01 dec. 2025 | 10:30

Mașinile electrice care îți pot alimenta casa, dacă ești în pană de curent. Specificațiile la care trebuie să fii atent

AUTO
Share
Mașinile electrice care îți pot alimenta casa, dacă ești în pană de curent. Specificațiile la care trebuie să fii atent
Chevy Bolt, o mașină mai deșteaptă decât crezi

Ideea că mașina electrică din parcare ar putea deveni, la nevoie, un generator pentru toată casa pare, la început, doar marketing agresiv. Bateria are capacitatea necesară, e clar. Un SUV electric mare stochează mai multă energie decât un sistem de baterii rezidențiale de top, iar teoretic ai putea să îți ții frigiderul, luminile și chiar încărcătoarele de laptop pornite zile întregi. Realitatea este însă un pic mai complicată: nu orice vehicul electric știe să dea curent înapoi către casă, iar pentru ca totul să fie sigur și legal ai nevoie de hardware special, nu doar de un cablu improvizat.

Constructorii îi spun acestei funcții vehicle-to-home sau V2H, iar în unele cazuri o extind la vehicle-to-grid, adică integrarea mașinii într-un sistem mai mare de stabilizare a rețelei. Pentru tine, important este că doar anumite modele vin din fabrică cu suport pentru V2H, iar altele pot fi conectate la casă doar prin soluții dedicate, gen sisteme de tip Sigenergy V2X sau echivalente. Dacă te gândești la viitoarea ta electrică și vrei să o vezi și ca backup de urgență pentru casă, trebuie să privești fișa tehnică cu alți ochi decât simplu „câți kilometri are autonomie”.

Ford F-150 Lightning

Ford F-150 Lightning

Ce mașini electrice pot alimenta casa în mod oficial

Lista modelelor care știu V2H din fabrică este încă scurtă, dar crește vizibil de la an la an. În zona pickupurilor, Ford F 150 Lightning este deja clasicul exemplu: poate trimite până la aproximativ 9,6 kW înapoi spre casă, suficient pentru un consum normal de locuință, dacă ai instalate Charge Station Pro și sistemul de integrare cu invertor, baterie de pornire și panou de comutare. Partea mai puțin plăcută este că doar hardware-ul sare în zona a 5.000 de dolari, la care se adaugă montajul.

Pe zona de SUV mare, Kia EV9 oferă V2H atunci când este cuplat cu stația bidirecțională Wallbox Quasar 2. Kia vorbește de aproximativ trei zile de autonomie pentru un consum tipic de casă, iar stația permite până la 12 kW la încărcare și 12,8 kW la descărcare în regim split phase. Costul echipamentului, fără montaj, trece de 6.000 de dolari, deci nu este o joacă, dar practic îți transformă mașina într-o baterie rezidențială mobilă.

În zona GM, aproape toate vehiculele construite pe platforma Ultium (Chevy Silverado, Equinox, Blazer EV, noul Bolt 2026 și multe altele) pot trimite energie înapoi spre casă prin sistemul Ultium Home. Ai nevoie de încărcătorul Powershift de 19,2 kW și de kitul V2H, într-un pachet care ajunge la peste 12.000 de dolari. Avantajul este că tot ecosistemul este gândit cap la cap, inclusiv integrarea cu panouri solare și baterii fixe.

Constructorii scandinavi au intrat și ei serios în joc. Polestar 3, împreună cu sistemul dcbel Ara, poate asigura backup pentru până la zece zile, în funcție de consum, folosind direct curent continuu la 400 V, iar Volvo EX90 urmează aceeași rețetă. Momentan, ofertele sunt pilot în California, dar este logic ca aceeași arhitectură să ajungă și în alte regiuni și pe viitoarele platforme de 800 V.

La capitolul vehicule mai exotice, chiar și un jetski electric precum Taiga Orca WX3 va putea, din 2026, să ofere alimentare bidirecțională, pentru cabane izolate sau bărci mari. Iar în tabăra Tesla, singurul model cu V2H oficial este Cybertruck, care poate alimenta casa fie printr-un ecosistem existent cu Powerwall, fie prin setul Universal Wall Connector plus echipamentele PowerShare. Restul gamei, de la Model 3 la Model Y, nu vin din fabrică cu V2H activ, dar aici intră în scenă soluțiile „no, with an unless”.

