02 aug. 2025 | 15:30

Orașul european unde nu a murit nimeni în accidente rutiere timp de un an. Ce a făcut diferit față de restul lumii

Social
Share
Orașul european unde nu a murit nimeni în accidente rutiere timp de un an. Ce a făcut diferit față de restul lumii
Orasul european cu zero victime in accidente rutiere

Într-o perioadă în care accidentele rutiere continuă să provoace mii de victime în marile orașe din Europa, un singur oraș european a reușit o performanță aproape incredibilă: timp de 12 luni, nu a fost înregistrat niciun deces în trafic.

Orașul din Europa unde nu a murit niciun om în accident rutier

În contextul în care, doar în 2023, peste 7.800 de persoane și-au pierdut viața în accidente rutiere în orașele Uniunii Europene, această realizare devine cu atât mai remarcabilă. Berlinul a raportat 55 de morți în trafic în același interval, iar regiunea Bruxelles a înregistrat nouă victime. Așadar, ca un oraș să încheie un an fără nicio pierdere de vieți omenești pe șosele ridică o întrebare firească: ce a făcut diferit?

Răspunsul vine din nordul Europei. Este vorba despre Helsinki, capitala Finlandei, unde autoritățile au anunțat recent că, în ultimele 12 luni, nu a fost înregistrat niciun deces rutier. Performanța nu este întâmplătoare, ci rezultatul unei strategii urbane complexe, aplicate consecvent în ultimii ani.

Cum s-a ajuns la o astfel de performanță

Unul dintre cele mai importante elemente a fost reducerea limitelor de viteză, în special în zonele rezidențiale și în centrul orașului, unde din 2021 s-a impus un prag de 30 km/h. Măsura a fost sprijinită de montarea a 70 de radare noi și de o colaborare strânsă cu poliția, în cadrul programului național „Vision Zero” – o inițiativă ambițioasă care urmărește eliminarea totală a accidentelor rutiere fatale.

Potrivit lui Roni Utriainen, inginer de trafic în cadrul Diviziei de Mediu Urban din Helsinki, datele arată clar că șansele de supraviețuire ale pietonilor cresc semnificativ atunci când viteza de impact scade sub 30 km/h. De altfel, orașul a mizat pe o strategie urbană integrată: străzile au fost îngustate, au fost plantați copaci pentru a descuraja viteza excesivă, iar infrastructura pentru pietoni și bicicliști a fost extinsă considerabil – peste 1.500 de kilometri de piste dedicate pentru biciclete traversează astăzi orașul.

Autobuze ecologice și vehicule autonome

De asemenea, Helsinki a investit masiv în transportul public: autobuze ecologice, vehicule autonome și o nouă linie de tramvai, finanțată prin Banca Europeană de Investiții, au transformat mobilitatea urbană, reducând dependența de autoturisme.

Rezultatul? Între 2003 și 2023, numărul accidentelor rutiere în oraș a scăzut dramatic – de la 727 la doar 14. Iar în ultimul an, nici măcar un singur deces.

Experiența orașului finlandez a atras atenția Bruxellesului, unde Comisia Europeană continuă să facă presiuni asupra statelor membre pentru a reduce drastic numărul de victime din trafic. Totuși, după cum avertizează comisarul european pentru transporturi, Apostolos Tzitzikostas, majoritatea țărilor UE sunt departe de a atinge obiectivul stabilit pentru 2030: reducerea la jumătate a deceselor rutiere față de 2018.