Ai încredere în mașina pe care ai cumpărat-o de la Elon Musk? S-ar putea ca ea să aibă alte planuri. Tesla face și apoi tace
În ultimii ani, Tesla s-a impus ca lider în industria mașinilor electrice, promovând ideea unui viitor autonom. Însă o investigație amplă, bazată pe 23.000 de documente interne și zeci de mărturii, scoate la iveală o realitate îngrijorătoare: accidente fatale neelucidate, date lipsă sau reținute, și o atitudine opacă din partea companiei.
Un caz demn de luat în seamă este cel al lui Stefan Meier, un german de 43 de ani care a murit în 2018 după ce Model S-ul său a părăsit inexplicabil carosabilul pe autostrada A2 din Elveția, scrie The Guardian.
Mașina a fost proiectată în aer, s-a rostogolit de mai multe ori și a luat foc. Trecătorii și pompierii nu au reușit să deschidă ușile, blocate din cauza mânerelor retractabile. Tesla a declarat că „nu are date relevante” despre accident. Soția victimei, Rita Meier, a investigat cazul pe cont propriu timp de cinci ani, fără succes.
Acesta nu este singurul caz în care Tesla face și face
Cazul lui Oliver Schuster, decedat în 2021 după ce Model X-ul său a intrat într-un copac și a luat foc, ridică aceleași semne de întrebare. Deși autopilotul fusese activat frecvent, Tesla a refuzat să confirme dacă era activ la momentul accidentului. Și aici, răspunsul oficial a fost același: „nicio informație relevantă disponibilă”.
Fișierele interne Tesla includ peste 2.400 de plângeri privind accelerații neintenționate și peste 1.500 privind frânări bruște fără motiv.
Documentele indică peste 1.000 de accidente legate de sistemul de asistență la condus. Cu toate acestea, compania nu publică date clare despre incidente, deși Elon Musk a promis în trecut că o va face.
Care este cea mai gravă problemă, de fapt
Problema devine cu atât mai gravă cu cât Tesla promovează ideea unei flote conectate, care „învață” din experiențele utilizatorilor.
Cu toate acestea, când apar accidente grave, datele fie nu ajung la autorități, fie sunt declarate „incomplete”. În unele cazuri, sistemul de autopilot s-a dezactivat cu o fracțiune de secundă înainte de impact – prea târziu pentru ca șoferul să intervină, dar suficient pentru ca Tesla să nege responsabilitatea.
Un raport al autorităților din SUA (NHTSA), publicat în 2024, a confirmat că în 956 de accidente analizate, datele transmise de Tesla erau adesea insuficiente pentru a determina dacă autopilotul era activ.
De asemenea, doar 18% dintre accidentele raportate poliției sunt incluse în statisticile companiei, doar acelea în care s-a activat un airbag.
Avertismentul specialiștilor în securitate cibernetică referitor la mașinile electrice ale lui Elon Musk
Specialiști în securitate cibernetică avertizează că, deși capacitatea Tesla de a colecta și analiza date este impresionantă, lipsa de transparență ridică serioase probleme etice.
În cazuri precum cel al atentatului eșuat din Las Vegas, în care un Cybertruck a fost folosit într-un atac sinucigaș cu explozibili, Tesla a oferit concluzii publice în doar câteva ore, demonstrând că datele există și pot fi analizate în detaliu, atunci când compania dorește.
Astfel, rămâne o întrebare esențială: dacă Tesla are toate aceste informații, de ce nu le pune la dispoziția autorităților și familiilor victimelor? Și, mai ales, ce încredere mai putem avea într-un sistem care cere ca șoferii să cedeze controlul, dar refuză să își asume responsabilitatea când ceva merge prost?