02 iun. 2025 | 13:31

Piața auto din România, în declin semnificativ: scăderi de peste 30% la înmatriculările de mașini noi

AUTO
Share
Piața auto din România, în declin semnificativ: scăderi de peste 30% la înmatriculările de mașini noi
Pesimism pe piața auto românească: înmatriculările de mașini noi scad vertiginos.

Luna mai a adus o scădere pronunțată pe piața auto din România, cu o reducere de 32% față de aceeași perioadă a anului trecut în ceea ce privește înmatriculările de mașini noi. În contextul întârzierii programului Rabla 2025, care va fi lansat abia după jumătatea lunii iunie, sectorul auto resimte o încetinire a activității, arată datele oferite de Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA).

În primele cinci luni ale anului, înmatriculările auto din România însumează aproximativ 54.000 de vehicule noi, marcând o scădere generală de 12% comparativ cu aceeași perioadă din 2024. Segmentul mașinilor electrice, considerat o prioritate strategică pentru atingerea obiectivelor climatice ale Uniunii Europene, a resimțit cea mai puternică diminuare. Numărul vehiculelor full-electrice înmatriculate a scăzut cu 42% în luna mai, ajungând să dețină o cotă de piață de doar 4,1%.

Modele populare și mărcile dominante

Deși piața generală este în declin, unele mărci continuă să domine clasamentele de vânzări. Dacia rămâne lider incontestabil, cu 2.600 de mașini înmatriculate luna trecută dintr-un total de 10.400 de autoturisme noi vândute, consolidându-și astfel poziția pe piața românească. Modelele Duster, Logan și Sandero sunt cele mai căutate, rămânând preferatele românilor.

Pe lângă marca autohtonă, alte branduri majore și-au menținut pozițiile în topul vânzărilor. Toyota, Skoda, Volkswagen și Renault completează lista primelor cinci cele mai populare mărci. Dintre modelele din import, Skoda Octavia și Renault Clio au înregistrat cel mai mare interes în rândul clienților.

Topul celor mai vândute zece modele include și mașini precum Toyota Corolla, Hyundai Tucson, Toyota RAV4, Volkswagen Taigo și Ford Kuga. Spectrul divers de modele indică faptul că, deși piața suferă un recul, consumatorii români continuă să-și diversifice alegerile, optând atât pentru modele economice, cât și pentru SUV-uri.

Viitor incert pentru segmentul electric

În ceea ce privește vehiculele electrice, rezultatele din luna mai au ridicat semne de întrebare asupra viabilității și adoptării în continuare a acestui segment în România. În timp ce multe țări europene au reușit să crească semnificativ vânzările auto electrice datorită unor scheme ample de subvenționare și a unei infrastructuri de încărcare bine puse la punct, România pare să rămână în urmă. Cu o cotă de piață de doar 4,1%, mașinile electrice sunt încă departe de a deveni o alternativă de masă.

Scăderile înregistrate în mai pot fi explicate și prin incertitudinea creată de întârzierea lansării programului Rabla 2025, care ar putea impulsiona sectorul auto electric abia din a doua jumătate a anului. Lipsa unor stimulente financiare imediate și prețurile mai mari pentru vehiculele electrice reprezintă un obstacol în calea creșterii acestui segment.

Pe termen lung, viitorul pieței auto românești va depinde în mare măsură de măsurile guvernamentale și de adaptarea producătorilor la cerințele pieței locale. Într-o regiune în care prețul combustibilului rămâne un factor important în decizia de cumpărare, schimbarea comportamentului consumatorilor în favoarea vehiculelor mai ecologice va necesita timp și sprijin constant.