 ani.
TUV a publicat și o ierarhie a mărcilor cu cele mai puține respingeri pentru modelele de peste 10 ani:
-
Mercedes – 18,5%
-
Audi – 19,2%
-
Toyota – 22%
În același timp, ADAC solicită introducerea unor proceduri noi dedicate vehiculelor electrice, care să includă verificarea degradării bateriei și evaluarea sistemului de înaltă tensiune, elemente considerate esențiale pentru siguranța și viabilitatea acestor modele pe termen lung.