20 mai 2025 | 14:14

Pană majoră de internet și telefonie în Spania. Mai multe regiuni, afectate. Serviciul de urgență 112 parțial nefuncțional

NEWS - HP
Share
Pană majoră de internet și telefonie în Spania. Mai multe regiuni, afectate. Serviciul de urgență 112 parțial nefuncțional

Spania s-a confruntat marți cu o întrerupere semnificativă a serviciilor de telecomunicații, după o avarie în rețeaua operatorului Telefónica. Conexiunile de telefonie fixă și internet au fost afectate în mai multe regiuni ale țării, inclusiv în Aragon, Andaluzia, Extremadura, Navarra, Țara Bascilor și Comunitatea Valenciană.

Probleme cu internetul și telefonia în Spania

Incidentul a avut un impact și asupra serviciului de urgență 112, care a fost parțial nefuncțional în unele zone. Autoritățile au precizat că dificultățile au apărut în urma unor „lucrări de modernizare a rețelei”, care au dus la întreruperi punctuale ale serviciilor în anumite companii. Vicepremierul Spaniei a transmis că, până în prezent, „nu există indicii” care să sugereze că ar fi vorba despre un atac cibernetic.

În dimineața zilei de marți, o problemă apărută în rețeaua companiei Telefónica din cauza unor lucrări de actualizare a dus la întreruperi masive ale serviciilor de telefonie fixă și internet în întreaga Spanie. Numeroase linii au fost afectate, inclusiv serviciile de urgență 112 din mai multe comunități autonome.

Telefónica a anunțat la ora 10:30 că a reușit să restabilească complet comunicațiile serviciilor de urgență, iar două ore mai târziu, în jurul orei 12:30, compania a declarat că problema generală fusese deja soluționată.

„În această dimineață am înregistrat o defecțiune care a afectat serviciile fixe de comunicații ale unor companii și instituții publice. Am acționat imediat pentru remedierea situației, iar în acest moment toate serviciile au fost restaurate. Am activat comitetul de gestionare a incidentelor, am izolat nodurile afectate și am trimis echipe de teren pentru a rezolva punctual problemele apărute. Incidentul este închis”, a declarat un purtător de cuvânt al companiei.

Care ar fi fost cauza întreruperii

Se pare că defecțiunea a avut legătură cu prăbușirea rețelei MPLS a Telefónica, o rețea de comutare de date care furnizează servicii către linia de urgență 112 și alte numere scurte, care au fost de asemenea afectate. Potrivit autorităților din Andaluzia, la ora 03:00 fusese programată o intervenție tehnică, iar începând cu acel moment au început să apară probleme, în special la apelurile ieșite. Utilizatorii rezidențiali nu au fost afectați până în zorii zilei.

Remedierea avariei a fost realizată treptat, iar înainte de ora 10:00 dimineața, serviciile de urgență au fost deja restabilite în unele regiuni precum Valencia, Andaluzia și Navarra. Conform site-ului Downdetector, care monitorizează defecțiunile serviciilor digitale, primele probleme au fost semnalate puțin după ora 2:00 dimineața. Aproximativ 72% dintre utilizatori au raportat defecțiuni la internetul fix, 18% au reclamat lipsa semnalului, iar 10% au descris o „pană totală”.

Ministerul Transformării Digitale și al Funcției Publice a declarat că monitorizează situația și a cerut date exacte și estimări privind reluarea completă a serviciilor. În Comunitatea Valenciană, serviciul 112 a pus la dispoziție un număr alternativ – 96 342 80 00 – pentru cazurile în care utilizatorii întâmpinau dificultăți la contactarea liniei principale.

În Aragón, serviciul 112 a transmis pe rețelele sociale că linia principală nu funcționează, oferind trei numere mobile alternative: 638 63 82 73, 683 13 46 45 și 660 70 58 97. Guvernul basc a îndemnat populația să apeleze la 900 112 088 în caz de urgență. Problemele detectate în centrul de gestionare a apelurilor includeau întreruperi în convorbiri și necesitatea de a reapela apelanții, deoarece apelurile erau uneori întrerupte sau greu audibile.

În Andaluzia, toate cele opt provincii au fost afectate, iar între orele 07:15 și 08:40, apelurile către 112 nu au putut fi preluate. Serviciul a început să fie reactivat după această perioadă. Deși serviciul de urgență 061 funcționa normal, alte linii din unele centre de sănătate aveau în continuare deficiențe. În Navarra, defecțiunile au fost remediate complet până la ora 10:00.