Drumul Expres din România ce îi va impresiona și pe străini devine realitate. Detaliul din proiect ce i-a uimit pe șoferi, unde se va construi noua șosea
Unul dintre cele mai ambițioase proiecte de infrastructură rutieră din România avansează în etapa sa decisivă. Este vorba despre Drumul Expres Tulcea–Constanța, un obiectiv major pentru conectivitatea regiunii Dobrogea, care a primit recent avizul Consiliului Tehnico–Economic al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) pentru traseul final.
Printre cele mai discutate elemente ale acestui drum se numără tunelul propus de 9,45 kilometri, care ar urma să traverseze subteran rezervația naturală Babadag, o zonă protejată în care construcțiile la suprafață sunt interzise.
Tunelul Babadag – o soluție spectaculoasă, dar controversată
Potrivit unui răspuns oficial al CNAIR, soluția cu tunel este analizată în cadrul studiului de fezabilitate, dar nu este încă definitivă:
„Este analizată această soluție, pentru că este singura modalitate de a traversa acea zonă. Fiind rezervație, nu se poate construi la suprafață. A fost studiată și o variantă alternativă, dar presupune ocolirea unei zone mari, ceea ce ar prelungi considerabil traseul. Însă subliniem că nu este soluția finală”, au transmis reprezentanții CNAIR.
Informația privind traseul tunelului a apărut inițial pe forumul Asociației Pro Infrastructură, unde pasionații de drumuri au remarcat apariția acestui detaliu neașteptat în planșele proiectului.
Reacțiile nu au întârziat: unii utilizatori au salutat curajul inițiativei, în timp ce alții și-au exprimat scepticismul. „Dacă într-adevăr proiectul implică un tunel de 10 km, atunci probabil nu îl vom vedea gata nici în 20–30 de ani”, a scris un participant. Altul a sugerat că traseul putea urma drumul național paralel, evitând astfel zona protejată.
Dobrogea Expres – un proiect de interes național
Drumul expres dintre Tulcea și Constanța face parte dintr-un plan mai amplu de dezvoltare a rețelei rutiere din estul țării, cunoscut sub denumirea de „Dobrogea Expres”. Acesta va lega localitățile Constanța, Babadag, Tulcea, Isaccea, Măcin și Brăila, facilitând accesul către porturile maritime și fluviale și susținând turismul și comerțul regional.
Proiectul a fost lansat în 2020, când CNAIR a semnat contractul pentru elaborarea studiului de fezabilitate și a proiectului tehnic, în valoare de 17,84 milioane de lei (fără TVA). Executantul lucrării este asocierea formată din SEARCH CORPORATION S.R.L. și EGIS ROMÂNIA S.A., cu un termen de livrare de 24 de luni.
România, pe drumul marilor tuneluri
Tunelul din zona Babadag se adaugă unei serii de proiecte de anvergură aflate în derulare în România. În prezent, patru tuneluri de autostradă sunt planificate sau în execuție simultan:
- Tunelul Poiana de pe Autostrada A1 Sibiu–Pitești, secțiunea 3;
- Două tuneluri pe lotul Margina–Holdea al Autostrăzii A1;
- Tunelul Curtea de Argeș, parte a secțiunii 4 a A1, care include două galerii, numite simbolic Daniela și Alina.
„România se pregătește pentru execuția simultană a patru tuneluri de mari dimensiuni, ceea ce reprezintă o premieră pentru infrastructura națională”, a declarat la începutul anului un oficial din Ministerul Transporturilor.
Drumul expres Tulcea–Constanța promite să transforme complet mobilitatea în Dobrogea. Deși tunelul de 9,45 kilometri rămâne o soluție în analiză, ideea reflectă o nouă abordare în proiectarea infrastructurii: respect pentru mediu, dar și curaj tehnic. În funcție de decizia finală, acest drum ar putea deveni unul dintre cele mai impresionante din România, nu doar prin lungimea tunelului, ci și prin impactul pozitiv asupra dezvoltării regiunii.