06 nov. 2025 | 19:27

Autostrăzile care vor intra în construcție în 2026 – harta completă a noilor șantiere din România

ACTUALITATE
Share
Autostrăzile care vor intra în construcție în 2026 – harta completă a noilor șantiere din România
FOTO: CNAIR

Anul 2026 se anunță a fi unul dintre cei mai activi din ultimul deceniu pentru infrastructura rutieră din România. După ani de planuri și promisiuni, două regiuni istorice, ocolite până acum de autostrăzi și drumuri expres, vor deveni zone-cheie pe harta marilor șantiere. Mii de locuri de muncă vor fi create, iar contracte în valoare de miliarde de lei vor pune în mișcare cele mai importante proiecte de transport rutier din nordul și nord-estul țării.

Autostrada Transilvania și noile șantiere

În prezent, România are peste 1.350 de kilometri de autostrăzi și drumuri expres, iar alți 850 de kilometri sunt în execuție. Până în 2030, țara ar putea depăși pragul de 2.000 de kilometri de șosele de mare viteză. În 2026, noi tronsoane vor intra efectiv în construcție, marcând începutul unei perioade de extindere fără precedent a rețelei rutiere.

În județul Bihor, lucrările la segmentul Chiribiș – Biharia, parte din Autostrada Transilvania (A3), sunt deja în desfășurare. Cei 28,5 kilometri ai tronsonului completează traseul Suplacu de Barcău – Borș, iar construcția va include 18 poduri și pasaje, sisteme moderne de monitorizare a traficului și camere de securitate la fiecare doi kilometri. Proiectul, cu o valoare de 785 de milioane de lei, urmează să fie finalizat în 2027.

Odată cu terminarea acestui tronson, județul Sălaj va fi conectat prin autostradă de Oradea și de granița cu Ungaria, prin Vama Borș II. În plus, Drumul Expres DEx16 Arad – Oradea, de 120 de kilometri, a primit toate contractele de execuție, urmând să lege vestul României de frontieră într-o rețea continuă de mare viteză.

Autostrada Nordului: primele lucrări între Satu Mare și Oar

Tot în nord-vest, în 2026 vor începe lucrările la Autostrada Nordului (DEx14), între Satu Mare și Oar, la granița cu Ungaria. Cei 10,8 kilometri de drum expres, parte din „Someș Expres”, vor fi realizați de compania Construcții Erbașu, cu un buget de 720 de milioane de lei. Traseul va avea două benzi pe sens, două noduri rutiere și un centru de întreținere.

Autostrada Nordului, proiectată să lege Oar de Suceava, prin Baia Mare, Dej și Bistrița, va aduce o conectivitate rutieră esențială pentru nordul țării, o regiune care numără peste 2,3 milioane de locuitori, dar care nu beneficiază încă de o rețea modernă de transport.

Cea mai mare mobilizare de forță de muncă din infrastructura românească va fi însă pe traseul Autostrăzii Unirii (A8), între Miercurea Nirajului și Lenghin. Lucrările vor implica peste 22.000 de oameni, potrivit estimărilor Companiei Naționale de Investiții Rutiere.

Drumul Expres Focșani – Brăila, legătura strategică din sud-est

Lotul cel mai dificil, Grințieș – Pipirig, de 34 de kilometri, va traversa zone montane și va include 16 tuneluri, 60 de poduri și viaducte, precum și 12,7 milioane de metri cubi de excavări. Valoarea contractului depășește 6 miliarde de lei, iar durata lucrărilor este de patru ani. Tot în 2026 este programată și începerea construcției tronsonului Târgu Neamț – Târgu Frumos, cu 27 de kilometri, 36 de poduri și patru tuneluri.

În sud-estul țării, un alt șantier major va fi cel al Drumului Expres Focșani – Brăila, cu o lungime de 73,5 kilometri. Proiectul de peste 4,2 miliarde de lei, realizat de asocierea SA&PE Construct – Spedition UMB – Tehnostrade – Arcada, va asigura legătura dintre A7, Podul peste Dunăre de la Brăila și litoralul românesc.