Digg: Un concept reinventat care ar putea fi mai bun ca niciodata
Lansat pentru prima oara in 2004, Digg a fost intotdeauna considerat un concept atat de interesant incat a inspirat multe site-uri similare de-a lungul timpului. Clasificat ca un social news website, agregatorul de stiri Digg.com facea un lucru extrem de simplu si util. Pe baza voturilor pozitive sau negative ale utilizatorilor, articole online puteau ajunge in varful listei sau puteau fi ingropate – ,,buried”. Astfel, o stire cu un numar foarte mare de voturi putea fi perceputa ca fiind de calitate daca vizitatorii isi manifestau interesul pentru ea printr-un click pe ,,Digg”.
Din pacate sistemul folosit de Digg s-a dovedit a fi defectuos, iar site-uri precum Reddit care au plecat de la acelasi principiu mult mai tarziu l-au depasit detasat. Intr-un raport de pe 16 iulie al Alexa.com, un site de monitorizare al traficului online, Digg ajunsese cu 64 de pozitii mai jos in top fata de Reddit. Acest fenomen s-a petrecut in momentul in care Digg.com inca mai inregistra 3.379.825 vizitatori lunar.
Problema a venit in momentul in care grupuri de utilizatori au inceput sa realizeze ca pot insela sistemul democratic folosit de Digg din motive financiare sau politice. Popularitatea site-ului a scazut aproape simultan cu momentul in care astfel de grupuri sau indivizi au inceput sa domine intregul clasament al continutului de pe Digg. Primele dovezi ale unui astfel de comportament au aparut in 2006 cand Bury Brigade (Brigada de ingropare) si-au facut un scop din a indeparta articolele politicianului american Ron Paul. Pentru ca un articol din varf acumula multe click-uri nu a durat mult pana cand ,,mici antreprenori” au profitat de acest aspect pentru a se imbogati. Mai precis, au aparut utilizatori care taxau de la 700 la 1200 dolari pentru a-ti urca un articol si implicit un site pe prima pagina de pe Digg.
Cel mai trist moment a venit in momentul in care Digg nu mai genera suficient trafic incat sa faca prea multi bani. Cu alte cuvinte, traficul de influenta s-a manifestat ca o lovitura majora atat asupra calitatii continutului de pe site cat si asupra situatiei financiare a proprietarilor. Schimbarea s-a produs pe 12 iulie cand Digg a fost vandut in 3 parti. Brandul Digg impreuna cu website-ul si tehnologia din spate au fost vandute catre actualul proprietar Betaworks pentru 500.000 dolari. 15 angajati ai Digg au fost mutati la o divizie a Washington Post contra sumei de 12 milioane dolari. O suita foarte mare de patente apartinand Digg a fost vanduta contra sumei ,,modice” de 4 milioane dolari celor de la LinkedIn.
In urma evenimentelor descrise mai sus viitorul site-ului Digg.com a ajuns mana unei echipe de ingineri de la Betaworks care si-au facut un scop in viata din readucerea sa pe culmile gloriei. Sase saptamani a durat reinventarea Digg.com in ceea ce este acum, Digg v1. Cele doua caractere de la sfarsit denumirii pe care le vedeti si in logo, V1, semnifica prima versiune a site-ului dintr-o noua etapa de evolutie complet diferita de vechiului concept.
Daca ati fost utilizator de Digg veti vedea ca schimbarile sunt radicale si conceptul este complet diferit. Ideea site-ului, desi are cateva puncte in comun cu ce-si dorea sa fie initial Digg.com, pare mult mai eficienta in a preveni defectele care au ingropat versiunea anterioara. Desi au fost eliminate doua trasaturi fundamentale din vechiul site, Newsbar si Newsrooms, acum accentul pe informatie a devenit mult mai evident. Practic, intregul site este impartit in 3 sectiuni, simple si la obiect. Top Stories cuprinde articolele de interes ale momentului care ajung aici datorita unui punctaj Digg. Formula de calculare a acestui punctaj era fundamentala pentru succesul site-ului si mai ales, daca era gandita cum trebuie, putea preveni spam-ului sau interesul generat artificial. Pentru a atinge acest scop, algoritmul folosit de noua echipa de ingineri ia in calcul partajarea continutului pe cele mai importante retele sociale. Astfel, o stire poate ajunge rapid in varf daca a fost partajata intens pe Facebook si Twitter, si abia apoi daca a primit multe Digg-uri. Formula precisa de selectie nu este facuta publica, deci pentru un moment va trebui sa ne incredem in declaratiile creatorilor site-ului. A doua sectiune a site-ului este Popular. Aceasta contine cele mai populare/partajate povesti de pe Digg din ultimele 18 ore. Ultima sectiune este upcoming si agregheaza, dupa cum ii spune si numele, cele mai recente stiri aparute pe Digg.
