Ce s-a întâmplat cu un elev care a intrat cu 10 la Colegiul Gheorghe Lazăr din Capitală. Directoarea liceului, dezamăgită de această experiență: ”Am această realitate!”
Colegiul Național „Gheorghe Lazăr” din București este considerat a fi una dintre cele mai prestigioase instituții de învățământ din România. Se află, an de an, pe primele locuri în topul celor mai bune licee din țară, potrivit mediilor de la Bacalaureatul, conform platformei BacPlus. Totuși, în ciuda acestor performanțe, realitatea din sălile de clasă ridică semne serioase de întrebare despre sistemul actual de evaluare și notare.
Paradoxul elevului care a intrat cu 10 la Lazăr
Ionela Neagoe, directoarea colegiului, a vorbit deschis despre o situație care a surprins întreaga comunitate educațională: cazul unui elev care a intrat la Lazăr cu media 10, atât la română, cât și la matematică, dar care, în clasa a IX-a, nu a reușit să obțină nici măcar nota 5.
„Am copil care a intrat cu 10 la Lazăr, 10 la matematică, 10 la română, dar în clasa a IX-a nu a trecut de 5, iar în a XI-a a ajuns acum corigent la matematică. Am această realitate”, a declarat Neagoe în emisiunea Viitor pentru România difuzată pe PrimaNews, pe 27 iunie.
Acesta nu este un caz izolat, spune directoarea:
„Am copii care intră în liceu cu note foarte mari, dar nu își păstrează toți acel nivel”.
Cauzele sunt multiple și nu țin doar de lipsa de implicare a profesorilor:
„Nu neapărat este vina profesorului, care nu ajunge la sufletul lui. Se întâmplă ceva cu el. Este adolescența sau este modul în care el a fost învățat să învețe sau n-a fost învățat să învețe”.
„Asta spune ceva de cum se dau notele”
O altă situație evidențiată de Ionela Neagoe este cea a unui elev care a venit cu medie 10 inclusiv pe clasele V-VIII, dar care în primele luni de liceu nu reușea să obțină note mai mari de 2 sau 3 la franceză: „Pentru că atât știa, dar el primise 10 la școala generală”.
Aceste discrepanțe dramatice între mediile din gimnaziu și rezultatele din liceu reflectă o problemă profundă a sistemului de evaluare. Așa cum observa și Cristian Hatu, președintele Centrului de Evaluare și Analize Educaționale, „foarte mulți elevi au, să zicem, media 9.50 la Matematică în generală, și la Evaluarea Națională iau 6. Asta spune ceva de cum se dau notele”.
Daniel David, ministrul Educației, recunoaște această lipsă de coerență și promite standarde clare de evaluare în învățământul liceal:
„Pentru învățământul liceal, gândim să elaborăm aceste standarde de notare și de evaluare odată cu programele pentru învățământul liceal”.
Problema nu este doar una tehnică, ci și una de sistem și cultură educațională.
„Trăim într-un glob de cristal în care ne facem că nu realizăm sau nu vrem să facem diferența între faptul că, în momentul în care copilul a dat examen, a performat la acel nivel și momentul în care intră în liceu și se întâmplă diverse în viața lui sau chiar el nu mai este motivat să învețe”, a mai punctat Ionela Neagoe.