18 iul. 2025 | 18:07

Premierul Ilie Bolojan anunță un nou pachet de reforme în administrația locală: număr fix de angajați în primării, mai puțini polițiști locali

NEWS - HP
Share
Premierul Ilie Bolojan anunță un nou pachet de reforme în administrația locală: număr fix de angajați în primării, mai puțini polițiști locali

Premierul Ilie Bolojan și ministrul Dezvoltării, Cseke Attila, susțin vineri, de la ora 18:00, o conferință de presă în care vor prezenta pachetul de măsuri pentru reforma administrației publice locale. Evenimentul fusese programat inițial pentru ora 17:00, însă a fost reprogramat, potrivit unui anunț transmis de Biroul de presă al Guvernului.

Premierul Ilie Bolojan anunță un nou pachet de reforme în administrația locală

„Administrația locală este una dintre cele mai importante. Urmează educația, sănătatea, ordinea publică și apoi administrația centrală. Astăzi vă prezentăm principalele propuneri pe care de săptămâna viitoare le vom discuta, astfel încât până la finalul lunii să avem pachetul finalizat.

Țara nu se schimbă doar din București, ci din fiecare județ, din toate orașele și comunele țării noastre.

Sunt trei direcții importante. Una este să avem mai multă eficiență și mai multă responsabilitate în administrația publică locală. A doua e să întărim capacitatea administrativă pentru a gestiona probleme, a genera dezvoltare. A treia direcție ține de descentralizare și digitalizare, în așa fel încât prin adoptarea acestor politici să avem o administrație care are decizia aproape de cetățean”, a declarat Ilie Bolojan.

Premierul a vorbit despre un număr maxim de angajați în primării.

„Eu o să mă refer la prima direcție. Una dintre măsurile importante va fi: plafonarea numărului de angajați care va fi stabilit pentru fiecare localitate la nivel național. Pentru primării, indicatorul principal va fi numărul de locuitor. Pentru Consiliile Județene pot fi indicatori rafinați, pot fi numărul de UAT-uri. În acest fel vom avea un număr maxim de angajați ai primăriilor și ai consiliior județene.

De ce e nevoie de această măsură? Avem azi primării cu număr mic de angajați care funcționează bine și avem aceleași primării având o populație asemănătoare cu număr mult mai mare de angajați, unde nu se vede niciun plus de servicii, de calitate, pe care cetățenii să-l perceapă.

Avem CJ-uri care au 100 de angajați și avem CJ-uri mai mici care au peste 200 de angajați. Nu s-a constatat că la cele cu număr redus nu își gestionează problemele.

Acolo unde personalul a fost supradimensionat va fi redus, acolo unde personalul este deja redus, acest lucru nu îi va afecta. Dimpotrivă, vor avea ocazia să își stabilească organigrama cum vor.”

Reducerea numărului de polițiști locali

„A doua măsură este limitarea numărului de polițiști locali, în sensul în care norma de azi, de la un polițist la 1.000 de locuitori să fie majorată. Cum? Rămâne să stabilim cu primăriile. Și aici avem situații în care suntem la extreme. Avem orașe care au 1 polițist la 2.000 de locuitori și avem alte orașe, de exemplu Buzău, care au mult peste limita legală.

Întreg sistemul de ordine publică trebuie să fie mai bine organizat, evitând cheltuieli inutile.

Altă măsură importantă: stabilirea unei grile de salarizare unică pentru localități care nu-și asigură din veniturile propriii nici măcar cheltuielile de personal. Astăzi, fiecare primărie poate să își organizeze grila de salarizare. În multe localități, grila de salarizare e dusă la maxim, aproape de salariul viceprimarului. Stabilirea unei grile de salarizare pentru aceste localități este o decizie corectă, având în vedere faptul că, în fapt, Guvernul României asigură finanțarea acestor localități cu sume importante. Dacă sumele vine de la guvern, e normal să existe o standardizare. Celelalte localități își vor putea stabili grila de salarizare și organigrama pentru a oferi servicii cât mai bune.

O altă măsură: alocarea fondurilor guvernamentale în funcție de eficiență. Mă gândesc de exemplu la gradul de colectare al impozitului, care e amânată. A fost grija de a nu angaja aleșii locali. Acest pachet va rezolva astfel încât să fii eficient și să poți să soliciți pe bună dreptate sume de compensare, dacă ți-ai făcut și tu datoria.

O altă măsură: un funcționar public să poată avea norma împărțită între 2-3 primării. Un contabil, un secretar, dacă nu au un volum mare, pot să acopere 2 primării”, a completat Bolojan.

Ce se întâmplă cu investițiile prin Programul Național „Anghel Saligny”

„Am încredere că aleșii locali înțeleg că putem funcționa mai bine, cu servicii mai bune, cu mai puțini bani, fiind în serviciul oamenilor.

Am decis să prioritizăm investițiile din Anghel Saligny pentru a fi finanțate proiectele care au un stadiu avansat, iar proiectele care nu sunt în stadiu avansat să nu le asigurăm, cel puțin în lunile următoare, finanțarea. Până la finalul anului urmează să prioritizăm, în așa fel încât să le avem prioritizate pentru a le putea continua.”

„Venim în ajutorul autorităţilor locale”

Premierul Ilie Bolojan a participat marți la o nouă reuniune a grupului de lucru dedicat reformei administrative, alături de vicepremierul Tánczos Barna și ministrul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, Cseke Attila, a anunțat Guvernul.

Grupul de lucru, înființat prin dispoziția prim-ministrului și coordonat de vicepremierul Tánczos, reunește reprezentanți ai Ministerului Finanțelor, Ministerului Dezvoltării, precum și ai principalelor asociații ale autorităților locale – Asociația Municipiilor, Asociația Orașelor și Asociația Comunelor din România.

Potrivit Executivului, pachetul de măsuri aflat în pregătire urmărește întărirea capacității administrative și instituirea unor mecanisme care să permită administrațiilor locale să funcționeze mai eficient în beneficiul comunităților și cetățenilor.

„Venim în ajutorul autorităţilor locale pentru a putea deveni mai eficienţi în realizarea veniturilor, descurajarea eludării legii şi recuperarea datoriilor. Trebuie să punem ordine în administraţia publică şi să reaşezăm modul în care statul se raportează la cetăţean, oferind servicii de calitate într-un mod mai eficient. Vom definitiva acest pachet într-un ritm accelerat, continuând consultările cu reprezentanţii administraţiilor locale”, a declarat, marți, Tanczos Barna.

Potrivit reprezentanților Executivului, discuțiile din cadrul întâlnirii s-au concentrat pe măsuri de eficientizare a administrației publice locale, inclusiv pe creșterea capacității financiare a unităților administrativ-teritoriale, printr-un sistem mai performant de colectare a taxelor și impozitelor. Totodată, au fost abordate soluții pentru consolidarea principiului descentralizării și simplificarea procedurilor administrative aferente.

Printre temele analizate s-a aflat și propunerea privind descentralizarea procesului de autorizare a activităților de jocuri de noroc, care ar urma să intre în atribuțiile administrațiilor locale. În acest context, a fost discutată și posibilitatea introducerii unei taxe speciale la nivel local pentru aceste activități.