05 aug. 2025 | 17:10

Românii mănâncă mai puțin în oraș după creșterea prețurilor. Cum sunt afectați patronii: „Clienții vin, dar sunt mai atenți la ce comandă”

ACTUALITATE
Share
Românii mănâncă mai puțin în oraș după creșterea prețurilor. Cum sunt afectați patronii: „Clienții vin, dar sunt mai atenți la ce comandă”
SPECIAL

Creșterea prețurilor, intrată în vigoare la începutul lunii august, se simte în buzunare – nu doar ale românilor de rând, ci și ale antreprenorilor. În restaurante, oamenii încă mai vin, dar sunt mult mai cumpătați când vine vorba de ce comandă.

Cât de greu le este patronilor de restaurante în fața scumpirilor? „Nu știu câți dintre noi o să mai apucăm iarna cu terasa deschisă”

Începând cu 1 august 2025, românii au avut parte, spre supărarea multora, de un val considerabil de scumpiri. TVA-ul a crescut pe toate fronturile: cota standard a trecut de la 19% la 21%, în timp ce reducerea de 9% a devenit istorie, urcând la 11%.

Nici cota de 5% n-a scăpat – s-a dublat aproape, tot la 11%, afectând inclusiv produse considerate de bază în zone precum cultura sau energia. Iar ca să fie meniul complet, și accizele la carburanți și alcool au fost majorate cu 10%, ceea ce s-a văzut imediat în prețul plinului sau în cel al unei sticle de vin de pe raft.

Ce înseamnă acest lucru concret? Alimentele și băuturile, inclusiv apa potabilă, sunt mai scumpe de luna aceasta. Costurile cu serviciile de canalizare și produse agricole sunt, de asemenea, mai scumpe. Mai mulți bani din buzunar scoatem și pentru lemnele de foc, precum și pentru relaxare. Tarifele pentru accesul în grădini zoologice, muzee sau pentru cărți s-au mărit.

La doar câteva zile de când noile cote TVA au intrat în vigoare, românii resimt deja consecințele. Afectați sunt și antreprenorii, care încearcă să-și țină în picioare afacerile, dar să-și mulțumească și clienții. Cristi are două locații cu mâncare în Buzău, oferă servicii de catering, dar și posibilitatea de a servi masa în restaurant. Spune, însă, că în august 2025, să fii antreprenor în HoReCa „înseamnă să fii luptător”.

„Înseamnă să fii luptător. În cazul meu, mergeam vara la târguri și evenimente ca să pun ceva bani deoparte pentru iarnă – o perioadă grea, cu cheltuieli mari și vânzări mici. Acum, din cauza restricțiilor și a birocrației, multe evenimente s-au redus sau chiar anulat, iar asta ne-a tăiat o sursă importantă de venit. Nu știu câți dintre noi o să mai apucăm iarna cu terasa deschisă”, ne-a spus Cristi Ice.

Clienții simt deja diferența de preț

Ultimele creșteri la alimente și la utilități se simt. Chiar dacă la prima vedere scumpirile nu par uriașe, atunci când faci calculul, realizezi că ești afectat serios, iar clienții simt, pentru că și mâncarea pe care o servește este acum mai scumpă, spune antreprenorul.

„Ne-au afectat direct și serios. Totul s-a scumpit – materia primă, curentul, gazul, tot. Automat, asta se reflectă și în ce oferim clientului. El nu mai vine să ia un meniu complet, ci se gândește dacă nu e mai bine doar o ciorbă sau un sandwich.

E clar o diferență majoră. Fiecare 2% în plus înseamnă bani. Nu pare mult la prima vedere, dar când tragi linie la final de lună, te lovește. Puțin cu puțin, se adună.

Am ridicat prețul cu 2 lei la meniul zilei. Nu am vrut să tai din calitate și le-am explicat asta oamenilor. Nu mi-au zis nimic direct, dar se simte un pic de nemulțumire. Totuși, trebuie să ne împărțim cheltuiala – o parte eu, o parte clientul”, a explicat patronul.

Mai mănâncă românii în oraș după creșterea prețurilor?

În aceste condiții, românii mai sunt dispuși să iasă la masă în oraș. Sunt mai reținuți, însă, și nu aruncă cu banii pentru pofte, așa cum făceau odinioară. Meniul zilei rămâne favoritul multora, dar și mirosul micilor de pe grătarul încins îi atrage.

„Da, ies. Mai ales la prânz, când au nevoie de o mâncare caldă, gustoasă și sănătoasă. Dar se gândesc de două ori înainte să comande ceva în plus.

Meniul zilei rămâne vedetă – peste 90% aleg un meniu complet. Sunt și zile când se cere ceafă, mici, ceva de pe grătar. Dar da, mai sunt și clienți care merg doar pe o ciorbă sau un fel doi. Mai ales pe căldura asta, când nici pofta nu e mare.

Bonul mediu variază, dar aș spune că s-a păstrat relativ constant. Clienții încă vin, dar sunt mai atenți la cât și ce comandă. În schimb, costurile mele au crescut, iar profitul s-a subțiat vizibil”, a încheiat Cristi.