Rămâi fără permis de conducere chiar și 90 de zile. Prioritatea în trafic la intersecție cu pistă de biciclete.
Creșterea numărului de piste pentru biciclete în România a adus nu doar beneficii pentru mobilitatea urbană, ci și provocări juridice și comportamentale în trafic. O întrebare esențială care apare frecvent este: cine are prioritate la intersecția dintre un vehicul rutier și o pistă de biciclete? Codul Rutier actualizat în 2025 oferă un răspuns clar, iar nerespectarea acestor reguli poate duce la sancțiuni severe, inclusiv suspendarea permisului de conducere pentru 90 de zile.
Ce prevede Codul Rutier 2025 despre virajul peste o pistă de biciclete
Conform articolului 135 litera (g) din Codul Rutier, orice șofer care efectuează un viraj – fie la stânga, fie la dreapta – și intersectează o pistă specială pentru biciclete sau trotinete electrice este obligat să acorde prioritate celor care circulă pe acea pistă. Această prevedere se aplică indiferent dacă pista este la nivelul carosabilului sau delimitată prin marcaje.
Nerespectarea acestei reguli nu este o simplă abatere minoră. Dacă șoferul nu acordă prioritate și rezultă un accident, fapta este încadrată la neacordare de prioritate , cu suspendarea permisului pentru 60 de zile în cazul unor daune materiale, iar dacă există victime, fapta capătă caracter penal.
Mai mult, dacă șoferul refuză să dea examenul de redobândire a permisului în perioada suspendării, sancțiunea se prelungește automat cu încă 30 de zile , ajungând la un total de 90 de zile fără permis .
Care sunt obligațiile bicicliștilor și trotinetiștilor
Codul Rutier nu ignoră responsabilitatea celor care folosesc pistele speciale. Bicicliștii și utilizatorii de trotinete trebuie să respecte o serie de reguli clare:
- Vârsta minimă pentru circulația pe drumurile publice este 14 ani .
- Casca este obligatorie pentru cei cu vârste între 14 și 16 ani.
- Bicicleta trebuie să fie dotată cu far, stop, dispozitive reflectorizante, frâne eficiente și avertizor sonor.
- Este interzis să circule pe trotuare, cu excepția cazului în care acolo este amenajată pista.
- Nu au voie să transporte alte persoane (cu excepția copiilor sub 7 ani) sau să se țină de alte vehicule.
- Nu pot traversa trecerile de pietoni pe bicicletă.
- Nu pot circula pe autostrăzi, iar în localități fără iluminat sau în afara localităților, sunt obligați să poarte haine reflectorizante.
Astfel, responsabilitatea în trafic este una bilaterală : șoferii trebuie să fie atenți și să acorde prioritate, iar bicicliștii trebuie să respecte regulile care le sunt impuse. În caz contrar, consecințele pot fi severe pentru ambele părți.
Infrastructură modernă, reguli ferme
Autoritățile locale au început să transforme spațiile urbane pentru a încuraja transportul alternativ. Pistele pentru biciclete sunt, de regulă, amplasate pe partea dreaptă a benzii 1 sau chiar pe trotuare reamenajate. Cu toate acestea, mulți șoferi încă tratează aceste piste ca pe un spațiu opțional, deși legislația este clară: pătrunderea cu roțile mașinii pe pista de biciclete este sancționată cu 6-8 puncte de amendă .
Este esențial ca toți participanții la trafic să conștientizeze că infrastructura nouă vine cu reguli noi. Orice neglijență poate duce nu doar la amenzi și suspendări de permis, ci și la consecințe mult mai grave, dacă sunt implicate persoane rănite.