Site-ul fiind la inceput si trecand printr-un proces de dezvoltare rapida, desi va beneficia de update-uri mai mici sau mai mari in viitorul apropiat, in acest stadiu nu putea integra toate functiile care va vin in cap. Desi navigand pe site va vin mult idei de elemente care ar putea ajuta designul si functionalitatea, cea mai evidenta este lipsa posibilitatii de a comenta la un articol. Lipsa acestei functii este extrem de importanta deoarece schimba un pic categoria in care se incadreaza site-ul. Astfel, nu mai vorbim de o comunitate de utilizatori care-si manifesta interesul pentru anumite articole si comenteaza prin critici sau laude aduse unui anumit continut. Digg, in aceasta versiune este un portal de stiri ce profita de interesul utilizatorilor manifestat pe retelele sociale pe care le folosesc deja pentru a urca intr-un mediu controlat niste stiri intr-un clasament. ,,Controlat” este cel mai potrivit termen deoarece prima pagina de pe Digg va fi monitorizata si influentata de o echipa editoriala in loc sa se bazeze exclusiv pe algoritmul Digg.
Tot pentru a se proteja de spam si de manipularea clasamentelor echipa Digg obliga utilizatorii sa se autentifice prin intermediul Facebook daca vor sa faca click pe Digg-ul aferent unei postarii. Aceasta implementare, dupa spusele creatorilor, este un experiment. Atat functia de comentarii cat si o metoda de prevenire a spamului diferita de cea actuala vor fi implementate pe baza unor teste ce vor avea loc la scara larga sau mai restransa.
Desi a fost eliminata versiunea aplicatiei Digg din Google Play, simultan cu lansarea site-ului a ajuns pe AppStore si o versiune de iOS a aplicatiei omonime. Astfel, din Digg pentru iPhone va puteti manifesta interesul pentru o stire printr-un Digg sau printr-o partajare pe Facebook/Twitter. Printre functiile mai deosebite ale aplicatiei se numara offline reading si un aspect care nu poate fi definit decat ca geofencing. Aceasta din urma poarta numele de Paperboy. Practic, va puteti defini un spatiu printr-un gard virtual in jurul domiciliului sau locului de munca unde aveti acces la un WiFi. Dupa aceasta etapa, in momentul in care ajungeti sau plecati de acasa, continutul din aplicatie se va actualiza automat fara nici un fel de interventie din partea utilizatorului.
Pentru a vedea mai multe dintre schimbarile din noul Digg v1 o sursa eligibila de informatii este postul de pe blogul companiei care anunta noul site. Tot aici, Betaworks promite noi functii, versiuni mobile ale site-ului si un API pentru dezvoltatori ce poate fi folosit in diverse aplicatii si site-uri terte. Un aspect interesant al site-ului vine din faptul ca nu are reclame si ca in acelasi post pe blog se mentioneaza ca dezvoltatorii din spate sunt extrem de seriosi in a nu implementa reclame in nici o versiune de Digg actuala sau viitoare.
In final, desi sunt curios cum vor reusi sa scoata si ceva bani din Digg v1, cei care au investit deja 500.000 dolari, ei par extrem de bine intentionati. In ceea ce priveste informatiile din versiunea veche a site-ului, luna viitoare vom vedea o arhiva cu intregul continut la o adresa identica sau similara cu www.digg.com/archive. In ceea ce priveste integrarea respectivului volum de informatii in noul site, aparent acest aspect nu va avea loc. Secretul intr-o viata lunga pentru site este implementarea treptata de noi functii dupa ce au fost testate atent. Cu alte cuvinte, desi influenta utilizatorilor ar trebui sa fie mult mai evidenta in ceea ce priveste continutul care ajunge pe site si clasamentul respectivului continut, reteta actuala mi se pare foarte buna. Democratia online prost inteleasa, anonimitatea pe care ti-o ofera internetul cand vine vorba de comentarii, la care se mai adauga si cei care vor sa se imbogateasca rapid din click-uri, strica un site si afecteaza negativ calitatea continutului – aspecte de care se pare ca sunt constienti si cei din spatele Digg v1.