27 iun. 2025 | 06:00

Cum parchezi trotinetele electrice, scuterele și motocicletele în 2025. Detaliile din Codul Rutier care te scapă de amendă

AUTO
Share
Cum parchezi trotinetele electrice, scuterele și motocicletele în 2025. Detaliile din Codul Rutier care te scapă de amendă
Parcarea trotinetelor, o problemă în marile orașe

Regulile de circulație din România urmează să treacă prin modificări importante, odată cu actualizarea Codului Rutier în 2025. Printre cele mai vizibile schimbări se numără cele referitoare la parcarea și circulația vehiculelor pe două roți: trotinete electrice, motociclete, scutere și mopede. Scopul noii legislații este de a încuraja mobilitatea urbană alternativă, dar și de a reduce aglomerația din marile orașe prin integrarea acestor vehicule în moduri mai eficiente și mai sigure în trafic.

Parcarea pe trotuar devine legală, cu condiții clare

Una dintre cele mai importante modificări este legată de parcarea pe trotuar a vehiculelor pe două roți. Dacă până acum, în multe orașe din România, trotinetele electrice și motocicletele parcate pe trotuar erau des considerate o abatere, noua lege clarifică acest aspect: parcarea este permisă doar dacă rămâne un spațiu liber de cel puțin 1 metru pentru pietoni , iar vehiculul este așezat paralel cu marginea carosabilului .

Această regulă nu se aplică doar trotinetelor electrice, ci și bicicletelor, motocicletelor fără ataș și mopedelor. Textul proiectului precizează că „autovehiculele aflate în proprietatea persoanelor cu dizabilități, ale însoțitorilor sau asistenților personali, cât și vehiculele pe două roți pot ocupa trotuarele dacă respectă lățimea minimă de trecere pentru pietoni”. Altfel spus, parcarea nu trebuie să devină un obstacol pentru pietoni, în special pentru cei cu dizabilități sau care folosesc cărucioare.

Benzile de autobuz și spațiile de siguranță devin accesibile

Un alt aspect major al proiectului legislativ vizează circulația vehiculelor motorizate pe două roți . Motocicletele și mopedele vor putea folosi banda destinată transportului în comun , un avantaj care le va permite să se deplaseze mai rapid și mai fluent în trafic. În plus, nu va fi considerată depășire situația în care un vehicul cu două roți trece înaintea unui autovehicul pe același sens, atâta timp cât nu este încălcat marcajul de demarcare a benzii.

Pe lângă aceste prevederi, proiectul introduce și un spațiu special de așteptare la semafor pentru motociclete și mopede . Această zonă, de aproximativ 3 metri între trecerea de pietoni și linia de oprire pentru autovehicule, va permite acestor vehicule să se așeze în fața coloanei de mașini. Este o măsură inspirată din regulile rutiere din multe capitale europene, gândită pentru a crește siguranța rutieră și pentru a evita accidentele în intersecții.

Manevre mai flexibile în trafic și reguli de protecție

Tot în sprijinul fluidizării traficului, proiectul prevede că motocicletele și trotinetele vor putea circula printre coloanele de mașini oprite , inclusiv la semafoare sau la barierele de cale ferată. De asemenea, se menționează clar că astfel de manevre nu constituie o depășire ilegală, ci un comportament rutier acceptat, dacă nu sunt încălcate marcajele de circulație.

În paralel cu aceste măsuri de relaxare a regulilor de circulație și parcare, apare și o obligație nouă: purtarea căștii de protecție omologate va fi impusă tuturor conducătorilor de vehicule pe două roți, indiferent dacă este vorba despre motociclete, mopede sau trotinete electrice.

Aceste măsuri vin în contextul unui efort mai larg al autorităților de a integra cât mai bine noile forme de mobilitate în traficul urban și de a reduce conflictele dintre participanții la trafic. În același timp, noile reguli oferă o bază clară care poate reduce semnificativ numărul de amenzi și interpretările ambigue ale Codului Rutier în cazul utilizatorilor de vehicule pe două roți.