14 iul. 2025 | 21:12

Cine sunt Măriuca și Florin Talpeș, miliardarii discreți care l-au susținut financiar pe Nicușor Dan în campania prezidențială. Totul despre soții vizionari din spatele celei mai cunoscute firme românești în lume

Social
Share
Cine sunt Măriuca și Florin Talpeș, miliardarii discreți care l-au susținut financiar pe Nicușor Dan în campania prezidențială. Totul despre soții vizionari din spatele celei mai cunoscute firme românești în lume
Măriuca și Florin Talpeș Sursă foto: Forbes

Într-un peisaj politic dominat de figuri sonore și finanțatori vizibili, doi dintre cei mai importanți susținători ai președintelui Nicușor Dan se disting prin discreție și performanță în afaceri: soții Măriuca și Florin Talpeș. Fondatorii Bitdefender, compania românească de securitate cibernetică recunoscută la nivel global, au ales să își exprime sprijinul prin donații semnificative, devenind principalii sponsori ai campaniilor electorale din 2024 și 2025.

Discreți, dar influenți: Cine sunt cei doi antreprenori care au susținut financiar campania lui Nicușor Dan

La conferința de presă de luni, 14 iulie, susținută la Cotroceni, președintele Nicușor Dan a oferit detalii privind contribuțiile financiare primite în cele două campanii. În alegerile locale din 2024, suma totală a donațiilor s-a ridicat la 1.750.000 de lei, dintre care 660.000 de lei proveneau de la familia Talpeș. În precampania pentru prezidențialele din 2025, donațiile s-au intensificat: Măriuca și Florin Talpeș au oferit suma maximă permisă legal – 810.000 de lei.

Bitdefender: De la o companie fondată după Revoluție la un lider global

Florin Talpeș, în vârstă de 68 de ani, este fondatorul Bitdefender, companie lansată în 2001 și devenită una dintre cele mai prestigioase firme de securitate informatică din lume. Bitdefender are în prezent o cifră de afaceri de aproximativ 435 de milioane de dolari și birouri în România, SUA, Australia, Marea Britanie și alte țări.

Ascensiunea Bitdefender a început imediat după Revoluție, când soții Talpeș au fondat Softwin, prima firmă de software din România certificată ISO 9001. Ulterior, aceasta a devenit AVX (AntiVirus eXpert), iar în 2001 s-a transformat în Bitdefender.

Piața principală a companiei este SUA, de unde provine peste 40% din venituri, urmată de Europa de Vest, cu o pondere similară. Compania este activă în peste 150 de țări și a atras investiții majore, printre care cele ale fondurilor Axxess Capital și Vitruvian Partners.

Bitdefender a preluat și alte companii, precum Profil Technology (Franța), SMS eTech (Australia) și RedSocks Security BV (Olanda), consolidându-și poziția pe piața globală.

O prezență discretă în educație și tehnologie: Măriuca Talpeș, lider în digitalizare și susținerea profesorilor

Măriuca Talpeș, matematiciană ca și soțul său, este CEO al Intuitext, o companie dedicată digitalizării educației și dezvoltării de manuale școlare. Este, de asemenea, implicată activ în proiecte nonprofit ce vizează susținerea profesorilor din România, fiind sponsor al unor inițiative de premiere a celor mai buni dascăli.

Activitatea sa nu s-a limitat doar la sectorul educațional. Ca lider de afaceri, Măriuca Talpeș a contribuit direct la dezvoltarea unui ecosistem digital în România, promovând inovația și transformarea educației prin tehnologie.

Legătura dintre tehnologie, manipulare și democrație

Florin Talpeș a atras atenția asupra riscurilor asociate avansului tehnologic. Într-un interviu acordat în 2024 jurnalistei Andreea Roșca, el a povestit cum o echipă din cadrul Bitdefender Iași i-a prezentat o farsă bazată pe clonarea vocii sale.

„Acum ceva vreme, colegii mei din Iași mi-au arătat un mic fragment de voce, în care eu dădeam niște ordine, pe care evident că nu le dădusem”, a spus Talpeș.

El a explicat că în prezent este nevoie de mai puțin de un minut de înregistrare audio pentru a clona o voce.

„Aici este problema. Că cineva care stăpânește bine știința persuasiunii poate face multe. Știința persuasiunii combinată cu psihologia devine dark psychology, psihologie neagră”, a avertizat antreprenorul.

Alți finanțatori și donații anonime în campania lui Nicușor Dan

Pe lângă soții Talpeș, în campania prezidențială au contribuit și alți oameni de afaceri importanți. Dan Ostahie, directorul Altex, a oferit tot 810.000 de lei, iar Aurel Iancu – 500.000 de lei. Ana Maria Mihai a susținut campania cu 250.000 de lei.

Nicușor Dan a menționat și existența unei donații de 485.000 de lei din partea unei persoane care a dorit să rămână anonimă. Numele acesteia a fost transmis, potrivit legii, către Autoritatea Electorală Permanentă. În total, campania a fost sprijinită de peste 15.000 de donatori unici, prin 18.700 de donații sub 25.000 de lei.

Nu este pentru prima oară când familia Talpeș susține politic candidatura lui Nicușor Dan – și în 2016, la alegerile pentru Primăria Capitalei, aceștia s-au aflat printre principalii susținători financiari.