Când trebuie înlocuite airbag-urile la mașină, ca să eviți un potențial dezastru. Mașinile care vin cu avertismente importante de siguranță
Airbag-urile au devenit în ultimii 30 de ani un element esențial al siguranței auto, iar în prezent toate mașinile vândute în Uniunea Europeană sunt echipate cel puțin cu două, pentru șofer și pasagerul din față. Aceste sisteme sunt gândite să reducă riscul de traumatisme în cazul unui impact puternic, umplându-se instant cu aer în fracțiuni de secundă și creând o pernă de protecție între ocupanți și interiorul mașinii. Deși le percepi ca fiind mereu acolo, pregătite să funcționeze la nevoie, apare o întrebare firească: expiră sau nu aceste dispozitive după un anumit număr de ani?
Cum funcționează airbag-urile și ce tipuri există
Airbag-urile nu sunt toate la fel, iar modul lor de acționare este rezultatul unor sisteme electronice complexe. În momentul unui impact puternic, senzorii înregistrează forța coliziunii și transmit un semnal care declanșează un generator de gaz. Printr-o explozie controlată, perna se umple cu aer în mai puțin de o secundă, ajungând la o viteză de aproape 300 km/h. Acest proces este independent de centura de siguranță, motiv pentru care airbag-ul se va activa chiar dacă centura nu este cuplată.
În prezent există mai multe tipuri de airbag-uri, în funcție de zona în care oferă protecție. Cele mai frecvente sunt frontale, laterale și de tip cortină. Pe mașinile premium au apărut și airbag-uri pentru genunchi, între pasageri, în centura de siguranță sau în spatele banchetei, pentru a proteja pasagerii în caz de impact din spate.
Un aspect mai puțin cunoscut este că aceste sisteme nu se declanșează în funcție de viteza cu care se circulă, ci de forța impactului. Tocmai de aceea există cazuri în care airbag-urile s-au deschis la o lovitură în gropi adânci sau, dimpotrivă, nu au funcționat în accidente aparent mai grave.
Expiră airbag-urile și când trebuie verificate
La mijlocul anilor ’90, anumite mărci recomandau o inspecție periodică a airbag-urilor. De exemplu, Honda și Acura sugerau verificarea lor la fiecare 10 ani, iar Mercedes-Benz avea etichete prin care indica înlocuirea lor la 15 ani. Ulterior, testele efectuate de constructori au arătat că materialele și tehnologia folosite după 1992 sunt suficient de fiabile pentru a rezista pe toată durata de viață a mașinii. Astfel, în prezent, airbag-urile nu au o dată de expirare clar trecută de producător.
Totuși, în timp, mediul în care este utilizată mașina poate afecta performanța acestora. Temperaturile foarte ridicate, umiditatea și lipsa întreținerii pot duce la degradarea anumitor componente chimice care ajută la declanșarea lor. Autoritățile române au atras recent atenția asupra acestui risc. Registrul Auto Român a raportat că peste 100.000 de mașini au fost identificate cu probleme legate de airbag-uri, multe dintre ele fiind parte din campanii de rechemare derulate de producători. Cele mai frecvente defecte țin de declanșarea defectuoasă sau explozia violentă a generatorului de gaz, cu riscul ca fragmente metalice să fie proiectate în habitaclu.
Deși airbag-urile moderne sunt proiectate să reziste pe toată durata de viață a vehiculului, o verificare la 10-15 ani nu este o idee rea, mai ales dacă mașina este utilizată intens sau în zone cu climat extrem. Producătorii auto recomandă să te informezi constant despre campaniile de rechemare și să mergi la verificări atunci când acestea sunt anunțate.