10 iun. 2025 | 11:32

Cum arată avionul cu care zboară Nicușor Dan. Imagini rare din interior, ce dotări are

Social
Share
Cum arată avionul cu care zboară Nicușor Dan. Imagini rare din interior, ce dotări are
Sursa foto: Boarding Pass

Într-o schimbare semnificativă de stil față de predecesorul său, președintele României, Nicușor Dan, a ales să efectueze prima sa vizită oficială externă la bordul unui avion militar C-27J Spartan, aparținând Forțelor Aeriene Române. În iunie 2025, cu ocazia deplasării în Vilnius, Lituania, liderul statului a renunțat la luxul zborurilor private, optând pentru un mijloc de transport sigur, eficient și semnificativ mai economic.

Interiorul Spartanului – confort adaptat pentru demnitari

Această alegere nu este doar simbolică, ci reflectă o schimbare de paradigmă în modul în care sunt abordate deplasările oficiale. Dacă în mandatul anterior, președintele Klaus Iohannis prefera avioane private cu dotări de lux – costând statul zeci de milioane de euro – actualul lider a urmat exemplul lui Ilie Bolojan, fost președinte interimar, care a apelat tot la avioane Spartan adaptate pentru transport VIP.

Costurile reduse de operare și accesibilitatea au fost factorii determinanți pentru această alegere. De altfel, în martie 2025, Administrația Prezidențială a desecretizat sumele cheltuite pe zborurile fostului lider, ceea ce a stârnit un val de critici publice.

La prima vedere, C-27J Spartan este o aeronavă robustă, utilizată în mod obișnuit pentru transport militar și logistic. Însă, cu ajutorul unui modul VIP special conceput, interiorul poate fi transformat rapid într-un spațiu funcțional și decent pentru transportul oficialilor. Forțele Aeriene Române au precizat că acest modul poate fi instalat sau demontat în doar câteva ore, oferind o flexibilitate mare în utilizarea aeronavei.

Compromis între confort și costuri

Amenajările din interior includ fotolii confortabile, scaune înclinate, mese de lucru și iluminare individuală, toate menite să creeze un mediu potrivit pentru muncă sau relaxare în timpul zborului. În compartimentul principal pot fi transportați 18 pasageri, iar în zona frontală sunt instalate încă șase scaune poziționate față în față, cu mese între ele. Totodată, cabina beneficiază de izolație fonică pentru a reduce zgomotul motoarelor, deși acesta rămâne mai ridicat față de nivelul unui avion comercial modern.

Deși nu oferă același grad de lux precum avioanele private utilizate anterior, C-27J Spartan reprezintă un compromis rațional între confort, costuri și securitate. Este o alegere pe care mulți au interpretat-o drept un mesaj clar de economie și eficiență, în ton cu așteptările actuale ale opiniei publice.

Chiar dacă nu este cea mai silențioasă sau luxoasă aeronavă, Spartanul adaptat VIP este suficient de bine echipat pentru a asigura condiții sigure și decente pentru deplasările oficiale la cel mai înalt nivel, potrivit experților în domeniul aviației.