09 nov. 2025 | 10:22

Mașinile moderne te spionează. Ce poți face concret ca să îți protejezi datele colectate de autoturismele conectate

TEHNOLOGIE, ȘTIINȚĂ & DIGITAL
Share
Mașinile moderne te spionează. Ce poți face concret ca să îți protejezi datele colectate de autoturismele conectate
Mașinile inteligente îți colectează datele, dar le poți controla dacă știi unde să umbli în setări. (Foto: Playtech)

Mașina nouă nu mai e doar un motor cu roți și un ecran frumos în bord. E, de fapt, un computer cu SIM, senzori, GPS, camere și o aplicație pe telefon care știe când ai plecat, unde ai parcat, cât de tare ai frânat și la ce oră circuli cel mai des. Toate aceste informații sunt extrem de valoroase pentru producători, asiguratori și firme de date, dar asta înseamnă și că șoferul intră într-o zonă gri de confidențialitate: conduce, dar e și monitorizat. Vestea bună e că nu ești complet fără apărare. O parte din colectarea de date poate fi limitată, oprită sau măcar controlată, dacă știi unde să cauți în meniuri.

Ce date strânge o mașină conectată

În primul rând, mașina colectează date evidente: localizarea ta prin GPS, viteza cu care mergi, ora la care circuli, cât de brusc accelerezi sau frânezi, dacă porți centura, dacă ai pornit pilotul automat, dacă ai activat sistemele de asistență. Apoi intră în joc și datele „de confort”: ce telefon ai conectat pe Bluetooth, ce aplicații ai legat de mașină, istoricul de navigație, adresele salvate („acasă”, „serviciu”), chiar și vocea ta dacă folosești comenzi vocale.

O parte dintre aceste date sunt absolut legitime – fără ele nu ți-ar merge navigația, actualizările over-the-air sau asistența rutieră. Problema apare când datele ajung mai departe decât la producătorul mașinii: în unele tări mai digitalizate spre companii de asigurări care își fac un profil de risc pe stilul tău de condus, spre brokeri de date care vând pachete anonimizate sau spre parteneri comerciali. În unele cazuri, asta se întâmplă după ce ai apăsat „Accept” în bord fără să citești tot ce scria.

Unde poți umbla ca să reduci „spionajul”

Primul pas este cel mai plictisitor, dar cel mai util: intră în meniul mașinii sau în aplicația producătorului (gen MyToyota, MyBMW, FordPass, Hyundai Bluelink, Tesla etc.) și caută secțiunea de confidențialitate / privacy / data sharing. Majoritatea producătorilor au cel puțin două niveluri: date necesare pentru funcționare și date pentru servicii suplimentare sau analiză. Pe cele din urmă le poți deseori dezactiva, scrie Associated Press.. Unele mașini îți oferă și opțiunea de a opri trimiterea datelor de localizare – dacă nu îți trebuie urmărirea în timp real sau funcția de „găsește-mi mașina”, o poți tăia.

Al doilea pas este să verifici ce telefoane și conturi sunt asociate la mașină. Dacă ai vândut mașina sau ai dat-o cuiva, fă un reset de fabrică și scoate-ți contul. Altfel, persoana care o conduce după tine poate trimite accidental date care se vor lipi de profilul tău. La fel și cu istoricul de navigație: șterge adresele salvate, mai ales dacă sunt „acasă” sau „școală copil”.

Al treilea pas: vezi dacă producătorul tău are un portal online unde poți cere limitarea sau ștergerea datelor. Tot mai mulți oferă formulare de „opt-out” – uneori direct în aplicația de pe telefon. Nu îți vor opri mașina dacă refuzi trimiterea datelor, dar s-ar putea să pierzi niște funcții (de exemplu, actualizări live de trafic sau diagnosticare de la distanță).

Mașina smart, prezentată la CES 2024 ca ultima inovație.

Mașina smart, prezentată la CES 2024 ca ultima inovație. (Foto: Playtech)

Ce pierzi dacă oprești colectarea de date

Aici e compromisul: dacă duci la minimum partajarea de date, mașina ta începe să se comporte mai „analogic”. Unele servicii conectate nu vor mai funcționa sau vor funcționa limitat: asistența de urgență, aplicația de pe telefon care îți arată nivelul de combustibil sau de baterie, blocarea/deblocarea la distanță, chiar și unele actualizări software. Unele mărci spun clar: dacă nu vrei să trimiți date, mașina intră într-un fel de „flight mode” și nu mai comunică cu serverele.

Asta nu înseamnă că trebuie să accepți tot. Poți păstra datele strict necesare pentru siguranță și funcții utile (navigație, SOS, service la distanță), dar să refuzi analiza de marketing sau partajarea cu terți. Important e să decizi tu, nu să lași mașina pe setările implicite.

Ce să faci înainte să vinzi mașina

Mașinile moderne nu se mai vând doar cu „actele și cheia”. Înainte să o dai mai departe, intră în meniul de setări și dă „factory reset”. Așa se șterg adrese, telefoane conectate, conturi Google sau Apple CarPlay, precum și preferințele tale. Dacă producătorul are un cont online pe numele tău, intră și marchează mașina ca vândută / transferată. Altfel, o să rămâi tu proprietar digital și se pot înregistra în continuare date de condus pe profilul tău.