07 nov. 2025 | 13:51

Guvernul bulgar anunță trei noi poduri peste Dunăre și critică Bucureștiul: „Nu e doar o chestiune bilaterală, ci o prioritate strategică”

NEWS - HP
Share
Guvernul bulgar anunță trei noi poduri peste Dunăre și critică Bucureștiul: „Nu e doar o chestiune bilaterală, ci o prioritate strategică”
Bulgaria construieste, Romania intarzie: trei noi poduri peste Dunare, promisiunea guvernului de la Sofia

Bulgaria anunță planuri ambițioase pentru construcția a trei noi poduri peste Dunăre și lansează critici la adresa României pentru întârzierile în cooperarea transfrontalieră. Sofia consideră aceste proiecte drept o prioritate strategică pentru Uniunea Europeană, nu doar o chestiune bilaterală, și cere sprijin rapid din partea Bruxelles-ului pentru implementarea lor.

Câte poduri noi vor lega România și Bulgaria

Guvernul bulgar intenționează să ridice trei noi poduri peste Dunăre, argumentând că acestea sunt vitale pentru conectivitatea regională și dezvoltarea economică a Europei de Sud-Est.

Ministrul Transporturilor și Comunicaţiilor din Bulgaria, Grozdan Karadjov, a declarat că Sofia tratează aceste proiecte ca pe ”o prioritate strategică, nu doar o colaborare între două state vecine”.

”Construcția mai rapidă a celui de-al treilea pod peste Dunăre și încheierea acordurilor pentru încă două – Silistra-Călărași și Nikopol-Turnu Măgurele – sunt priorități cheie pentru Bulgaria”, a afirmat ministrul.

El a mai precizat că țara sa a accelerat la maximum procedurile din cadrul proiectului Fast Danube 2, menit să îmbunătățească navigabilitatea și infrastructura de-a lungul fluviului, transmis Focus News și BTA.

De ce critică Sofia autoritățile de la București

Declarațiile oficialului bulgar au venit la scurt timp după ce acesta a criticat România pentru „obstacolele sistemice” care ar încetini extinderea infrastructurii transfrontaliere. Potrivit acestuia, lipsa unei cooperări eficiente ar frâna atât comerțul regional, cât și investițiile europene în transportul fluvial.

”Sunt convins că vom primi cel mai mare sprijin din partea Comisiei Europene. Aceste proiecte depășesc interesele naționale – sunt importante pentru întreaga Uniune”, a transmis Karadjov, subliniind că Europa are nevoie de mai multă conectivitate de-a lungul Dunării.

În prezent, România și Bulgaria împart o frontieră fluvială de peste 400 de kilometri, dar doar două poduri – Giurgiu-Ruse și Calafat-Vidin – sunt funcționale. Proiectul celui de-al treilea pod, Giurgiu-Ruse 2, se află abia în faza de dezvoltare, la zece ani de la anunțarea sa.

Ce beneficii ar aduce noile poduri peste Dunăre

Ministrul bulgar a subliniat că noile legături vor stimula dezvoltarea infrastructurii conexe – drumuri, căi ferate și centre logistice – care vor genera locuri de muncă și investiții.

”Fiecare pod nou este o investiție nu numai în infrastructură, ci și în viitorul popoarelor noastre”, a subliniat Karadjov.

Reprezentanții Comisiei Europene au salutat planurile Sofiei, precizând că aceste proiecte pot fi finanțate prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei (CEF) și Fondul de Coeziune.

Oficialii europeni au reamintit că regiunile de pe ambele maluri ale Dunării sunt printre cele mai puțin dezvoltate din UE, iar noile poduri ar putea reduce decalajele economice istorice.

Coordonatorul Coridorului Baltic–Negru–Egee, Mario Mauro, a concluzionat că ”Bulgaria nu se află la periferia Uniunii Europene, ci chiar în centrul evenimentelor” – un mesaj prin care Sofia transmite că viitorul infrastructurii europene depinde de o colaborare reală între cele două state riverane Dunării.