30 iul. 2025 | 19:34

Turcii electrizează Europa: Cum își lansează Togg ofensiva auto în inima UE

AUTO
Share
Turcii electrizează Europa: Cum își lansează Togg ofensiva auto în inima UE
Cum a luat naștere Togg și de ce e un proiect strategic pentru Turcia Foto: Yahoo Autos

Turcia intră cu pași hotărâți în cursa pentru supremația electrică europeană. Cu o marcă auto nouă, creată în întregime în interiorul granițelor sale și cu un plan ambițios sprijinit de guvern, Togg — Türkiye’nin Otomobili Girişim Grubu — își face debutul pe piața din Uniunea Europeană la Salonul Auto din Munchen.

Modelul cu care începe această ofensivă este un SUV 100% electric, denumit T10X, deja bestseller în țara de origine. Prețul acestuia pornește de la 41.000 de euro, iar Germania va fi prima țară din UE unde va putea fi cumpărat, scrie Yahoo.

Aceasta nu e doar o simplă lansare auto, ci o declarație de intenție: Turcia vrea să devină un jucător serios în industria mobilității electrice din Europa, cu obiectivul ambițios de a vinde un milion de vehicule electrice până în 2032.

Marca Togg s-a născut în 2017 din colaborarea a cinci giganți industriali turci: Anadol, BMC (cunoscute pentru autobuze), Turkcell (telecomunicații), Zorlu Holding și TOBB (Uniunea Camerelor de Comerț și Industrie). Toți, cu excepția ultimului, dețin câte 23% din companie, în timp ce TOBB are 8%. Din peisaj a lipsit Koc Group, gigantul care colaborează cu Ford în Ford Otosan, retras între timp — probabil din considerente de concurență.

Proiectul Togg a beneficiat de sprijin masiv din partea statului turc și are o miză economică majoră: dezvoltarea unui ecosistem complet de mobilitate electrică, de la producția mașinilor până la fabricarea bateriilor. Uzina de asamblare și fabrica de baterii sunt localizate la Bursa, unde în 2023 a început producția efectivă a SUV-ului T10X. Bateriile provin de la furnizori chinezi, dar sunt integrate local.

Această abordare verticală – controlul întregului lanț de producție – este ceea ce diferențiază Togg de alți jucători care externalizează mari părți din proces. În plus, vânzările se fac preponderent online, printr-o aplicație dedicată, ceea ce reduce costurile și poziționează brandul ca unul tech-savvy, adaptat tendințelor actuale.

De la Bursa la Berlin: drumul spre inima Europei

Lansarea Togg T10X în Germania nu este întâmplătoare. Este cea mai mare piață auto din Europa și, totodată, găzduiește o comunitate turcă de milioane de oameni. E foarte posibil ca exact acești expați turci să fie primii clienți europeni ai brandului, mai ales că succesul din Turcia este deja un argument puternic.

În 2024, Togg a reușit să vândă peste 30.000 de unități, stabilind un record pentru mașinile electrice din Turcia. În 2025, SUV-ul T10X a atins aproape 70.000 de unități vândute și a detronat Tesla Model Y, devenind cel mai bine vândut model electric din țară. Asta spune multe despre apetitul pieței interne pentru o alternativă locală și despre încrederea în acest nou brand.

Togg a amânat cu un an intrarea pe piața UE, din cauza ritmului lent al tranziției la propulsia electrică în mai multe țări europene. Însă 2025 pare momentul perfect: legislația favorizează tot mai mult electricele, iar competiția se intensifică în zona SUV-urilor mid-size.

Planurile de extindere nu se opresc la Germania. Urmează lansări succesive în restul UE, pe măsură ce infrastructura de vânzări se consolidează. De asemenea, compania pregătește deja al doilea model, un sedan numit T10F, și un al treilea, un SUV compact, pentru a acoperi mai multe segmente de piață.

Ce aduce nou Togg în peisajul auto european

Togg nu vrea doar să vândă mașini — ci să redefinească mobilitatea. Platforma sa digitală include, pe lângă vânzări, și integrarea cu infrastructura de încărcare, monitorizare de la distanță, actualizări over-the-air și o experiență conectată care rivalizează cu ceea ce oferă Tesla sau BMW. În plus, strategia de vânzare online elimină intermediarii și permite prețuri competitive într-un segment în care costurile sunt încă un factor de barieră pentru mulți consumatori.

Un alt avantaj important este poziționarea regională: Turcia, fiind între Europa și Asia, poate deveni un hub strategic pentru producția și exportul de vehicule electrice. Cu sprijinul statului și o viziune pe termen lung, Togg își propune să ajungă la un milion de vehicule vândute în Europa până în 2032 — un obiectiv ambițios, dar realist, având în vedere ritmul de creștere actual.

Turcia a făcut un pariu riscant cu Togg, dar toate semnele arată că este un pariu câștigător. Iar pentru Europa, sosirea unei mărci noi, mature și complet digitalizate nu poate fi decât o veste bună — mai ales într-o industrie unde concurența înseamnă, în final, mai multe opțiuni și prețuri mai bune pentru tine.