Dacă ai deja o electrică compatibilă la nivel de protocol, poți obține V2H prin sisteme externe, cum este Sigenergy V2X. Practic, acesta se comportă ca o baterie de casă inteligentă și un încărcător bidirecțional în același timp, negociind cu mașina fluxul de energie. În momentul de față, Sigenergy funcționează cu Tesla Model 3 și Model Y, Volvo EX30, Kia EV6 și diverse modele din grupurile VW, Audi, Porsche și Mercedes, atât timp cât acestea suportă protocoalele DIN70121 sau ISO15118 2. Este soluția care transformă un „nu” în „poate”, dacă ești dispus să investești într-un astfel de echipament.

Volvo EX90

Volvo EX90

Specificațiile la care trebuie să fii atent înainte să te bazezi pe V2H

Dacă privești V2H doar ca un bonus drăguț, probabil te vei opri la un logo sau la o bifă în prezentare. Dacă vrei însă să îți alimentezi casa la modul serios din mașină, sunt câteva detalii tehnice la care trebuie să fii atent. Primul este puterea maximă disponibilă către locuință, exprimată în kilowați. Un pickup care oferă 9,6 kW îți permite să folosești aproape orice în casă, de la plită la cuptor, în timp ce o soluție limitată la 3 5 kW te împinge către un mod de avarie, cu frigider, câteva lumini și ceva electronice mici.

Al doilea element este capacitatea bateriei mașinii și modul în care o poți folosi fără să rămâi tu însuți blocat cu mașina descărcată. Un SUV cu baterie mare, de 90 110 kWh, îți poate ține o casă economică în viață câteva zile, dar doar dacă sistemul îți permite să setezi un prag minim, gen 20 30 la sută, sub care să nu mai tragă curent. În lipsa unui astfel de control, riști să cobori în parcarea blocului și să găsești mașina complet goală, după o pană prelungită de curent.

Trebuie să privești și la tipul de încărcare bidirecțională: AC sau DC. Unele sisteme, cum sunt cele Ford sau GM, folosesc un încărcător AC special, montat pe perete, care integrează și funcția de invertor și comutare. Altele, precum combinația Polestar 3 cu dcbel Ara, merg pe DC direct din baterie, ceea ce poate fi mai eficient, dar și mai restrictiv ca ecosistem. Important este să înțelegi că nu poți folosi orice wallbox obișnuit pentru V2H, ai nevoie de un model special, gândit pentru flux bidirecțional și pentru integrarea cu panoul electric al casei.

Platforma GM Ultium pentru mașini electrice

Platforma GM Ultium pentru mașini electrice

Compatibilitatea software nu este nici ea de ignorat. Unele modele Ultium, de exemplu, au nevoie de actualizări de software pentru a activa partea de V2H, fie la dealer, fie over the air. Altele, cum ar fi EV urile deja pe piață din grupurile europene, pot fi tehnic compatibile cu un sistem de gen Sigenergy, dar doar după ce producătorul activează anumite funcții de comunicare pe protocolul corect. Când citești fișa tehnică, uită te după mențiuni legate de ISO15118, V2H, V2G sau V2X, nu doar după „fast charging”.

Nu în ultimul rând, contează și zona de certificări și garanție. Orice sistem care injectează energie în instalația casei trebuie să respecte normele locale de conectare la rețea și să includă un comutator care decuplează locuința de la rețeaua publică în caz de pană, ca să nu trimiți curent înapoi pe fire și să pui în pericol echipele de intervenție. În paralel, verifică de două ori ce spune garanția mașinii despre utilizarea bateriei în regim bidirecțional: unii producători o încurajează explicit, alții sunt încă vagi în privința duratei de viață și a numărului de cicluri suplimentare.

Dacă tragi linie, mașinile electrice care îți pot alimenta casa sunt deja aici, dar nu toate sunt create egal. Unele oferă un ecosistem complet, scump, dar foarte simplu de utilizat. Altele se bazează pe soluții terțe care îți cer mai multă documentare, dar îți pot valorifica mașina pe care o ai deja. Important este să nu presupui automat că orice EV cu baterie mare poate ține becurile aprinse în caz de urgență, ci să verifici specificațiile, compatibilitatea cu sisteme V2H și costul total al instalației, de la wallbox până la panoul electric al casei.