25 iun. 2025 | 14:56

Acte necesare pentru cununia civilă în 2025. De ce documente ai nevoie ca să te căsătorești

Social
Share
Acte necesare pentru cununia civilă în 2025. De ce documente ai nevoie ca să te căsătorești
Ce acte îți trebuie pentru cununia civilă în 2025

Acte necesare pentru cununia civilă în 2025. Pentru cei care au hotărât să facă pasul în 2025 şi să spună „da” în faţa ofiţerului de stare civilă, este esenţial să ştie ce documente trebuie pregătite şi ce paşi trebuie urmaţi, astfel încât căsătoria să se încheie la termenul legal. În continuare, explicăm în detaliu actele necesare, termenele, condiţiile speciale şi surprizele legislative care apar atunci când vreți să oficializați căsătoria.

Cum depui declaraţia de căsătorie şi cât durează procedura

Declaraţia de căsătorie trebuie făcută de către cei doi viitori miri, în mod personal şi în scris, la primăria din domiciliu sau reşedinţă.

Aceasta se poate depune atât direct, cât şi prin intermediul consilierei locale, iar dacă unul dintre soţi nu se află local, el poate face declaraţia în primăria din locul în care se află, primăria transmitând-o apoi, în 48 de ore, la autoritatea competentă.

După depunerea actelor, legea prevede un interval legal de așteptare de 10 zile calendaristice. Ceremonia civilă are loc între a 11-a şi a 14-a zi, incluzând data declaraţiei şi ziua cununiei (de exemplu, dacă depui actele pe 1 iunie, ceremonia poate avea loc între 11 şi 14 iunie).

Acte necesare pentru cununia civilă în 2025

Pentru a vă încheia căsătoria civilă, veți avea nevoie de următoarele documente, în original şi copie:

  • Actele de identitate (buletin, carte de identitate sau paşaport în cazul UE) pentru ambii soţi.
  • Certificatele de naştere, care atestă identitatea şi cetăţenia.
  • Certificatul medical prenupțial, eliberat de un medic din România, conținând mențiunea expresă „Se poate căsători”. Acesta este valabil 14 zile calendaristice de la emitere și atestă starea de sănătate necesară căsătoriei.
  • Pentru persoanele care au avut o căsătorie anterioară: actul de divorț definitiv, sentință de divorţ sau certificat de deces al fostului soț, în original și copie (tradus și legalizat, dacă este cazul).
  • Declaraţia pe propria răspundere (semnată la primărie) din care reiese că nu există impedimente legale pentru căsătorie (ex. rudă până la gradul înrudit etc.).

Este important să verificați de la fiecare primărie ce formulare tipice folosesc, deoarece de cele mai multe ori aceste declarații sunt deja pregătite.

Vezi și: Se schimbă actele românilor, certificatul de naștere, de căsătorie și deces. Când intră în vigoare modificările, despre ce este vorba

Căsătoria între cetăţean român și străin

Dacă unul dintre viitorii soţi este cetăţean străin, există câteva documente și formalități suplimentare. Acestea sunt necesare atât la data depunerii dosarului, cât și la data cununiei:

  • Certificat medical prenupţial în limba română, emis în România, cu menţiunea „Se poate căsători”.
  • Paşaport (original și copie) cu viză valabilă (dacă este cazul) sau acte de identitate ale cetăţenilor UE.
  • Certificat de naştere al cetăţeanului străin, apostilat (conform Convenţiei de la Haga) sau supralegalizat, tradus și legalizat la notariat.
  • Aprobarea din partea misiunii diplomatice sau oficiului consular al ţării de origine, care atestă capacitatea persoanei de a se căsători conform legii statului său.
  • Declaraţie notarială a cetăţeanului străin, în care să confirme că nu există impedimente legale.
  • Dacă relaţia juridică din ţara de origine este atestată fără consulat, se poate solicita un document oficial emis de autoritatea competentă (emisie recentă – max. 3 luni).
  • În absenţa ambasadei/consulatului, se poate prezenta o declaraţie autenticată la notar.

Aceste documente contribuie la legalitatea și validitatea căsătoriei în România, evitând posibile contestații.

Condiţii speciale pentru minori între 16 și 18 ani

Conform Codului Civil, vârsta legală pentru căsătorie este 18 ani. Totuși, minorii de 16–17 ani pot să se căsătorească în situaţii temeinice. Pentru aceştia, lista de acte se completează astfel:

  • Certificatul medical prenupţial, la fel ca la majori.
  • Avizul medical special adresat minorului.
  • Acordul părinţilor sau al tutorelui în original, scris și semnat.
  • Autorizația Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului (DGASPC), care examinează dacă circumstanțele justifică căsătoria.
  • În cazul refuzului unuia dintre părinţi, instanţa de tutelă poate decide, având în vedere interesul superior al minorului.
  • Dacă unul dintre părinţi este decedat sau nu îşi poate manifesta voinţa, acordul celuilalt este suficient.
  • Dacă nu există părinte sau tutore, se solicită acordul autorităţii abilitate.

