20 mai 2025 | 18:34

Benzina care nu poluează? Profesorul elvețian care a dus combustibilul sintetic pe șosele

AUTO
Share
Benzina care nu poluează? Profesorul elvețian care a dus combustibilul sintetic pe șosele
Prima motocicletă cu benzină sintetică: testul pe drumuri reale

Într-o lume în care interdicțiile privind motoarele cu ardere internă par să vină în lanț, un profesor universitar din Elveția rescrie regulile jocului. Aldo Steinfeld și echipa sa au reușit ceea ce părea imposibil: au produs benzină și motorină sintetică folosind energie solară și au alimentat prima motocicletă din lume cu acest carburant ecologic. Cu acest pas, nu doar că au demonstrat fezabilitatea științifică a combustibililor sintetici, dar au deschis și o poartă spre viitorul mașinilor care nu renunță la sunetul și senzația motoarelor clasice.

Acest combustibil sintetic nu este doar o invenție de laborator. A fost deja testat pe șosea, pe o motocicletă Harley-Davidson, în cadrul unui proiect derulat de compania Synhelion, fondată de Steinfeld în 2016. Scopul? Să dovedească faptul că se poate obține benzină reală, identică celei de la pompă, dar fără a extrage un strop de petrol din subsol.

Cum funcționează magia chimică din spatele benzinei solare

Totul începe cu două ingrediente aparent banale: dioxidul de carbon (CO₂) și apa (H₂O). Dioxidul de carbon este extras din atmosferă sau din biomasă (resturi vegetale), în timp ce apa este folosită ca sursă de hidrogen. Procesul se bazează pe o tehnologie inovatoare, în care energia solară este captată și concentrată pentru a produce temperaturi de până la 1100°C într-un reactor special.

Această căldură intensă permite transformarea amestecului de CO₂ și metan (CH₄) într-un gaz de sinteză — un amestec de monoxid de carbon (CO) și hidrogen (H₂). Acesta stă la baza reacțiilor chimice ulterioare, în care se formează hidrocarburi — componentele principale ale benzinei și motorinei.

Apoi intervine reacția Fischer-Tropsch, care combină atomii de carbon și hidrogen în diverse forme de hidrocarburi. Cu ajutorul acestei reacții și a unui proces de rafinare atent controlat, se obțin compuși identici cu cei prezenți în combustibilii clasici: octani, heptani, ciclohexan, benzen, toluen și alții. Rezultatul final? O benzină sintetică complet compatibilă cu orice motor convențional.

Synhelion folosește pentru acest proces o centrală solară cu heliostate, care reflectă lumina către un turn central de acumulare termică, alături de un parc fotovoltaic. Astfel, producția de energie necesară procesului este asigurată exclusiv din surse regenerabile, atât ziua, cât și noaptea.

În mai 2025, visul profesorului Steinfeld a devenit realitate. Acesta a încărcat rezervorul motocicletei sale cu benzină produsă în fabrica-pilot din Jülich, Germania, și a pornit la drum. Nu este vorba despre un test în laborator, ci despre o călătorie reală, în trafic, demonstrând că această benzină poate fi folosită fără nicio modificare a motorului.

În comparație cu alte proiecte de combustibili sintetici, cum ar fi cel dezvoltat de Porsche pentru metanol, carburantul produs de Synhelion poate fi utilizat direct în orice vehicul clasic, fără conversii speciale. Cu alte cuvinte, poți păstra mașina de colecție din garaj sau motocicleta preferată și să le alimentezi într-un mod care nu afectează mediul.

Un alt avantaj uriaș este că emisiile de CO₂ rezultate din arderea acestui carburant sunt neutre. Cantitatea de CO₂ eliberată în atmosferă în timpul condusului este egală cu cea extrasă în timpul procesului de fabricație, deci nu contribuie suplimentar la efectul de seră.

De la vis la producție industrială: cât de aproape suntem de benzinăriile verzi?

Evident, drumul de la fabrica-pilot la o rețea globală de benzinării cu carburant sintetic este lung. În prezent, costurile de producție sunt mai mari decât în cazul benzinei clasice, dar acest lucru nu descurajează echipa elvețiană. Primii pași sunt deja făcuți: compania are contracte cu firme elvețiene care doresc să folosească combustibili fără impact asupra mediului, iar următoarea etapă este construirea unei fabrici la scară mare.

Scopul declarat al lui Steinfeld este să demonstreze fezabilitatea economică a acestor procese, să optimizeze costurile și să dovedească eficiența în aplicații reale. Dacă totul decurge conform planului, vom putea vorbi în curând despre benzinării care oferă combustibil complet regenerabil, fără ca tu să fii nevoit să-ți schimbi mașina.

Pentru pasionații auto, acest proiect ar putea fi salvarea. În loc să renunți la motoarele cu ardere internă, vei putea să le alimentezi într-un mod responsabil, ecologic și sustenabil.

Benzina sintetică nu mai este doar un experiment științific — e realitate, e pe șosea și e un semn că tehnologia, când e condusă de pasiune și știință, poate schimba lumea în bine.