06 iun. 2025 | 07:46

Ce se întâmplă cu şoferii de peste 65 de ani? Schimbarea pe care Uniunea Europeană vrea să o facă

Social
Share
Ce se întâmplă cu şoferii de peste 65 de ani? Schimbarea pe care Uniunea Europeană vrea să o facă
Ce schimbari apar pentru soferii trecuti de 65 de ani?

Numărul șoferilor vârstnici este în continuă creștere în Europa, ceea ce ridică întrebări legate de siguranță rutieră și dreptul la mobilitate. Uniunea Europeană pregătește modificări importante privind regulile de conducere pentru cei peste 65 de ani. Ce se propune și ce impact ar putea avea noile măsuri?

De ce se revizuiesc regulile pentru seniorii de la volan?

În ultimii ani, autoritățile europene au început să acorde o atenție deosebită șoferilor seniori, în contextul în care tot mai mulți oameni rămân activi la volan și după pensionare. Deși experiența acumulată în trafic este un avantaj, îmbătrânirea vine și cu posibile scăderi ale reflexelor, vederii și atenției.

Astfel, Uniunea Europeană a propus, într-o primă fază, înăsprirea condițiilor pentru păstrarea permisului de conducere: examene medicale obligatorii la fiecare doi ani pentru cei peste 65 de ani și anual după 75.

Totuși, ideea a fost rapid contestată în Parlamentul European, unde mai mulți eurodeputați au considerat-o discriminatorie și lipsită de eficiență reală. Principala temere: măsura ar putea afecta inutil independența persoanelor în vârstă, fără a garanta automat o siguranță mai mare pe drumuri.

Autoevaluarea – o soluție de compromis?

Ca reacție la valul de critici, Comisia Europeană a venit cu o alternativă: introducerea sistemului de autoevaluare pentru șoferii seniori. În acest scenariu, conducătorii auto care au trecut de 65 de ani ar urma să decidă singuri dacă mai sunt apți să conducă, în baza unui formular standardizat.

Rămâne însă la latitudinea fiecărui stat membru dacă implementează această soluție sau păstrează examenele medicale tradiționale, potrivit Merkur. Ideea autoevaluării are scopul de a responsabiliza șoferii fără a-i stigmatiza, promovând în același timp o cultură a conștientizării propriei capacități. Este însă o soluție suficient de sigură? Părerile sunt împărțite.

Vezi și Poligonul, din nou probă pentru şcoala de şoferi? Ce alte schimbări ar putea apărea pentru viitori conducători auto!

Siguranța rutieră nu se rezumă la vârstă

Specialiștii în psihologia transporturilor avertizează că vârsta, de una singură, nu este un criteriu obiectiv pentru capacitatea de a conduce. Prof. Kaarin Antsey, de la Universitatea New South Wales din Sydney, atrage atenția că obiceiurile proaste acumulate de-a lungul deceniilor pot fi mai periculoase decât îmbătrânirea în sine.

De exemplu, ignorarea semnalizărilor, dificultățile la schimbarea benzilor sau lipsa atenției pot apărea la orice vârstă. Astfel, noile reglementări europene, care lasă libertate de decizie statelor membre, vor trebui să găsească un echilibru delicat între protejarea vieților și menținerea unui drept fundamental: acela la mobilitate și independență.

Vezi și Noul Cod Rutier 2025. Gestul banal care te poate lăsa fără permis. Legea a fost actualizată, ce nu ai voie să faci!