Elevii, evaluaţi în funcție de aceleași criterii clare la şcoală. Se schimbă modul în care vor primi note
De la începutul anului școlar 2026-2027, notarea elevilor ar putea deveni standardizată, astfel încât toți elevii să fie evaluați după aceleași criterii, indiferent de școală sau profesor. Măsura este așteptată de mulți elevi, care reclamă inechități în prezent.
„Diferențele dintre modul de notare al profesorilor pot fi foarte mari, iar asta creează un sentiment de inechitate între elevi”, explică Bogdan Gogan, vicepreședinte al Consiliului Național al Elevilor.
Ce înseamnă standardizarea notelor
Ministrul Educației a anunțat că procesul de standardizare va include elaborarea unor criterii clare de evaluare, pregătirea profesorilor și implementarea acestora atât în învățământul primar și gimnazial, cât și în liceu. „Din anul viitor școlar, nu doar programele noi, ci și standardele de evaluare și notare vor fi aplicate în toate școlile”, a declarat ministrul pe pagina oficială de Facebook.
Profesorul Doru Căstăian subliniază că standardizarea reduce subiectivismul în notare. „Standardele stabilesc praguri pentru obținerea unei anumite note și elimină o mare parte din evaluările bazate pe bunul plac.” Daniela Vișoianu, specialistă în educație, adaugă: „O notă de 7 la geografie ar trebui să reflecte aceleași competențe, fie că elevul e din București, fie că e dintr-o localitate izolată de munte. Standardizarea oferă date consistente despre eficiența programelor școlare și a metodelor de predare.”
Potrivit Consiliului Național al Elevilor, standardizarea aduce claritate și echitate. Elevii vor ști exact ce se așteaptă de la ei, iar notele vor reflecta competențele reale, nu preferințele profesorilor. De asemenea, profesorii vor avea un ghid comun care să le ușureze munca și să reducă presiunea deciziilor subiective.
Problemele actuale
În prezent, notarea este adesea subiectivă, cu diferențe mari între școli și profesori. „Există încă practici care nu au legătură cu evaluarea reală: note acordate pentru comportament sau pentru a sancționa anumite probleme”, explică Doru Căstăian. Bogdan Gogan menționează și fenomenul „inflației de note mari”, care nu mai reflectă realitatea competențelor elevilor și nu mai este relevant pentru Evaluarea Națională.
Elevii reclamă că notele pot depinde de stilul de predare al profesorului, dificultatea școlii sau factori extrașcolari. „Uneori, nota devine un instrument de disciplinare, nu de evaluare a cunoștințelor”, spune Gogan.
Cum trebuie să fie notele
Standardele de notare ar trebui să facă notele clare, coerente și transparente, evitând ambiguitatea și bunul plac. Profesorii vor avea nevoie de timp și sprijin pentru a se adapta la noul sistem, recunoaște experții, dar beneficiile pe termen lung includ evaluări mai corecte și comparabile la nivel național.
Reprezentanții elevilor susțin că, pe lângă standardizarea notelor, este necesară și o reformă reală a programei școlare. „Materia este adesea prea teoretică, insuficient legată de realitate și nu dezvoltă competențe utile pentru viața de azi sau piața muncii”, atrage atenția Bogdan Gogan. Elevii au nevoie de competențe practice, gândire critică și adaptare la tehnologie, nu doar de memorare.