11 iun. 2025 | 12:17

Câte ore ar trebui să aloce elevii pentru temele de acasă? Dascălii, îndemnaţi să respecte legea: ”Nu mai transformați părinții în profesorii copiilor”

Social
Share
Câte ore ar trebui să aloce elevii pentru temele de acasă? Dascălii, îndemnaţi să respecte legea: ”Nu mai transformați părinții în profesorii copiilor”
FOTO: Freepik

Timpul destinat temelor pentru acasă a devenit în ultimii ani un subiect tot mai aprins în rândul părinților, elevilor și profesorilor. Într-o societate tot mai agitată, unde ritmul zilnic este intens, iar copiii sunt adesea angrenați în activități de dimineața până seara, întrebarea „Câte teme sunt prea multe?” nu mai este doar retorică, ci o realitate resimțită în tot mai multe familii.

Mesajul unei profesoare despre temele elevilor

În acest context, profesoara Maria Ștefania Manea, cu o experiență de peste 15 ani în predarea limbii române, a transmis un mesaj puternic și necesar colegilor săi, printr-un articol publicat pe site-ul totuldespremame.ro. Ea le cere cadrelor didactice să respecte reglementările legale privind volumul temelor pentru acasă și să nu mai încarce elevii – și implicit familiile – cu sarcini care depășesc cu mult limita rezonabilului.

Potrivit legislației actuale din România, inclusiv prevederile Codului Educației Naționale și reglementările emise de Ministerul Educației, elevii din ciclul primar ar trebui să aloce cel mult o oră pe zi pentru teme, în timp ce cei de la gimnaziu și liceu cel mult două ore pe zi. Acestea sunt limitele considerate legale și optime pentru susținerea unui proces educațional echilibrat.

Realitatea din teren este, însă, adesea diferită. Profesoara Manea punctează faptul că, în mod frecvent, se dau teme și elevilor din clasa pregătitoare – deși aceștia nici măcar nu intră în categoria prevăzută de lege – iar elevii mai mari primesc teme care necesită mai mult de două ore zilnic pentru a fi finalizate. În plus, aceste teme sunt adesea complicate, necesitând intervenția părinților sau a meditațiilor private, transformând educația formală într-un efort colectiv care, în loc să ușureze învățarea, o complică și mai mult.

Teme pentru elevi sau pentru părinți?

Întrebarea fundamentală pe care o ridică mesajul profesoarei Manea este: „Pentru cine sunt, de fapt, aceste teme?” Sunt ele cu adevărat în beneficiul copiilor sau sunt doar un mijloc de a bifa materia sau de a simula eficiența educațională? În multe cazuri, părinții devin „profesorii de acasă”, fiind nevoiți să ajute copiii la teme după o zi de muncă epuizantă. Această presiune nu este doar ineficientă, ci și nedreaptă.

Dascălul subliniază că școala ar trebui să își asume rolul de formator real al elevilor: să ofere predare eficientă, evaluări relevante și sprijin diferențiat, acolo unde este nevoie. În loc de teme excesive, profesorii ar trebui să se concentreze pe calitatea lecțiilor, pe motivarea elevilor și pe dezvoltarea independenței în procesul de învățare.

„Încetați să mai transformați părinții în profesorii copiilor, nu sunt și nu trebuie să fie niciodată. Una este să fii un părinte responsabil, să fii preocupat de educația copilului tău, de evoluția lui școlară și socio-emoțională și alta este să transformi casa și familia în școală. Ajutați familiile care nu știu, nu pot, nu vor să fie partenerii voștri în educația copiilor.

Faceți acolo tot ce ține de voi pentru a vă asigura că partea școlii a fost făcută. Ce nu se vrea nu poate să vă fie imputat, nu veți putea să vă luptați cu morile de vânt la nesfârșit. Cine dorește mai mult decât prevede programa este liber să o facă pe cont propriu, pentru copilul propriu, prin programe de performanță, nu trebuie uniformizată practica în învățământul de masă”, a transmis profesoara, potrivit sursei citate.