Aceste prevederi sunt menite să protejeze minorii și să le ofere un cadru juridic clar.

Vezi și: Acte necesare pentru schimbarea buletinului în 2025. Unde se plătește taxa și în cât timp se emite noua carte de identitate

Căsătoria privată – oficierea în afara primăriei

În mod obișnuit, ceremonia civilă are loc la sediul Serviciului de Stare Civilă. Totuși, pot exista situaţii în care cununia se realizează:

  • În afara sediului, cu aprobarea primarului, dacă unul dintre soţi nu se poate deplasa (de exemplu, din cauza unei boli).
  • În spații speciale, precum sedii ale penitenciarelor, pentru persoanele private de libertate, dacă acestea doresc sau au solicitat acest lucru.

La ceremonia oficiată, viitorii soți declară și aleg numele de familie: pot păstra numele inițial, pot adopta numele soțului/soției, unul luat de la celălalt sau o combinație.

Este important de precizat că căsătoria există legal numai după eliberarea certificatului de căsătorie, bazată pe înregistrarea din registrul de stare civilă.

Căsătoria religioasă – ce acte sunt necesare

Pentru cununia religioasă, statul român nu cere acte specifice, cu excepția certificatului de căsătorie civilă, care atestă căsătoria în fața ofițerului de stare civilă. În funcţie de confesiune, pot exista cerințe adăugate:

  • În Biserica Ortodoxă sau Catolică, dacă unul dintre soţi a fost căsătorit anterior, se solicită actul de divorţ în original și copie.
  • Pentru căsătorii mixte (între persoane de religii diferite), este necesară aprobarea episcopului sau a parohului, în funcție de denumirea confesiunii.
  • Alte documente pot include certificatele de botez, de mir, cursuri premarital etc., în funcţie de fiecare cult.

Aceste acte nu sunt impuse de autorităţile statului, ci de structurile religiile recunoscute în România.

Calendarul procedurii și aspecte administrative

Pentru o căsătorie fără stres, iată de ce trebuie să ții cont:

  • Depunerea dosarului la primărie care prelungește peste durate minime – asigurați-vă că certificatul medical prenupţial este valabil la momentul depunerii.
  • 10 zile calendaristice de așteptare, apoi programarea ceremoniei.
  • În cazul cererii de depunere în altă localitate, pregătiți o rezervă de timp de 48 de ore pentru transmiterea declarației.
  • În caz de modificări administrative, întrebați din timp autoritatea locală.
  • Este esenţial să păstraţi copii ale tuturor documentelor și confirmări de depunere, pentru orice situație neprevăzută.

Vezi și: Acte necesare pentru pașaport în 2025. Cât costă taxa, unde se plătește, în cât timp se eliberează documentul

Recomandări utile înainte de căsătorie

  • Contactaţi din timp primăria sau ofiţerul de stare civilă pentru a verifica detaliile personalizate poziției geografice, orarului sau perioadelor cu aglomerări (ex. luna iunie-iulie).
  • Dacă unul dintre soți este minor sau străin, începeţi formalităţile mai devreme, pentru a evita întârzierile cauzate de traduceri, legalizări sau obţinerea apostilelor.
  • În cazul în care aveți situația unui al doilea mariaj, consultați atât autoritatea civilă cât și bisericească pentru a vă asigura că aveți toate aprobările necesare.
  • Înregistraţi DVs acordul notarial, traducerile și legalizările, preferabil cu 2-3 luni înainte.

Beneficii ale unei pregătiri complete

O documentaţie completă și în ordinea ei aduce avantaje precum:

  • Procedură rapidă, fără întârzieri birocratice.
  • Siguranţă juridică – căsătoria este recunoscută legal pe prima încercare.
  • Evitarea stresului și emoțiilor proaste în preajma zilei celei mari.
  • Flexibilitate administrativă – puteți alege locul ceremoniei și modal(itate) de oficiere conform nevoilor proprii.

Organizarea unei căsătorii în 2025 implică mai mult decât dorință și romantism – este nevoie de o bună coordonare a actelor, respectarea legislației și a termenelor.

Declarația de căsătorie, certificatul medical prenupţial, actele de identitate, certificatele de naştere și documentele adiţionale (pentru căsătorii complexe sau minore) fac parte dintr-un proces esențial.

În plus, obținerea legală a ceremoniilor în afara sediului primăriei sau în situații speciale adaugă flexibilitate, dar impune atenție și planificare.

Prin verificarea atentă a actelor, contactul proactiv cu autoritățile și pregătirea din timp, veți scuti timp și nervi și vă veți putea concentra pe ceea ce contează cel mai mult: începutul unei vieți împreună, cu un pas legal în spate. Mult succes și o căsătorie fericită!