08 mai 2025 | 14:46

Dacia Duster ia fața concurenței la cel mai important capitol, costuri la drum lung. Cum a devansat Volvo, Kia și alte SUV-uri scumpe

AUTO
Share
Dacia Duster ia fața concurenței la cel mai important capitol, costuri la drum lung. Cum a devansat Volvo, Kia și alte SUV-uri scumpe
Dacia Duster

Un test comparativ realizat de jurnaliștii suedezi arată că un SUV pe benzină poate avea costuri mai mici decât un model electric premium la drum lung.

Un test auto desfășurat în Suedia de publicația ViBilagare a scos în evidență un rezultat surprinzător: Dacia Duster cu motor pe benzină a fost mai eficientă din punct de vedere al costurilor decât Volvo EX30, un SUV electric de ultimă generație.

Ce s-a descoperit despre Dacia Duster

Testul a acoperit o distanță de 1.130 km, de la sudul Suediei până dincolo de Cercul Polar, și a inclus atât modele electrice, cât și pe combustie internă.

Din cele cinci vehicule testate, Duster a înregistrat cel mai bun raport cost-consum, cu o medie de 5,9 l/100 km și un cost total al carburantului de 1.135 coroane suedeze (aproximativ 103,80 euro).

În comparație, Volvo EX30, deși complet electric, a generat costuri mai mari, 1.168 coroane (circa 106,80 euro), în principal din cauza prețurilor ridicate ale încărcărilor rapide.

Infrastructura de încărcare, un factor critic

Publicația suedeză atrage atenția că diferența de costuri nu este cauzată de eficiența energetică a vehiculelor, ci de infrastructura actuală de încărcare și de tarifele practicate în rețelele de fast charge.

În Suedia, dar și în alte țări europene, tarifele de încărcare rapidă sunt adesea de 3-5 ori mai mari decât prețul energiei consumate acasă, afectând negativ avantajul economic al mașinilor electrice pe distanțe lungi.

Mai mult, modificările recente ale politicilor fiscale din Suedia au dus la o scădere a prețului carburanților tradiționali, ceea ce a contribuit la avantajul Duster în acest test.

Kia EV3, un alt model electric testat, a avut costuri ceva mai mici decât Duster (96,85 euro), însă nu a reușit să ofere același echilibru între cost și autonomie în condiții reale.

Ce relevanță are acest lucru pentru România

Deși testul a fost realizat în Suedia, concluziile pot fi relevante și pentru șoferii din România. În lipsa unei rețele naționale coerente de stații rapide, utilizatorii de mașini electrice întâmpină dificultăți similare.

Costurile ridicate și frecvența opririlor pot transforma călătoriile lungi într-o experiență mai scumpă și mai complicată decât în cazul unui autovehicul cu motor clasic.

Astfel, pentru deplasările lungi, în special în afara marilor orașe, modelele termice precum Dacia Duster rămân o opțiune competitivă în plan economic.