28 iul. 2025 | 11:42

Ai o mașină electrică? Ghinion! Reparațiile durează tot mai mult și te pot scoate din sărite

AUTO
Share
Ai o mașină electrică? Ghinion! Reparațiile durează tot mai mult și te pot scoate din sărite
De la entuziasm la frustrare: experiența reală a posesorilor de mașini electrice Foto: Reuters

Dacă ai cumpărat recent o mașină electrică (EV), probabil te bucuri de liniștea motorului, costuri reduse la alimentare și conștiința împăcată că poluezi mai puțin. Însă o nouă provocare prinde contur odată cu extinderea acestei piețe: reparațiile și mentenanța. Potrivit unui studiu realizat de CDK Global în 2025, posesorii de EV-uri sunt tot mai frustrați din cauza duratelor mari de așteptare la service și a numărului mare de vizite necesare pentru a rezolva o singură problemă.

Datele arată clar că doar 28% dintre proprietarii de vehicule electrice au primit service în aceeași zi în 2024, comparativ cu 40% în 2023. Mai grav este că 14% au fost nevoiți să aștepte trei zile sau mai mult, o creștere semnificativă față de anul precedent.

Și totuși, 82% dintre proprietari s-au declarat dispuși să cumpere din nou un EV. Paradoxal? Poate. Dar această fidelitate vine la pachet cu un inconvenient major: 85% dintre posesorii de vehicule electrice au avut nevoie de cel puțin o intervenție în service în primul an de la achiziție.

Timp pierdut și drumuri multiple: ce trebuie să știi înainte să mergi la service

Serviciile post-vânzare pentru mașinile electrice, mai ales cele non-Tesla, nu țin pasul cu ritmul accelerat de vânzări. În prima jumătate a lui 2025, s-au vândut peste 607.000 de EV-uri doar în Statele Unite, un record absolut. Dar această explozie a cererii pune o presiune imensă pe rețeaua de service autorizată.

Pentru posesorii de EV non-Tesla, realitatea e chiar mai complicată: 34% au spus că reparațiile durează mai mult decât în cazul unui vehicul cu motor clasic. În comparație, doar 23% dintre proprietarii de Tesla au avut această percepție. În plus, 21% dintre aceștia au fost nevoiți să viziteze service-ul de patru sau chiar cinci ori pentru a rezolva o singură problemă!

Un lucru pozitiv, totuși: costurile pentru întreținere au fost mai mici pentru 53% dintre posesorii de EV non-Tesla, față de doar 41% dintre cei cu Tesla. În plus, doar 13% dintre respondenți au spus că au fost nevoiți să plătească din buzunar pentru intervențiile în service – restul au fost acoperite de garanție sau rechemări oficiale.

Service mobil și preluare de la domiciliu: alternativele care câștigă teren

Nu totul este gri în peisajul întreținerii EV-urilor. Studiul CDK Global arată că serviciile mobile – în care un tehnician vine direct la domiciliul clientului – au crescut în popularitate. În 2024, 19% dintre proprietarii de EV au beneficiat de astfel de intervenții, față de 14% în 2023. A crescut ușor și procentul dealerilor care preiau mașina de acasă și o aduc înapoi după reparații, de la 6% la 9%.

Chiar dacă aceste servicii nu sunt încă norma, ele ar putea deveni un avantaj competitiv pentru producătorii care le oferă. În plus, reprezintă o soluție eficientă pentru decongestionarea service-urilor și reducerea timpilor de așteptare.

Cu toate acestea, datele prezentate sunt rezultate din sondaje, deci subiectivitatea poate influența percepțiile. Însă atunci când diferențele de durată de service sunt atât de clare de la un an la altul, e evident că infrastructura de service nu reușește să țină pasul cu popularitatea tot mai mare a mașinilor electrice.

Concluzia? Fii pregătit pentru provocări, dar nu renunța la EV

Dacă te gândești să treci la un vehicul electric, e important să știi la ce să te aștepți după ce ieși din showroom. Deși costurile de întreținere pot fi mai mici și satisfacția generală este ridicată, vei avea probabil de-a face cu perioade lungi de așteptare la service și cu reparații care nu se rezolvă din prima încercare.

Așadar, înainte să îți cumperi o mașină electrică, documentează-te bine despre rețeaua de service a brandului respectiv, verifică dacă oferă service mobil sau preluare de la domiciliu și nu te baza pe ideea că nu vei avea nevoie de reparații în primul an. Entuziasmul pentru EV-uri e justificat, dar realitatea întreținerii lor trebuie privită cu ochii larg deschiși.