Cum funcționează inspecția fiscală în România, cum începe și cum se termină. Ce drepturi au contribuabilii în fața ANAF
Inspecția fiscală este unul dintre cele mai importante instrumente de control al conformării fiscale, dar și unul dintre cele mai temute de către contribuabilii români. Deși are ca scop verificarea modului în care sunt îndeplinite obligațiile fiscale, procesul este adesea perceput ca fiind opac, consumator de timp și, uneori, abuziv. De aceea, e esențial să știi cum se desfășoară o inspecție fiscală de la început până la final și ce drepturi ai pe parcursul acesteia.
ANAF are obligația legală de a acționa cu transparență, oferindu-ți dreptul de a fi informat, ascultat și, la final, de a-ți susține punctul de vedere. Aceste drepturi nu sunt doar garanții teoretice, ci au efecte directe asupra validității deciziilor fiscale emise.
Cum începe o inspecție fiscală și ce implică
Inspecția fiscală debutează cu transmiterea unui aviz de inspecție , în care se precizează perioada și obiectul verificărilor. În cazul marilor contribuabili, există termene specifice și condiții procedurale mai stricte. Pe parcursul inspecției, echipa de control are obligația să te informeze cu privire la constatările provizorii , nu doar la final.
Conform art. 130 din Codul de procedură fiscală , contribuabilul trebuie să fie informat atât în timpul desfășurării inspecției, cât și la final, când i se comunică proiectul de raport de inspecție fiscală . Ai dreptul să îți exprimi opinia în scris sau în cadrul unei discuții finale, programată la cel puțin trei zile lucrătoare de la comunicarea proiectului (cinci zile pentru marii contribuabili).
Dreptul la opinie este esențial. Dacă autoritățile nu îți oferă această oportunitate, actele emise pot fi lovite de nulitate relativă , conform art. 9 din Codul de procedură fiscală .
Ce se întâmplă la finalul controlului și cum poți reacționa
Rezultatul inspecției este consemnat într-un raport de inspecție fiscală , care include concluziile verificării și eventuale ajustări fiscale. Acest raport nu este un act administrativ în sine, dar pe baza lui se emit documentele decisive: decizia de impunere , decizia de nemodificare sau decizia de modificare a bazei de impozitare .
Dacă inspectorii constată indicii ale unor fapte penale legate de fiscalitate (de exemplu, evaziune), ei vor redacta un proces-verbal de sesizare penală , comunicat contribuabilului și transmis organelor de urmărire penală. Dacă sesizarea penală privește fapte ce țin de probele utilizate în stabilirea bazei de impozitare, raportul de inspecție și actele ulterioare devin nule de drept , conform art. 49 alin. (1) lit. g) din Codul de procedură fiscală.
Există și posibilitatea emiterii unei decizii de impunere provizorie , atunci când o parte din verificare s-a finalizat. Deși nu poate fi contestată separat, această decizie permite contribuabilului să plătească anticipat diferențele fiscale și să evite dobânzile sau penalitățile care s-ar acumula până la finalizarea inspecției.
Această decizie devine executorie doar odată cu cea finală, iar eventualele diferențe sunt regularizate în actul final.
În orice etapă, ai dreptul la:
- informare completă privind scopul și obiectul controlului;
- exprimarea punctului de vedere în scris sau verbal;
- acces la documentele întocmite în timpul inspecției;
- contestarea actelor administrativ-fiscale emise pe baza inspecției.