26 apr. 2025 | 09:00

Cum dai corect cu spatele în trafic, conform Codului Rutier. Când pui avariile, cum semnalizezi corect intenția

AUTO
Share
Cum dai corect cu spatele în trafic, conform Codului Rutier. Când pui avariile, cum semnalizezi corect intenția
Poliția Rutieră - amenzi rutiere / cum dai cu spatele în trafic / foto: colaj Playtech

Maniera în care alegi să faci manevra de mers cu spatele poate însemna diferența dintre o parcare reușită și un accident evitat în ultimul moment. Codul Rutier 2025 reglementează clar comportamentul șoferilor în aceste situații, inclusiv dacă este sau nu obligatorie folosirea luminilor de avarie. Deși simplă în aparență, această manevră presupune mai multă atenție și responsabilitate decât și-ar putea imagina mulți conducători auto.

Când și de ce e recomandat să pui avariile când dai cu spatele

Codul Rutier în vigoare nu obligă șoferii să pornească avariile atunci când merg cu spatele. Însă mulți instructori auto susțin că folosirea acestora este o bună practică de avertizare pentru ceilalți participanți la trafic. Instructorul Marian Croitoru recomandă utilizarea luminilor de avarie pentru a spori vizibilitatea intenției de manevră, explicând că alternanța luminii galbene (de avarie) cu cea albă (specifică marșarierului) atrage mai eficient atenția celorlalți.

În lipsa unei obligații legale, decizia rămâne la latitudinea șoferului, însă utilizarea avariilor poate preveni incidente mai ales în zone aglomerate, parcări sau intersecții înguste. Este important, totuși, ca această metodă să nu fie confundată cu o justificare pentru opriri neregulamentare sau pentru alte manevre periculoase.

Ce spune Codul Rutier 2025 despre mersul cu spatele

Regulile actualizate din Codul Rutier prevăd mai multe restricții și obligații pentru șoferii care doresc să execute această manevră:

  • Limită de distanță : Nu ai voie să circuli cu spatele mai mult de 50 de metri, indiferent că te afli pe un drum cu sens unic sau cu două sensuri.
  • Interdicția de a ieși înapoi în intersecție : Ieșirea cu spatele de pe un drum cu sens unic într-o altă stradă este interzisă.
  • Vizibilitatea este esențială : Dacă ieși din curte, garaj sau orice spațiu unde nu ai vizibilitate, ești obligat să fii dirijat de o altă persoană. Aceasta trebuie să te asiste în siguranță, iar responsabilitatea pentru eventualele incidente revine ambelor părți implicate în manevră.

Șoferul care efectuează marșarierul este obligat să se asigure temeinic că nu pune în pericol ceilalți participanți la trafic. Asta înseamnă nu doar evaluarea poziției celorlalte autovehicule, ci și observarea prezenței pietonilor, bicicliștilor sau a altor obstacole neașteptate.

Ce riști dacă nu respecți aceste reguli

Nerespectarea normelor privind mersul cu spatele poate atrage sancțiuni contravenționale, mai ales dacă manevra provoacă un accident sau obstrucționează traficul. În plus, în cazul în care un pieton sau un alt vehicul este lovit, responsabilitatea va reveni aproape integral șoferului care a efectuat manevra.

În concluzie, mersul cu spatele nu este doar o chestiune de îndemânare, ci și de cunoaștere a regulilor. Deși nu ești obligat legal să aprinzi luminile de avarie în timpul acestei manevre, ele pot contribui la creșterea siguranței în trafic. Iar dacă respecți distanța maximă permisă, te asiguri temeinic și colaborezi cu un dirijor în zonele cu vizibilitate redusă, îți reduci semnificativ riscul de incidente neplăcute.