28 iul. 2025 | 15:36

România depășește China la eficiența costurilor: salariile per mașină produsă, printre cele mai mici din lume

AUTO
Share
România depășește China la eficiența costurilor: salariile per mașină produsă, printre cele mai mici din lume
Salariile, printre cele mai mici din lume / Foto: AI (Colaj Playtech)

Un studiu realizat recent de compania de consultanță germană Oliver Wyman arată că România se poziționează pe locul doi în lume în ceea ce privește cel mai mic cost de salarizare per autoturism fabricat.

Analiza, care a comparat țări cu producție auto semnificativă, scoate la iveală faptul că, în medie, un producător auto din România cheltuie doar 273 de dolari SUA pe salarii pentru fiecare mașină fabricată, scrie Profit.ro.

Această valoare este de aproape două ori mai mică decât în China, țară cunoscută până de curând ca lider al eficienței în costurile de producție.

În comparație cu Germania, diferența este uriașă: costurile de salarizare din România sunt de 12 ori mai reduse, Germania având o medie de 3.307 dolari per mașină.

Acest avantaj competitiv major nu reflectă doar nivelul salarial mai scăzut, ci și o productivitate crescută raportată la numărul de angajați.

Mai mult decât atât, companiile din România par să fi optimizat mai bine procesele de fabricație, în special în ceea ce privește asamblarea și logistica, în comparație cu alte state europene.

Costurile ridicate determină schimbări în industria auto germană

Pe de altă parte, Germania, deși rămâne un pol industrial important, se confruntă cu o scădere a competitivității din cauza costurilor ridicate de muncă.

Studiul menționează că salariile mari, reglementările stricte și presiunea sindicatelor contribuie la această problemă. Mai mult, numeroase uzine germane au suferit reduceri de producție, dar au păstrat un număr ridicat de angajați, ceea ce afectează eficiența per unitate produsă.

Spre deosebire de Germania, fabricile din China sunt în mare parte automatizate, eliminând nevoia de intervenție umană în majoritatea etapelor de producție. Totuși, în ciuda acestor progrese tehnologice, costurile din China au urcat la 597 de dolari per mașină, peste nivelul din România.

Marocul ocupă primul loc în clasament, cu cel mai mic cost, doar 106 dolari per mașină. Acest lucru explică expansiunea continuă a companiilor auto precum Dacia și Stellantis în regiunea nord-africană.

România atrage tot mai mult interes în industria auto

Peisajul competitiv global se schimbă rapid, iar România începe să devină un punct de atracție pentru investițiile în producția de automobile.

Costurile scăzute, forța de muncă bine pregătită și apropierea geografică de marile piețe europene transformă țara într-un centru strategic pentru producătorii auto care caută eficiență fără a sacrifica calitatea.

În contextul tranziției către mașinile electrice, unde cerințele pentru forța de muncă sunt și mai reduse, poziția României ar putea deveni și mai avantajoasă.

Producția în volum mare a acestor mașini poate reduce și mai mult costurile, ceea ce deschide perspective pentru extinderea capacităților existente sau atragerea de noi investitori în anii următori.

Așadar, se poate spune că România are toate șansele să joace un rol esențial în reconfigurarea hărții industriale auto europene, dar nu știm exact dacă aceasta este o veste neapărat bună pentru angajați.