Cele mai puternice mașini electrice, conduse până în ultima secundă de baterie. Tesla Model S Plaid versus Lotus Emeya R și Audi RS e-tron GT Performance
Mașinile electrice nu mai sunt doar despre eficiență și reducerea emisiilor. În 2025, ele reprezintă vârful performanței auto, iar modelele de top ating deja praguri de putere greu de imaginat în urmă cu doar câțiva ani. Într-un test comparativ inedit, britanicii de la carwow au decis să supună la o probă de autonomie reală trei dintre cele mai puternice mașini electrice ale momentului: Tesla Model S Plaid , Lotus Emeya R și Audi RS e-tron GT Performance .
Test de autonomie în viața reală pentru 3 bestii electrice
Toate cele trei modele testate depășesc sau se apropie de 1.000 CP: Tesla are 1.020 CP, Audi – 925 CP, iar Lotus – 918 CP. Capacitatea bateriilor este aproape identică: 97 kWh pentru Tesla și Audi, respectiv 99 kWh pentru Lotus. Însă promisiunile producătorilor privind autonomia variază: Tesla promite 600 km, Audi 585 km, iar Lotus 485 km.
În condiții reale de drum, cu o porțiune importantă parcursă în regim sportiv, cifrele s-au dovedit mai puțin impresionante. După 146 km, Lotus consuma deja 28,2 kWh/100 km și ajunsese la jumătate din baterie. Audi stătea ceva mai bine, cu un consum de 24,8 kWh/100 km, în timp ce Tesla impresiona cu 21,2 kWh/100 km și cel mai mare procent de baterie rămas.
După continuarea testului, Lotus a fost prima care a cedat: autonomia sa reală s-a oprit la 311 km – mult sub cei 485 km promiși. Deși poate fi încărcată rapid la peste 310 kW, rămâne dezamăgitoare pentru o mașină din această clasă, mai ales dacă șoferul obișnuiește să conducă sportiv și încarcă bateria doar până la 80%. Asta înseamnă, în viața reală, opriri la fiecare 180–200 km.
Audi a reușit să ajungă la 403 km până la epuizarea completă a bateriei, dar nu fără incidente: sub 1% baterie, au început să apară erori la suspensia pneumatică și la sistemul de tracțiune integrală, semn că nu este indicat să conduci acest model până la descărcare completă.
Tesla Model S Plaid s-a dovedit campioana testului, cu o autonomie reală de 475 km și cel mai bun consum din cele trei. Cu o încărcare de 80%, aceasta ar putea oferi segmente de autostradă de 300–350 km, suficient pentru o experiență performantă și fluidă.
Autonomie, confort și ironii de final
Lotus Emeya R, deși impresionant pe hârtie, a fost criticat pentru ținuta de drum mai puțin rafinată și pentru eficiența redusă. Britanicii au sugerat chiar că dezvoltatorii au făcut compromisuri în ceea ce privește reglajele și dinamică, în ciuda originii sale premium și a ambițiilor globale ale mărcii.
Audi a arătat un echilibru decent între putere și autonomie, dar a pierdut puncte importante la fiabilitatea software-ului și a componentelor în condiții de stres ridicat.
Tesla, cu toată controversa care o înconjoară de obicei, a demonstrat că poate livra performanță, eficiență și autonomie la un nivel greu de egalat.
Ironia supremă a testului? În timp ce Lotus era parcat la încărcare, iar Tesla și Audi își arătau ultimele procente de baterie, prezentatorul a plecat spre casă într-o Skoda Superb TDI , consumând 5,95 l/100 km și fără nicio oprire pentru alimentare.
Acest test real demonstrează că, dincolo de fișele tehnice și specificațiile impresionante, autonomia reală și comportamentul în trafic al mașinilor electrice de top variază semnificativ. Iar la peste 900 CP, nu autonomia este punctul forte, ci modul în care fiecare model reușește să echilibreze puterea, eficiența și experiența de condus.