11 iun. 2025 | 21:19

Lovitură pentru șoferii cu mașini diesel peste 150.000 km. Ce piesă scumpă vor fi obligați să înlocuiască

AUTO
Share
Lovitură pentru șoferii cu mașini diesel peste 150.000 km. Ce piesă scumpă vor fi obligați să înlocuiască
Veste proasta pentru soferii care conduc masini diesel cu peste 150.000 km la bord

Milioane de șoferi din Uniunea Europeană, care conduc autovehicule diesel mai vechi de zece ani sau cu rulaje mari, s-ar putea confrunta cu costuri ridicate. Bruxelles-ul pregătește noi reguli pentru inspecția tehnică periodică, iar o piesă scumpă – filtrul de particule (DPF) – ar putea deveni obligatorie pentru toți cei care vor să circule legal.

ITP anual obligatoriu și verificări mai stricte

Potrivit publicației sârbe Blic, citată de Ringier, Uniunea Europeană pregătește o directivă care vizează întărirea condițiilor pentru inspecțiile tehnice periodice (ITP) la mașinile mai vechi de 10 ani. Autoritățile europene vor ca ITP-ul să devină anual în toate țările membre, indiferent de reglementările actuale.

Motivația este legată de numărul ridicat de accidente în care sunt implicate vehicule vechi. În prezent, în unele țări precum Germania, inspecțiile se fac o dată la doi ani, în timp ce în altele – ca Bulgaria – sunt deja anuale.

”Vehiculele mai vechi sunt mai predispuse la defecțiuni”, spun experții citați de Blic, considerând că UE nu a reușit să reducă accidentele prin alte mijloace.

Dieselurile fără DPF, vizate direct de măsură

Una dintre cele mai drastice măsuri se referă la mașinile diesel care nu mai au filtru de particule (DPF) – fie pentru că nu au fost echipate cu unul, fie pentru că proprietarii le-au eliminat din cauza costurilor de înlocuire. La multe modele, filtrul DPF se înfundă sau cedează după circa 150.000 de kilometri, în special în cazul rulării preponderent urbane.

Reînlocuirea acestuia nu este deloc ieftină: pentru unele modele, un DPF nou poate ajunge la 5.000-6.000 de lei, iar în cazuri speciale poate depăși chiar 1.000 de euro.

Astfel, mulți șoferi optează să-l elimine complet, fără a fi detectați la ITP, întrucât gazele de eșapament nu sunt analizate în detaliu. Bruxelles-ul dorește să schimbe acest lucru: o verificare mai riguroasă a sistemului de evacuare ar putea deveni obligatorie, iar lipsa DPF-ului va însemna automat respingerea mașinii la inspecție.

”Propunerea este văzută ca fiind disproporționată și împovărătoare, în special pentru cei cu vehicule mai vechi, dar bine întreținute”, notează Blic, citând presa germană.

Costuri suplimentare sau renunțarea la mașină

Dacă noile reguli intră în vigoare, șoferii vor avea de ales între a investi sume mari pentru înlocuirea filtrului sau a renunța complet la mașina actuală.

Deși, momentan, aceste propuneri nu sunt încă legi, ele sunt analizate serios la nivelul instituțiilor europene și ar putea fi adoptate în următorii ani. Până atunci, șoferii de dieseluri vechi ar trebui să fie pregătiți pentru schimbări majore.